Засновник "Інвестохіллс Веста" Андрій Волков повідомив, що ця фінкомпанія не претендує на стягнення з "Укрзалізниці" (УЗ) заборгованості в розмірі 399 млн грн, оскільки не є кредитором підприємства з червня 2021 року.
А. Волков спростував недавню заяву екс-члена наглядової ради "Укрзалізниці" Сергія Лещенка про майбутнє стягнення з УЗ на користь "Інвестохіллс" $13,5 млн за боргами ДП "Донецька залізниця".
Крім того, засновник "Інвестохіллс Веста" заперечив, що ця фінкомпанія діє в інтересах Павла Фукса.
Нижче - пряма мова Андрія Волкова:
"Ще влітку 2021 року, маючи постанову госпсуду Донецької області від 15 липня 2020 року про заміну боржника (ДП «Донецька залізниця») на правонаступника (АТ «Укрзалізниця»), підтверджену Верховним Судом України, наша компанія, в зв`язку з потенційною політизацією процесу стягнення, ухвалила рішення переуступити своє право вимоги новому кредитору.
9 червня 2021 року на своєму офіційному сайті ми анонсували переуступку прав вимоги заборгованості за зобов`язаннями ДП "Донецька залізниця" перед ПАТ "Банк Форум" компанії "Тілмарк". Про переуступку прав вимоги також свідчить ухвала господарського суду Донецької області від 8 червня 2021 року у справі №908/5205/14, на засіданні якого, до слова, був присутній адвокат О. Філоненко, який представляє інтереси компанії-боржника АТ «Укрзалізниця».
Ми всі прекрасно розуміємо, що ця PR-активність [С. Лещенка] викликана єдиною причиною - нездатністю менеджменту компанії і наглядової ради здійснювати ефективне управління фінансами та кредиторською заборгованістю держпідприємства.
Я вважаю, що і Уряду, і Офісу Президента, і ЗМІ варто задатися питанням, чому «Укрзалізниця», у якої є кошти, щоб розрахуватися за боргами, проводить вибіркове погашення боргів (наприклад, десятки мільйонів доларів були погашені Сбербанку Росії з відома і санкції наглядової ради), і при цьому не вступає в жодні переговори, і навіть не відповідає на неодноразові письмові звернення кредиторів, яким, з якоїсь причини, борги віддавати не бажає.
«ФК Інвестохіллс» неодноразово закликала керівництво «Укрзалізниці» до мирного врегулювання проблемної заборгованості, писала листи і пропонувала реструктуризувати борг. Однак ні конструктивного діалогу, ні навіть зворотнього зв`язку від представників підприємства ми не дочекалися. Тому нами було прийнято рішення про переуступку прав вимоги до АТ «Укрзалізниця» іншій юрособі".
Контекст
Як повідомлялося, 9 вересня з рахунків «Укрзалізниці» було списано 78 млн грн в рамках процесу стягнення заборгованості «Донецької залізниці» (ДЗ) на користь «Донбасенерго».
Як писав Finbalance, 20.07.2021 Північний апеляційний госпсуд відмовився задовольнити апеляційну скаргу "Укрзалізниці" та залишив без змін рішення Госпсуду м. Києва від 18.02.2021 (у справі №910/5953/17), яким було задоволено позов "Донбасенерго" та вирішено стягнути з "Укрзалізниці" на користь позивача 70,3 млн грн.
Згідно з судовими матеріалами, “Донбасенерго” свої позовні вимоги аргументувало неналежним виконанням "Донецькою залізницею", правонаступником якого є АТ "Укрзалізниця" (відповідач), умов укладеного між учасниками ринку електричної енергії багатостороннього договору від 11.06.2015 року та договору купівлі-продажу електричної енергії № Д/ЭЭ15422/НЮ від 20.10.2015 року в частині своєчасної та повної оплати вартості поставленої ДП "Донецька залізниця" електричної енергії у період з травня 2016 року по лютий 2017 року.
10 вересня тоді ще член наглядової ради УЗ Сергій Лещенко повідомив, що Мін`юст схвалив списання з компанії 78 млн грн боргів "Донецької залізниці". За його словами, планують списати ще $13,5 млн.
"Укрзалізниця" подала заяву про призупинення виконавчих дій на підставі законного мораторію, проте до цих пір воно не задоволено. І, відповідно, виконавче провадження не зупинено", - зауважував С. Лещенко.
Згодом міністр юстиції Денис Малюська заявив, що Міністерство юстиції, схвалюючи списання з "Укрзалізниці" коштів за борги "Донецької залізниці", діє в рамках судового рішення, а заяви про те, що їх списувати не потрібно, - це підбурювання до вчинення злочину.
"Невиконання судового рішення - це злочин. Заяви про те, що не потрібно стягнути з "Укрзалізниці" - це підбурювання до вчинення злочину. Ми дуже акуратно ставимося до списань таких великих сум, але в будь-якому випадку, якщо буде судове рішення, яке зупинить виконання, ми списувати не будемо", - сказав глава Мін`юсту.
