Кабмін змінює правила резервування: "Нафтогаз" заплатить у бюджет мільярди

Все про економіку та фінанси

12 травня Кабмін планує розглянути розроблений Мінфіном проект постанови, який вносить зміни в порядок розрахунку держкомпаніями величини резерву сумнівних боргів (зрештою уряд затвердив документ, - ред.).

Як зазначається, це має сприяти "уніфікації механізму проведення суб`єктами господарювання державного сектору економіки оцінки та розрахунку резерву сумнівних боргів з урахуванням норм міжнародних стандартів фінансової звітності".

Чинні норми забороняють включати до розрахунку резерву суми поточної дебіторської заборгованості із строком виникнення до півтора року.

Разом з тим, в уряді хочуть передбачити, що держкомпанії будуть нараховувати резерв сумнівних боргів (очікуваних кредитних збитків) на підставі проведеної оцінки сумнівності дебіторської заборгованості (кредитного ризику або ризику дефолту, тобто невиконання контрагентом зобов`язань). Причому така оцінка повинна буде "враховувати платоспроможність окремих дебіторів та результати претензійно-позовної роботи щодо них" (цитата).

Передбачається, що дебіторська заборгованість для розрахунку резерву сумнівних боргів буде визнаватися сумнівною лише за наявності одного з таких чинників, що свідчать про істотне зменшення суми очікуваного відшкодування дебіторської заборгованості на звітну дату порівняно з моментом її первісного визнання як активу:

- наявності об`єктивних свідчень неплатоспроможності контрагента за договірними зобов`язаннями, за якими прострочено виконання такого зобов`язання (при цьому суб`єктом господарювання державного сектору економіки ведеться претензійно-позовна робота щодо такого контрагента);

- відсутності надходження оплати від дебітора протягом 365 днів.

При цьому величина резерву сумнівних боргів визначається із суми сумнівної дебіторської заборгованості, скоригованої на коефіцієнти ризику за факторами, що впливають на ризик невиконання зобов`язань.

Нагадаємо, група “Нафтогаз” у 2020 році зафіксувала збиток 19 млрд грн. При цьому в “Нафтогазу” зазначали, що “ключовий негативний вплив на фінансові показники компанії мала боргова криза, показники якої збільшуються щороку”, і “нарахування резервів на сумнівні борги за газ, які не погашають контрагенти компанії — теплокомуненерго та регіональні збути, склало рекордні 42 млрд грн” (цитата).

Ще “Нафтогаз” додавав таке: “Після скасування спеціальних зобов’язань (ПСО, PSO) з 1 серпня 2020 року, українські споживачі можуть вільно змінювати постачальника природного газу та отримувати переваги від ринкового ціноутворення. При цьому посередники, що постачають газ, мають вчасно розраховуватися за нього. Однак платежі за частину поставок до 31 липня 2020 року на умовах ПСО залишаються простроченими, що стало причиною нарахування резервів сумнівних боргів у сумі 23,2 млрд грн за 2020 рік та вплинуло на прибутковість і рух грошових коштів від операційної діяльності”

Зміна правил формування резервів держкомпаніями може призвести, принаймні, до часткового розформування “Нафтогазом” резервів, супровідного декларування прибутків й відповідно - додаткових надходжень у держбюджет від податку на прибуток і дивідендів, які повинний буде сплатити “Нафтогаз”.