Верховний Суд відмовився задовольнити позов "МАУ" до "Украероруху" на 877 млн грн

Все про економіку та фінанси

27.04.2021 Верховний Суд відмовився задовольнити касаційну скаргу ПрАТ "Авіакомпанія "Міжнародні авіалінії України" й залишив без змін постанову Північного апеляційного госпсуду від 13.01.2021 та рішення Госпсуду Київської області від 11.03.2020 (у справі №911/2787/18), якими компанії знову ж таки було відмовлено в задоволенні позову до Держпідприємства обслуговування повітряного руху України (“Украерорух”) про стягнення 876,6 млн грн.

Згідно з судовими матеріалами, свій позов МАУ мотивувало тим, що “невиконання відповідачем своїх обов`язків із формування цін (плати) на аеронавігаційні послуги в 2016-2017 роках призвело до покладення на позивача надмірного тягаря витрат за аеронавігаційне обслуговування, які не були потрібні для забезпечення безпечного, ефективного і регулярного повітряного руху, шляхом включення до аеронавігаційної плати суми прибутку та сум витрат, не пов`язаних із аеронавігацією, що суперечить статтям 23, 24, 36 Повітряного кодексу України та є заподіянням шкоди позивачеві в розмірі 876 601 680,00 грн (у тому числі 428 933 400,00 грн збитків, розрахованих виходячи з розміру протиправно сформованого відповідачем прибутку, 447 668 280,00 грн мінімального розміру збитків, розрахованого у зв`язку з нецільовими витратами відповідача)” (цитата).

Натомість рішення судів першої та апеляційної інстанції грунтувалося на тому, що

- відповідач протягом 2016-2017 років надав позивачу послуги з аеронавігаційного обслуговування на суму 1,72 млрд грн, які були сплачені позивачем;

- регулювання тарифів на аеронавігаційні послуги, які надає “Украерорух” як суб`єкт природної монополії, здійснює Міністерство інфраструктури;

- позивачем не доведено використання відповідачем у 2016-2017 роках коштів цільових зборів за аеронавігаційне обслуговування для фінансування витрат, які не стосуються аеронавігаційної діяльності.

У свою чергу Верховний Суд зазначив таке:

“Суд погоджується з відхиленням судами попередніх інстанцій аргументів позивача про заподіяння відповідачем збитків у заявленому до стягнення у справі розмірі, адже з встановлених судами обставин щодо обґрунтування позивачем позовних вимог не вбачається, що розраховані ним суми грошових коштів є збитками в розумінні положень статті 22 Цивільного кодексу України та статті 225 Господарського кодексу України, тобто є витратами, які позивач зазнав через знищення чи пошкодження його речі чи мусить зробити для відновлення свого порушеного права, або ж упущеною вигодою.

<...> За відсутності доведення позивачем під час розгляду справи судами першої та апеляційної інстанцій обставин щодо наявності з боку відповідача протиправної поведінки та заподіяння ним позивачеві збитків, безпідставними є заперечення позивача проти висновку судів про відсутність також інших елементів складу цивільного правопорушення: причинно-наслідкового зв’язку між протиправною поведінкою та завданими збитками; вини правопорушника”.

Контекст

ПрАТ "Авіакомпанія "Міжнародні авіалінії України" (МАУ) за підсумками 2020 року звітує про збиток 4,52 млрд грн (за 2019 рік був прибуток 1,65 млрд грн, за 2018 рік - збиток 2,7 млрд грн).

За даними компанії, на кінець 2020 року її активи становили 9,23 млрд грн (на кінець 2019 року - 14,9 млрд грн).

Довгострокові зобов`язання і забезпечення - 7,4 млрд грн (на кінець 2019 року - 10,3 млрд грн), а поточні - 13,2 млрд грн (на кінець 2019 року - 11,5 млрд грн).

Непокритий збиток - 11,66 млрд грн (на кінець 2019 року - 7,14 млрд грн).

У вересні 2019 року Ігор Коломойський повідомляв, що є власником 25% акцій авіакомпанії “МАУ”.

У листопаді 2019 року “Украерорух” заявляв про борг МАУ на 1 млрд грн. Як зазначалося, ця сума включає “і плату за надані послуги, і штрафні санкції, і поточні платежі" (цитата).

У листопаді 2020 року “Украерорух” повідомляв, що Верховний Суд зобов’язав МАУ укласти договір про надання послуг з аеронавігаційного обслуговування, “що позбавило авіаперевізника можливостей несплати боргу за отримані послуги” (цитата).

У грудні 2020 року “Украерорух” констатував, що зменшення обсягів перевезень під час пандемії суттєво вплинуло на фінансову дисципліну авіаційних перевізників через брак обігових коштів, причому “внаслідок катастрофічного зниження обсягів авіаційних перевезень, а отже й фінансових надходжень, державне підприємство Украерорух опинилося на межі технічного дефолту” (цитата).