Верховний Суд "розморозив" справу щодо націоналізації Приватбанку

Все про економіку та фінанси

01.06.2022 Верховний Суд задовольнив касаційні скарги Приватбанку, Кабміну і НБУ (в справі №826/7432/17) та скасував ухвалу Шостого апеляційного адмінсуду від 02.03.2021, якою було зупинено розгляд апеляційних скарг вказаних держструктур на рішення Окружного адмінсуду м. Києва від 18.04.2019 (яким було задоволено позов Ігоря Коломойського і визнано незаконною націоналізацію Приватбанку).

Суд апеляційної інстанції своєю ухвалою від 02.03.2021 зупинив розгляд апеляційних скарг Приватбанку, Кабміну і НБУ на рішення суду першої інстанції від 18.04.2019 "до вирішення Конституційним Судом України справи за конституційним поданням 64 народних депутатів України щодо конституційності окремих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення механізмів регулювання банківської діяльності» від 13 травня 2020 року №590-IX та Закону в цілому, а також положень інших законодавчих актів в редакції Закону" (цитата з ухвали Шостого апеляційного адмінсуду від 02.03.2021).

Натомість Верховний Суд, оцінюючи висновки Шостого апеляційного адмінсуду, зазначив, що "суд не може посилатися на об`єктивну неможливість розгляду справи у випадку, коли зібрані докази дозволяють встановити та оцінити обставини (факти), які є предметом судового розгляду" (цитата).

"Суд апеляційної інстанції в оскаржуваній ухвалі не навів мотивів та переліку обставин, на підставі яких він дійшов висновку саме про об`єктивну неможливість розгляду даної справи до розгляду Конституційним Судом України відповідного конституційного подання"

<...> Наявних у матеріалах справи доказів достатньо для повної, всебічної та об`єктивної оцінки обставин справи, які є предметом судового розгляду", - йдеться в постанові Верховного Суду від 01.06.2022.

Раніше НБУ, Кабмін, Мінфін і ФГВФО подавали клопотання про закриття вказаної справи щодо позову Ігоря Коломойського про визнання незаконною націоналізації Приватбанку.

Держструктури обгрунтовували це клопотання тим, що 23.05.2020 набув чинності закон про банки (неформальна його назва - “антиколомойський”), який доповнив Кодекс адміністративного судочинства України статтею 266-1, що регламентує особливості провадження у справах щодо оскарження рішень НБУ, ФГВФО, Мінфіну, НКЦПФР, Кабміну стосовно виведення банків з ринку.

Як зауважували держвідомства, “оскільки згідно ст. 266-1 КАС України визнання протиправним (незаконним) та скасування індивідуального акта/рішення, визначеного частиною 1 цієї статті, або окремих його положень не відновлює того становища банку, яке існувало до прийняття такого акта/рішення, включаючи правовий статус цього банку, та не відновлює становища/прав осіб, які були учасниками банку на момент прийняття такого акта/рішення та не породжує будь-яких прав осіб, які були учасниками банку на момент прийняття такого індивідуального акта/рішення, крім права на відшкодування заподіяної шкоди, та не може бути підставою для визнання недійсними, нечинними протиправними та скасування будь-яких рішень, правочинів або інших дій/визнання протиправною бездіяльності, прийнятих, вчинених або допущених у процедурі виведення неплатоспроможного банку з ринку/ліквідації банку, то заявлені позивачем вимоги спрямовані до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб та Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку не відповідають нормам частини 7-10 ст.266-1 КАС України, а провадження в цій частині підлягає закриттю” (цитата).