24.11.2021 Верховний Суд відмовився задовольнити касаційну скаргу Сбербанку та залишив без змін постанову Східного апеляційного госпсуду від 16.08.2021 (у справі №905/2043/18), якою за клопотанням "Укрзалізниці" (УЗ) було зменшено суму заборгованості (з 56,1 млн дол до 40,55 млн дол), що підлягає стягненню з "Укрзалізниці" на користь Сбербанку на підставі рішення Госпсуду Донецької області від 17.02.2021.
Таким чином, суди апеляційної та касаційної інстанції вирішили, що з УЗ не має стягуватися заявлена Сбербанком сума процентів за користування кредитами, яка була нарахована після закінчення строку кредитних договорів.
Йдеться про заборгованість “Донецької залізниці” за низкою кредитних договорів, у т.ч. №07-В/13/66/КЛ-КБ, №08-В/13/66/КЛ-КБ, №09-В/13/66/КЛ-КБ, №10-В/13/66/КЛ-КБ, №11-В/13/66/КЛ-КБ від 30.04.2013.
Цитата з постанови Верховного Суду:
"За період до прострочення з боржника підлягають стягненню проценти від суми позики (кредиту) відповідно до умов договору та ч. 1 ст. 1048 ЦК України як плата за надану позику (кредит), а за період після такого прострочення підлягають стягненню річні проценти відповідно до ч. 2 ст. 625 ЦК України як грошова сума, яку боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання, тобто як міра відповідальності за порушення грошового зобов`язання.
Позивач [Сбербанк] в касаційній скарзі ототожнює проценти, визначені кредитним договором за користування кредитом до моменту його повернення з процентами, передбаченими ч. 2 ст. 625 ЦК України і вважає, що сам факт встановлення процентної ставки в кредитному договорі за користування кредитними коштами дозволяє її використовувати після спливу строку кредитування вже як проценти за прострочення виконання грошового зобов`язання. Натомість, як вказано вище, вони мають різну правову природу, а можливість визначити свій розмір процентів в разі спливу строку кредитування на підставі ч. 2 ст. 625 ЦК України має бути погоджена сторонами в самому договорі з вказівкою про природу цих процентів".
Додамо, що 19.01.2021 Східний апеляційний госпсуд відмовився задовольнити апеляційну скаргу “Укрзалізниці” та залишив без змін ухвалу Госпсуду Донецької області від 22.07.2020, якою було замінено держпідприємство “Донецька залізниця” на “Укрзалізницю” як відповідача в цій справі.
Контекст
Як писав Finbalance, “Укрзалізниця” в своїй звітності фактично підтвердила погашення влітку боргу перед Сбербанком на 131 млн дол.
Як зазначала УЗ, із залучених нею в липні 300 млн дол від розміщення євробондів "значна частина коштів" була використана на погашення довгострокової заборгованості перед "одним із українських кредиторів у сумі 131 млн дол (еквівалент 3 576 млн грн за курсом НБУ на дату оплати)".
Перед цим "дочка" Сбербанку (в березні РНБО продовжило проти неї санкції на три роки) наводила у своїй звітності дані, що в липні 2021 року відбулося "суттєве погашення кредитів юридичним особам, в т.ч. за рахунок погашення у повному обсязі на суму 3 794 888 тис грн".
Видання Цензор.нет і Liga.net з посиланням на неофіційні джерела писали, що 19.07.2021 тодішній в.о. глави "Укрзалізниці" підписав документи про погашення боргу перед Сбербанком на 131 млн дол.
У кінці травня-2021 "Укрзалізниця" повідомила про фіналізацію угоди зі Сбербанком "щодо часткової зміни графіка погашення заборгованості перед банком".
"Завдяки перенесенню терміну погашення більшої частини боргу, що припадав до погашення на травень поточного року, суттєво збалансовано грошовий потік та навантаження на ліквідність Укрзалізниці. При цьому з кредитором досягнуто згоди щодо поступового зниження вартості фінансування. Компанія залишає за собою намір здійснити подальше рефінансування цього боргу, залучивши фінансування з міжнародного ринку капіталів або одного з українських банків", - зауважували в "Укрзалізниці".