Додамо, що 19.07.2021 Східний апеляційний госпсуд відмовився задовольнити апеляційну скаргу "Укрзалізниці" й Державної виконавчої служби Мін`юсту та залишив без змін ухвалу Госпсуду Донецької області від 31.05.2021 (у справі №908/5205/14), якою було задоволено скаргу ТОВ "Фінансова компанія "Інвестохіллс Веста" та
- визнано неправомірною бездіяльність відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції в частині невжиття заходів щодо примусового виконання рішення Госпсуду від 12.02.2015 в справі №908/5205/14 про стягнення фінкомпанією "Інвестохіллс Веста" (як правонаступника прав вимоги збанкрутілого банку "Форум", викуплених у ФГВФО) 13,6 млн дол заборгованості з "Укрзалізниці" (як правонаступника ДП "Донецька залізниця"), в т.ч. ненакладення арешту на грошові кошти АТ "Українська залізниця", що знаходяться на банківських рахунках боржника, в межах розміру боргу;
- зобов’язано відділ примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції поновити порушене право заявника шляхом невідкладного вжиття всіх необхідних заходів з примусового виконання рішення Госпсуду Запорізької області в справі №908/5205/14, передбачених Законом України «Про виконавче провадження».
Зауважимо, що 08.06.2021 - Госпсуд Донецької області замінив ТОВ "Фінансова компанія "Інвестохіллс" як стягувача в цій справі на ТОВ "Фінансова компанія "Тілмарк" (підстава для цього - укладений фінкомпаніями договір про відступлення права кредитної вимоги).
Як повідомлялося, бенефіціарами “Інвестохіллс Веста” є Андрій Волков (екс-глава Альфа-Банку) та Михайло Бакуненко (працював у Goldman Sachs, Renaissance Capital).
У держреєстрі бенефіціаром ТОВ "Фінансова компанія "Тілмарк” вказаний Володимир Рудий (екс-голова правління РВС Банку).
Нагадаємо, 17.02.2017 набрав чинності закон, яким введено мораторій на стягнення активів з "Укрзалізниці" в рахунок погашення боргів "Донецької залізниці".
Разом з тим, в червні 2020 року Велика Палата Верховного Суду визнала "Укрзалізницю" правонаступником ДП "Донецька залізниця" з дати держреєстрації акціонерного товариства - 21.10.2015. Як зауважувала УЗ, це означає, що УЗ буде зобов`язана погасити всі борги ДП "Донецька залізниця", не отримавши при цьому від останнього жодного майна до статутного капіталу (в ОРДЛО залишилося понад 20 тис. вантажних вагонів УЗ, майже 6 тис. вагонів інших власників, майже 6 тис. пасажирських вагонів та понад 300 локомотивів).
Щоправда, Госпсуд Донецької області в згаданій вище ухвалі від 31.05.2021 наголосив, що не все майно ДП "Донецька залізниця" перебуває на території, тимчасово непідконтрольній владі України, адже "на території Донецької області працюють залізничні вокзали та здійснюється господарська діяльність АТ "Українська залізниця" і боржник фактично отримав та використовує частину активів ДП "Донецька залізниця" та використовує їх з метою отримання прибутку" (цитата).
При цьому суд звернув увагу на можливість примусового стягнення грошових коштів з держпідприємств-боржників за наявності інших заборон та мораторіїв.
"Враховуючи можливість вчинення виконавчих дій щодо АТ "Українська залізниця" стосовно стягнення грошових коштів, приймаючи до уваги, що державним виконавцем не вчинено всіх необхідних та достатніх дій спрямованих на виконання наказу від 11.06.2015р., в тому числі, не накладено арешт на грошові кошти боржника, що знаходяться на його рахунках, суд вважає, що бездіяльність державного виконавця у цій частині була неправомірною.
З огляду на таке, наявні підстави для зобов`язання відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України вжити всі необхідні заходи з примусового виконання рішення господарського суду Запорізької області за наказом по справі №908/5205/14, передбачених Законом України «Про виконавче провадження»", - зауважив Госпсуд Донецької області в ухвалі від 31.05.2021.
Східний апеляційний госпсуд вирішив, що ухвала суду першої інстанції від 31.05.2021 була прийнята "з дотриманням норм матеріального та процесуального права, ґрунтується на повному і всебічному дослідженні всіх обставин справи, є законною та обґрунтованою, а тому, підлягає залишенню без змін, а апеляційні скарги боржника та органу ДВС підлягають залишенню без задоволення" (цитата).
Раніше "Укрзалізниця" інформувала, що сума зобов’язань ДП "Донецька залізниця" перед кредиторами перевищує 6,5 млрд грн, у т.ч. перед Сбербанком - 3,5 млрд грн, ВТБ Банком - 1,2 млрд грн.
Про борги “Донецької залізниці” перед ПУМБ - тут, Таскомбанком - тут, ВБР - тут.