Влада планує зменшити податкове навантаження на фонд оплати праці розглядає такий крок як право вимагати від бізнесу повністю відмовитися від зарплатних схем, заявив голова парламентського комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев у п’ятницю, 21 січня, під час зустрічі з членами Європейської бізнес-асоціації (ЄБА), пише "НВ".
Пряма мова Д. Гетманцева:
Менше податків з доходів
"Ми обговорюємо зараз два концепти щодо зниження податкового навантаження на фонд оплати праці. Перший — це об`єднання трьох податків. З рік я вже про це говорю, є розроблений законопроект. Другий [концепт] передбачає істотне зниження ставки ПДФО, а ЄСВ залишиться таким, як є. Тобто військовий збір скасувати, знизити ставку ПДФО, а ЄСВ залишити таким, як є. Якщо говорити про об`єднання, то ця концепція передбачає об`єднання трьох податків в єдиний і також зменшення ефективної ставки…
Не знаю, яке буде рішення. Мені б хотілося, безперечно, об`єднати. Я вважаю, що це великий крок, спрощення адміністрування. Для справжнього бізнесу, який працює в білу, це дуже великий крок уперед, який дає нам моральне право вимагати взагалі усунення будь-яких схем з оподаткування при виплаті заробітних плат. Але, безперечно, менше втрат [для бюджету] просто при зменшенні ПДФО".
Декларування доходів
"Друге питання, в якому немає розбіжностей, — це декларування. Передбачається збільшення вирахувань для тих, хто подає декларації. Також передбачається можливість посімейного декларування".
Виведення з тіні доходів частини самозайнятих
"Передбачається спеціальна категорія платників податків, що отримують додатковий дохід, та його оподаткування за ставкою 5% без сплати ЄСВ за умови встановлення чи подання заявки через Дію. Дія видає чи встановлює реєстратор розрахункових операцій (РРО) на телефон. Через це РРО проходять всі платежі за послуги, з яких сплачується 5%. Не передбачається будь-яких додаткових витрат, додаткових реєстрацій чи чогось іншого…
27 видів діяльності: від перукарських послуг до ремонтів квартир, таксі теж там є. Логіка дуже проста: працюєш десь, — наприклад, в таксі, якщо з тобою розраховуються, ти проводиш це через свій телефон. Це абсолютно звільнено від будь-яких ліцензій, будь-яких обмежень, будь-чого. Не захотів цим займатися — навіть не треба зніматися з реєстрації. Просто воно [РРО] висить в тебе і все. Знову захотів цим займатися — знову займаєшся… Це види діяльності, які на сьогодні перебувають повністю в тіні. Ми вирішили дати можливість людям все-таки цивілізовано надавати ці послуги".
Податок на виведений капітал
"Третій елемент — це податок на виведений капітал, який ми обіцяли, за польською моделлю, тобто усічена модель. До 200 млн грн на рік обороту як опція. Можете застосовувати, можете не застосовувати, за бажанням…
Це такий варіант, як у Дія Сіті. Я вважаю, що такого попиту, про який зараз говорять, на нього взагалі не буде. Але якщо люди хочуть — отримають. Дія Сіті свідчить про це, тому що ми ж хотіли зробити його обов’язковим в рамках Дія Сіті для всіх. IT-галузь нас так просила: ввести для всіх обов’язково. Потім, коли ми вийшли з цим концептом, вони почали рахувати і з’ясували, що він їм не потрібен. А ми вже вийшли з цим концептом, тому не залишалося нічого іншого, крім як залишити його як опцію".
Пошук компенсаторів для бюджету
"Основна проблема — у втратах бюджету і компенсаторах. Мінфін абсолютно обгрунтовано не сприймає детінізацію заробітних плат як компенсатор, тому що це непевний компенсатор, і ніхто не може поручитися, що вони вийдуть з тіні. А реальних компенсаторів у нас в цій реформі не так багато. Мінуси є для бюджету, а плюсів там практично немає. Основна дискусія на сьогодні з Міністерством фінансів щодо компенсаторів…
Компенсатори полягають в скасування чи унеможливленні схем з ухилення від оподаткування при виплаті заробітних плат".
Коли парламент може розглянути податкову реформу
"Президент ставив завдання в грудні ще зареєструвати ці законопроекти, але поки що ми не домовилися з Мінфіном… Законопроект є вже в моїй редакції. Безперечно, він буде змінюватися…
Проєкт закону має бути прийнятий до липня і запрацювати з наступного року. Якщо він не буде прийнятий до липня, то ми не будемо більше порушувати принцип стабільності. Тоді [запрацює] з 2024 року".
Перехід до оподаткування нерухомості, виходячи з її ринкової вартості
"У мене законопроект уже давно є. Ми його зараз узгоджуємо з Асоціацією міст. Як тільки отримаємо схвалення і якусь конкретну концепцію, одразу його подамо. Ми не особливо поспішаємо, тому що там невеликий фіскальний ефект. Це не найперше питання для якогось реформування. Якщо говорити про нерухоме майно, дай бог їм оподаткувати все те нерухоме майно, яке є зараз, тому що це найбільш невдалий з точки зору адміністрування податок взагалі в Україні. Величезна кількість майна не в реєстрах, величезна кількість майна не оподатковується. Ми не можемо привести це оподаткування до нормального стану, а тут ще введемо різко вартість метру чи оподаткування за вартістю, і тоді будемо взагалі мати дуже велику проблему. Тому не поспішаємо з цим".
Непрямі методи податкового контролю
"Насправді, в непрямих методах немає чого вигадувати. Вони працюють більш-менш схоже в усіх країнах. Десь вони вже дуже розвинуті, там дійсно здійснюється складний, багаторівневий моніторинг. Ми навіть не передбачаємо такого. Мова йде про дорогі придбання. Людина повинна буде пояснити, звідки у неї ці гроші, якщо Податкова не бачить в своїх реєстрах білих доходів такої людини.
У нас уже сьогодні ускладнені великі придбання, якщо так чи інакше в цьому задіяна банківська система чи вони здійснюються по-білому. Мій колега придбавав автомобіль, сім днів він проходив фінансовий моніторинг, хоча він обслуговується в цьому банку, отримує зарплату через цей банк, тобто там перевіряти насправді не було чого… Хочемо ми цього чи ні, але ці правила будуть ставати все жорсткішими рік від року. І це не наша примха, ми частина світу".
Підвищення податків не планується
"Може, зроблю сенсаційну заяву: фактично, на сьогодні ми завершили основні системні зміни до податкового законодавства. Ми вважаємо, що на сьогодні подальша робота повинна бути сконцентрована в сфері діяльності виконавчої влади, яка повинні нормально і без шоку для бізнесу імплементувати анти-BEPS, імплементувати нормально РРО, налагодити міжнародний обмін податкової інформацією та корупцію прибрати взагалі з Податкової…
Я не виключаю, що будуть якісь точкові зміни, але точно не буде великих законопроектів, як 5600 чи 1210, якщо не говорити про систему оподаткування доходів фізичних і юридичних осіб".