Як змінилося оподаткування аграріїв через недавні зміни до Податкового кодексу

Все про економіку та фінанси

Директор Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки», академік НААН Юрій Лупенко:

З прийняттям Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» (від 28.12.2014 №71-VIII) суттєво змінюються правила оподаткування для суб’єктів агропромислового виробництва.

Найбільших змін зазнає механізм справляння фіксованого сільгоспподатку (ФСП). Колишні платники ФСП з 1 січня 2015 року стануть платниками єдиного податку (ЄП) спеціальної (четвертої) групи – із можливістю застосовування спрощеної системи оподаткування доходів на основі використання як бази оподаткування нормативної грошової оцінки землі, як це відбувалось і до прийняття відповідного законопроекту. При цьому права їх власності/користування земельними ділянками повинні бути оформлені та зареєстровані відповідно до чинного законодавства. До цього відповідна норма у податковому законодавстві була відсутня.

Положеннями закону також запроваджено щорічну індексацію бази оподаткування для сільгосппідприємств – у порядку, передбаченому для земельного податку. За розрахунками науковців Інституту аграрної економіки, уточнення бази оподаткування обумовить збільшення сум податкових зобов’язань за даним видом обов’язкових платежів державі з одного гектара сільгоспугідь у понад 6,5 разів.

Крім того, з 1 січня 2015 року ставки спеціального режиму прямого оподаткування для сільгосппідприємств збільшено втричі. Відповідно, якщо у 2014 році середній розмір ФСП з гектара сільгоспугідь складав менш як 6 грн/га, то у поточному році відповідний обов’язковий платіж перевищить 115 грн/га, тобто зросте у понад 19 разів.

Такі новації дозволять перетворити ЄП на суттєве джерело наповнення місцевих бюджетів, зазначив експерт. За прогнозами вчених Інституту аграрної економіки, очікується, що надходження від застосування спеціального режиму оподаткування доходів сільгосппідприємств збільшаться із минулорічних 0,12 млрд грн. до понад 2,3 млрд грн., що позитивно позначиться на доходній спроможності сільських бюджетів.

Слід зазначити, що податкове навантаження на сільгосппідприємства у рамках застосування спрощеної системи оподаткування, яка почала діяти з 1 січня 2015 року, не перевищуватиме відповідних показників по інших системах оподаткування – спрощеною (від доходу) та загальною (від прибутку). Враховуючи фактичну доходність агробізнесу в останні роки, таке навантаження не стане критичним для галузі.

Для сільгосптоваровиробників, які не зможуть перейти на спрощену систему оподаткування доходів, суттєво підвищиться рівень оподаткування земельним податком як одного з видів податку на майно.

Змінюється порядок справляння податку – відтепер він є складовою податку на майно і повністю функціонує як місцевий податок. Це передбачає диференціацію ставок податку по регіонам та громадам, при цьому максимальну ставку визначено на рівні 1%. До цього застосовувалась базова (уніфікована) ставка 0,1%.

Крім того, уточнено порядок індексації грошової оцінки земель, внаслідок чого максимальна ставка земельного податку за сільгоспугіддя може доходити в окремих громадах до 250 грн/га.