27.07.2020 “Укрзалізниця” також інформувала, що українська “дочка” Сбербанку реструктуризувала її борги на суму біля 200 млн дол, що підлягали погашенню до кінця липня минулого року. Як уточнювалося, реструктуризація проведена на термін до 3 років з можливістю дострокового погашення.
Як повідомлялося, в середині червня-2021 агентство S&P змінило прогноз кредитного рейтингу "Укрзалізниці" з "негативного" на "позитивний" у зв`язку з фіналізацією в травні угоди зі Сбербанком про часткову зміну графіка погашення заборгованості перед банком. Як зазначалося, згідно з новими умовами, основна сума платежу в розмірі $116 млн, яка повинна була бути проведена 31 травня, тепер рівномірно розподілена.
Як писав Finbalance, 06.07.2021 Госпсуд м. Києва частково задовольнив позов Сбербанку до "Укрзалізниці" (в справі №910/19891/20) та вирішив стягнути з відповідача на користь позивача 17,25 млн дол заборгованості за нарахованими в період з 14.12.2017 по 23.11.2020 процентами за договором про відкриття кредитної лінії №70-В/11/66/ЮО від 29.12.2011.
Згідно з судовими матеріалами, первинним позичальником була "Донецька залізниця". Суди визнали "Укрзалізницю" її правонаступником.
18.05.2021 Східний апеляційний госпсуд відмовився задовольнити апеляційну скаргу “Укрзалізниці” та залишив без змін ухвалу Госпсуду Донецької області від 25.03.2021 (у справі №910/22858/17), якою держкомпанії було відмовлено в задоволенні скарги на бездіяльність Державної виконавчої служби, яка відмовилася задовольнити заяву-прохання УЗ від 05.02.2021 про зупинення виконавчих дій у виконавчому провадженні №59296433, в рамках якого Сбербанк стягує з “Укрзалізниці” як правонаступника “Донецької залізниці” 68 млн дол заборгованості за згаданим договором кредитної лінії №70-В/11/66/ЮО від 29.12.2011.
24.05.2018 Госпсуд Донецької області задовольнив позов Сбербанку до "Донецької залізниці" в справі №910/22858/17 (це рішення було залишене без змін судами апеляційної і касаційної інстанції) та вирішив стягнути з відповідача на користь позивача 68 млн дол заборгованості за вказаним кредитним договором №70-В/11/66/ЮО від 29.12.2011.
10.12.2020 Верховний Суд відмовився розглядати касаційну скаргу “Укрзалізниці” на ухвалу Госпсуду Донецької області від 27.07.2020 та постанову Східного апеляційного госпсуду від 17.09.2020, якими було задоволено клопотання Державної виконавчої служби та визнано “Укрзалізницю” (як правонаступника “Донецької залізниці”) боржником у виконавчому провадженні №59296433, в рамках якого Сбербанк стягує з “Донецької залізниці” 68 млн дол боргу.
У червні 2020 року “Укрзалізниця” повідомила, що Велика Палата Верховного Суду визнала її правонаступником ДП «Донецька залізниця» з дати держреєстрації акціонерного товариства - 21.10.2015. Як зауважувала УЗ, це означає, що УЗ буде зобов’язана погасити всі борги ДП «Донецька залізниця», не отримавши при цьому від останнього жодного майна до статутного капіталу (при тому, що в ОРДЛО - понад 20 тис. вантажних вагонів УЗ, майже 6 тис. вагонів інших власників, майже 6 тис. пасажирських вагонів та понад 300 локомотивів).
Як уточнювала УЗ, за приблизними підрахунками сума зобов’язань ДП «Донецька залізниця» перед кредиторами перевищує 6,5 млрд грн, у т.ч. перед Сбербанком - 3,5 млрд грн, ВТБ Банком - 1,2 млрд грн.
Про борги "Укрзалізниці" перед Промінвестбанком та іншими структурами - тут і тут.