Як у 2015 році змінилося справляння ПДВ в агросекторі

Все про економіку та фінанси

Юрій Лупенко, директор Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки», академік НААН

Механізм справляння податку на додану вартість у сільському господарстві з 2015 року зазнає певних змін. Це відбудеться внаслідок прийняття Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» (від 28.12.2014 №71-VIII), а також законодавчих актів у сфері оподаткування, ухвалених раніше.

Податковим законодавством не продовжено дію спеціального режиму справляння ПДВ для переробних підприємств, який діяв впродовж 2011–2014 років. Зокрема, у 2014 році половина ПДВ-зобов’язань переробних підприємств спрямовувалась на виплату сум компенсацій сільськогосподарським товаровиробникам за поставлені ними молоко або м’ясо в живій вазі, інша половина – до спецфонду держбюджету, а потім розподілялась у рамках бюджетної програми «Державна підтримка розвитку галузі тваринництва». З 1 січня 2015 року цей порядок припиняє своє існування, а, отже, тваринники втратять відповідні дотації за рахунок цільових відрахувань сум ПДВ переробних підприємств.

Спеціальний режим справляння ПДВ для аграріїв у 2015 році збережеться. Але він буде здійснюватися з урахуванням електронного адміністрування ПДВ та функціонування спеціальних ПДВ-рахунків, яке планується запровадити цього року.

Новий порядок передбачає, що для перерахування сум ПДВ із рахунку платника в системі електронного адміністрування ПДВ на спецрахунок платника в установах банків фіскальний орган буде повідомляти казначейство про суму податку, що підлягає перерахуванню. Казначейство у визначені терміни – на тридцятий день після закінчення звітного місяця – буде перераховувати суми податку на спецрахунок платника, з якого останній може здійснювати фінансування відповідних виробничих потреб. Загалом варто відмітити, що функціонування системи ПДВ-рахунків може спричинити «вимивання» частини оборотних коштів суб’єктів господарювання, в тому числі сільгосппідприємств. Тому до впровадження даного порядку слід відноситись дуже обережно, особливо в умовах нинішньої рецесії вітчизняної економіки.

Згідно з Законом №71-VIII, запровадження електронної системи здійснюватиметься у два етапи.

1 лютого 2015 року розпочнеться перехідний період, протягом якого передбачається обов’язкова реєстрація в Єдиному реєстрі усіх податкових накладних, незалежно від розміру ПДВ у них та факту видачі покупцю. При цьому передбачено, що, у разі порушенні термінів реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних документів, складених у період до 1 липня 2015 року, санкції не застосовуватимуться.

У повноцінному режимі – із застосуванням формули для визначення суми, на яку можна видавати податкові накладні, – система електронного адміністрування має запрацювати з 1 липня 2015 року.

Водночас, пункт 201.10 статті 201 ПКУ передбачає, що лише податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку-продавцем, є для покупця таких товарів чи послуг підставою для нарахування сум податкового кредиту. Таким чином, покупці сільгосппродукції будуть вимагати реєстрації ПДВ-накладних в електронному реєстрі вже з 1 січня 2015 року.

Порядок бюджетного відшкодування ПДВ при експорті зернових культур (крім рису та гречки) та насіння ріпаку та соняшнику також змінено, зазначив експерт. Якщо у IV кварталі 2014 року діяло відшкодування ПДВ товаровиробникам у разі самостійного експорту, то цього року можливостей для відшкодування експортерам незалежно від їх статусу – виробник чи трейдер – не передбачено взагалі.