Верховний Суд пояснив, чому не дозволив компанії Фірташа стягнути $250 млн з ОПЗ

Все про економіку та фінанси

08.06.2021 Верховний Суд задовольнив скарги ПАТ “Одеський припортовий завод” (ОПЗ) і Фонду держмайна в справі №824/241/2018 та скасував ухвалу Київського апеляційного суду від 24.04.2019, якою на вимогу кіпрської компанії Ostchem Holding Limited було визнано та надано дозвіл на виконання рішення Арбітражного інституту Торгової палати м. Стокгольма від 25.07.2016 про зобов’язання ОПЗ сплатити для Ostchem Holding Limited 193,3 млн дол непогашеного основного боргу та 57,98 млн дол як нарахованого штрафу відповідно до ст. 7.2 контракту купівлі-продажу природного газу від 25.01.2013.

Таким чином, Верховний Суд відмовився задовольнити заяву Ostchem Holding Limited про визнання та надання дозволу на виконання рішення Арбітражного інституту Торгової палати м. Стокгольма від 25.07.2016.

Нижче - витяг з постанови Верховного Суду від 08.06.2021:

“Стаття 8 Закону України «Про об`єкти підвищеної небезпеки» покладає на ПАТ «Одеський припортовий завод» як на суб`єкта господарської діяльності, у власності (користуванні) якого є об`єкти підвищеної небезпеки, вживати заходів, направлених на запобігання аваріям, обмеження і ліквідацію їх наслідків та захист людей і довкілля від їх впливу; забезпечувати експлуатацію об`єктів з додержанням мінімально можливого ризику.

Стягнення боргу і нарахованого штрафу відповідно до арбітражного рішення призведе до неможливості утримувати ПАТ «Одеський припортовий завод» в стані, безпечному для належного функціонування і, як наслідок, становить загрозу техногенної та екологічної катастроф в Одеському регіоні.

<...> Наказом Фонду державного майна України від 08 червня 2018 року № 767 прийнято рішення про приватизацію державного пакету акцій, що становить 99,5667 % статутного капіталу ПАТ «Одеський припортовий завод».

Стягнення боргу і нарахованого штрафу відповідно до арбітражного рішення має загрозу зупинки ПАТ «Одеський припортовий завод», примусового звернення стягнення на його майно та його банкрутства, що унеможливить або принаймні істотно ускладнить реалізацію економічних цілей приватизації, а саме залучення інвестиційних ресурсів для забезпечення структурної перебудови і стабілізації економіки України.

Отже, враховуючи, що:

1) ПАТ «Одеський припортовий завод» є об`єктом державної власності, що має стратегічне значення для економіки і безпеки держави;

2) ПАТ «Одеський припортовий завод» є суб`єктом господарської діяльності, у власності (користуванні) якого є об`єкти підвищеної небезпеки, що покладає на нього обов`язок вживати заходів, направлених на запобігання аваріям, обмеження і ліквідацію їх наслідків та захист людей і довкілля від їх впливу;

3) приватизацію ПАТ «Одеський припортовий завод» не завершено і матеріали справи не містять доказів наявності згоди Фонду державного майна України як уповноваженого органу управління часткою держави у статутному фонді ПАТ «Одеський припортовий завод» на списання основних засобів, що мають залишкову вартість, безоплатну передачу та реалізацію майна ПАТ «Одеський припортовий завод» для погашення заборгованості на виконання на території України арбітражного рішення Арбітражного інституту Торгової палати м. Стокгольма від 25 липня 2016 року у справі № V2016/065,

колегія суддів вважає, що визнання та надання дозволу на виконання цього арбітражного рішення суперечитиме публічному порядку України, зважаючи на необхідність захисту екологічної та економічної безпеки держави Україна.

<...> Що стосується доводів ПАТ «Одеський припортовий завод» та Фонду державного майна України щодо того, що виконання арбітражного рішення призведе до порушення публічного порядку, оскільки фактичним набувачем виплат, вимог та доходів у результаті примусового виконання на території України арбітражного рішення від 25 липня 2016 року буде АТ «Газпромбанк», яке знаходиться в санкційному списку і має пряме відношення до гібридної війни Російської федерації проти України.

Верховний Суд встановив, що Компанія Ostchem Holding Limited має заборгованість перед АТ «Газпромбанк» і передала цьому товариству свої права за низкою договорів поставки, проте саме Контракт купівлі-продажу природного газу від 25 січня 2013 року № 20/СН-36-1 не входить до переліку договорів, право вимоги за якими передано АТ «Газпромбанк» відповідно до Договору передачі прав від 25 жовтня 2013 року, і право вимоги за Контрактом купівлі-продажу природного газу від 25 січня 2013 року № 20/СН-36-1.

<...> Факт агресивних дій Російської Федерації на території держави Україна підтверджено низкою документів міжнародних організацій та актами внутрішнього законодавства України.

Тому твердження ПАТ «Одеський припортовий завод» і Фонду державного майна України про те, що фактичним набувачем виплат, вимог та доходів в результаті примусового виконання на території України Арбітражного рішення від 25 липня 2016 року буде АТ «Газпромбанк», юридична особа Російської Федерації, заслуговує на увагу і є одним із аргументів щодо порушення публічного порядку визнанням та виконанням цього арбітражного рішення.

<...> За таких обставин колегія суддів визнає обґрунтованими доводи апеляційної скарги ПАТ «Одеський припортовий завод» про те, що визнання та виконання арбітражного рішення Арбітражного інституту Торгової палати м. Стокгольма від 25 липня 2016 року у справі № V2016/065 суперечитиме публічному порядку України.

Тому судове рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з ухваленням нового про відмову у задоволенні заяви про надання дозволу на визнання та виконання цього арбітражного рішення”.