"УЗ" не зуміла оскаржити продаж $7,6 млн боргу "Донецької залізниці" перед ВБР Януковича

Все про економіку та фінанси

22.02.2021 Госпсуд м. Києва відмовився задовольнити позов “Укрзалізниці” до ТОВ "Фінансова компанія “Горизонт" і ліквідатора “Всеукраїнського банку розвитку” (в справі №910/15354/20) щодо визнання недійсним договору про відступлення (купівлю-продаж) прав вимоги №148 від 30.10.2019.

Свій позов “Укрзалізниці” аргументувала тим, що боргові зобов’язання за кредитним договором №KKPOSKD.991040.033 від 07.11.2013 було виконано.

Згідно з судовими матеріалами, рішенням Госпсуду Донецької області від 19.10.2015 в справі №905/1775/15 з держпідприємства “Донецька залізниця” на користь ВБР було стягнуто заборгованість за кредитним договором №ККPOSKD.991040.033 від 07.11.2013 у розмірі 7,6 млн дол.

10.08.2016 Госпсуд Донецької області в межах №905/1775/15 виніс ухвалу, якою було замінено ДП "Донецька залізниця" як боржника на його правонаступника - ПАТ "Українська залізниця". Постановою Верховного Суду від 21.06.2017 цю ухвалу було скасовано. Однак перед цим - 18.01.2017 - з банківських рахунків “Укрзалізниці” на користь ВБР вже були списані кошти в сумі 7,56 млн дол (208,9 млн грн на вказану дату). 01.06.2018 Верховний Суд - в порядку повороту виконання рішення - вирішив стягнути з ВБР на користь “Укрзалізниці” 207 млн грн.

28.08.2019 Верховний Суд відмовився задовольнити касаційну скаргу ліквідатора “Всеукраїнського банку розвитку” (ВБР) та залишив без змін рішення судів нижчих інстанцій у справі №910/7702/18, якими було частково задоволено позов “Укрзалізниці” та зобов’язано ліквідатора ВБР включити кредиторські вимоги “Укрзалізниці” на 207 млн грн в реєстр акцептованих вимог кредиторів ВБР.

30.11.2020 Східний апеляційний госпсуд задовольнив апеляційну скаргу “Укрзалізниці” та визнав таким, що не підлягає виконанню, наказ Госпсуду Донецької області від 22.02.2016 в справі №905/1775/15 про стягнення з “Донецької залізниці” на користь “Всеукраїнського банку розвитку” (ВБР) 7,6 млн дол заборгованості за кредитним договором №ККPOSKD.991040.033 від 07.11.2013.

У рішенні від 22.02.2021 Госпсуд м. Києва вказав, що “на момент укладення відповідачами [ТОВ "Фінансова компанія “Горизонт" і ліквідатором “Всеукраїнського банку розвитку”] оспорюваного правочину [про відступлення прав кредитної вимоги], в порядку повороту виконання рішення суду стягнуто з ПАТ «Всеукраїнський банк розвитку» на користь ПАТ «Українська залізниця» кошти в сумі 206 680 341,81грн. (еквівалент 7 561 706,74 дол. США станом на 24.01.2017)”, а тому “посилання позивача на виконання ним зобов’язань за кредитним договором не ґрунтуються на обставинах справи, оскільки сплачені ним кошти за кредитним договором, підлягали поверненню, що встановлено у справі №905/1775/15” (цитата).

Також Госпсуд м. Києва констатував, що “на момент укладення оспорюваного правочину (30.10.2019), не існувало постанови Східного апеляційного господарського суду (30.11.2020)", а тому "означена постанова не може свідчити про недійсність оспорюваного правочину [між ВБР і ФК “Горизонт”] на момент його укладення” (цитата).

“Доводи позивача про відсутність заборгованості за кредитним договором, право вимоги за яким передано за оспорюваним договором, не свідчать про недійсність договору, однак такі доводи можуть розглядатися господарськими судами лише при існуванні та розгляді між сторонами спору про право”, - йдеться в судовому рішенні від 22.02.2021.

Власником “Всеукраїнського банку розвитку” був Олександр Янукович - старший син Віктора Януковича.

У держреєстрі бенефіціаром ТОВ "Фінансова компанія “Горизонт" вказаний Сергій Глушко.

До 2014 року ВБР був одним з найактивніших кредиторів “Укрзалізниці” та її структурних підрозділів.

За даними правоохоронних органів, в рамках кримінального провадження №42014000000000931 було встановлено, що у період з 01.01.2013 по 30.06.2014 службові особи ВБР “з метою незаконного отримання банком державних коштів, зловживаючи своїм службовим становищем, всупереч інтересам служби на порушення процедури залучення кредитів, визначеної Господарським кодексом України, Законом України «Про здійснення державних закупівель», а також постановою Кабінету Міністрів України від 15.06.2011 № 809, здійснили незаконне кредитування: ДП «Донецька залізниця», ДТГО «Львівська залізниця», ДП «Одеська залізниця», ДТГО «Південно-Західна залізниця», ДП «Південна залізниця» і ДП «Придніпровська залізниця» на суму понад 2,5 млрд. грн” (цитата).

У червні 2020 року “Укрзалізниця” повідомила, що Велика Палата Верховного Суду визнала її правонаступником ДП «Донецька залізниця» з дати держреєстрації акціонерного товариства - 21.10.2015. Як зауважувала УЗ, це означає, що УЗ буде зобов’язана погасити всі борги ДП «Донецька залізниця», не отримавши при цьому від останнього жодного майна до статутного капіталу (при тому, що в ОРДЛО - понад 20 тис. вантажних вагонів УЗ, майже 6 тис. вагонів інших власників, майже 6 тис. пасажирських вагонів та понад 300 локомотивів).

Як уточнювала УЗ, за приблизними підрахунками сума зобов’язань ДП «Донецька залізниця» перед кредиторами перевищує 6,5 млрд грн, у т.ч. перед Сбербанком - 3,5 млрд грн, ВТБ Банком - 1,2 млрд грн.

Про борги “Донецької залізниці” перед ПУМБ - тут, Таскомбанком - тутбанком "Форум" - тут.

Про кредиторські вимоги Сбербанку до "Укрзалізниці" - тут і тут, VR Global Partners (які він викупив у Промінвестбанку) - тут.