ВР прийняла в першому читанні законопроект про статус НАБУ

Все про економіку та фінанси

Верховна Рада прийняла в першому читанні законопроект №5459-1 "Про внесення змін до деяких законів України стосовно приведення статусу Національного антикорупційного бюро України у відповідність до вимог Конституції України".

Як зазначається, документ спрямований на усунення суперечностей між Конституцією України та Законом України «Про Національне антикорупційне бюро України», а також на пов’язане з цим забезпечення гарантій незалежності для Національного бюро.

Законопроектом пропонується:

- визначити статус Національного антикорупційного бюро України як центрального органу виконавчої влади зі спеціальним статусом;

- передбачити, що набуття НАБУ статусу центрального органу виконавчої влади зі спеціальним статусом не потребує будь-яких додаткових заходів, пов’язаних з ліквідацією або реорганізацією органу, вчинення будь-яких дій щодо його працівників тощо;

- встановити особливості порядку взаємодії Національного бюро із Кабінетом Міністрів України, центральними органами виконавчої влади з метою унеможливлення втручання Кабінету Міністрів України у діяльність НАБУ;

- визначити особливості застосування положень нормативно-правових актів, які регулюють питання діяльності центральних органів виконавчої влади та державної служби, з метою забезпечення інституційної та операційної незалежності НАБУ;

- визначити повноваження Кабінету Міністрів України щодо призначення на посаду Директора Національного антикорупційного бюро України та звільнення з цієї посади за наявності встановлених Законом підстав;

- визначити, що конкурсний добір на посаду Директора Національного антикорупційного бюро України організовує та проводить конкурсна комісія, до якої входять шість осіб, із яких три особи визначаються Кабінетом Міністрів України та три особи - визначаються Кабінетом Міністрів України на підставі пропозицій партнерів з розвитку, які надавали Україні міжнародну технічну допомогу у запобіганні та протидії корупції;

- визначити, що зовнішню оцінку ефективності діяльності Національного бюро проводить комісія у складі трьох осіб, визначених Кабінетом Міністрів України на підставі пропозицій партнерів з розвитку, які надавали Україні міжнародну технічну допомогу у запобіганні та протидії корупції;

- визначити засади організації та проведення зовнішньої оцінки ефективності діяльності Національного бюро;

- з метою усунення правової невизначеності щодо правового статусу особи, яка займає посаду Директора Національного бюро, яка виникла у зв’язку з Рішенням Конституційного суду України 9-р/2020, визначається, що особа, призначена на посаду Директора Національного бюро, продовжує здійснювати всі повноваження Директора Національного антикорупційного бюро України до моменту призначення Директора Національного антикорупційного бюро України за результатами відкритого конкурсного відбору на зайняття цієї посади у порядку, встановленому статтею 7 Закону України «Про Національне антикорупційне бюро України».

Відповідні зміни пропонується внести до Закону України «Про Національне антикорупційне бюро України».

Як нагадує Lb.ua, 28 серпня минулого року КС визнав неконституційним Указ президента про призначення Артема Ситника директором НАБУ. Суд дійшов висновку, що п`ятий президент Петро Порошенко, видаючи указ про призначення Ситника у 2015 році, перевищив свої повноваження. Згідно з рішенням КС, призначати та звільняти директора НАБУ повинен Кабінет Міністрів.

У НАБУ назвали рішення КС політично вмотивованим і звернули увагу на те, що рішення було ухвалене в рекордно короткий термін, невдовзі після оприлюднення так званих “плівок ОАСК”, на яких задокументовано розмови щодо “керованого правосуддя в Україні”, у тому числі й стосовно ухвалення рішень КСУ. В Офісі президента повідомили, що "візьмуть рішення КС до відома", а представник президента в КС заявив, що Володимир Зеленський має видати указ про звільнення Ситника.

Сам Ситник заявив, що не збирається йти у відставку, зазначивши, що рішення Конституційного Суду не може за собою тягнути жодних юридичних наслідків.