Уряд завищив план платежів НБУ в бюджет-2022 на 10,8 млрд грн

Все про економіку та фінанси

У проекті держбюджету на 2022 рік, який Кабмін подав у Верховну Раду, передбачено, що в 2022 році Національний банк "після підтвердження зовнішнім аудитом та затвердження Радою Національного банку України річної фінансової звітності та формування Національним банком України резервів у порядку та розмірах, визначених Законом України “Про Національний банк України”, перерахує до держбюджету кошти на загальну суму не менш як 24,4 млрд грн.

При цьому НБУ в кінці серпня прогнозував, що в 2022 році зможе перерахувати в держбюджет частину прибутку до розподілу за 2021 рік в сумі 13,6 млрд грн.

Разом з тим, тоді Національний банк наголошував, що остаточний обсяг частини прибутку до розподілу Національного банку, що підлягатиме перерахуванню до держбюджету в 2022 році, "залежатиме від фактичних макроекономічних показників у 2021 році та визначатиметься після підтвердження зовнішнім аудитом і затвердження Радою Національного банку річної фінансової звітності Національного банку за 2021 рік" (цитата).

Нагадаємо, в квітні 2021 року НБУ перерахував до держбюджету 24,4 млрд грн – усю суму частини прибутку до розподілу, що визначена для перерахування до держказни за результатами 2020 року.

При цьому спершу в держбюджеті на 2021 рік передбачалося, що НБУ має перерахувати в держказну не менше 33 млрд грн. Уже згодом цей план був скоригований до рівня фактично здійсненого Нацбанком платежу - 24,4 млрд грн (власне, цей показник наразі й фігурує у держбюджеті-2021).

Глава НБУ Кирило Шевченко ще в листопаді 2020 року наголошував, що питання перерахування Нацбанком частина прибутку в держбюджет 2021 року “перекликається з питанням незалежності, тому що незалежність центрального банку полягає і у фінансовій незалежності” (цитата).

“Позиція Нацбанку в цьому питанні залишається незмінною: згідно із законом, ми можемо перерахувати в бюджет виключно ту суму, яка вийде в результаті підтвердження нашими аудиторами”, - підкреслював К.Шевченко.

Довідково

Як писав Finbalance, 09.09.2021 Верховна Рада прийняла в першому читанні законопроект №5853, який покликаний зміцнити незалежність НБУ. Ухвалення цього документа - одна з вимог МВФ, при цьому Нацбанк підтримував ухвалення парламентом цього законопроекту, а Мінфін - ні.

Законопроект №5853 передбачає внесення змін до статті 33 Бюджетного кодексу України щодо уточнення інформації, яка подається Національним банком України для складання Бюджетної декларації.

Документом пропонується встановити, що НБУ щороку, до 1 березня, буде надавати Президенту, Верховній Раді та Кабінету Міністрів "інформацію, необхідну для складання Бюджетної декларації, про орієнтовний прогноз частини прибутку до розподілу, яка підлягатиме перерахуванню до державного бюджету". "Інформація, передбачена цією частиною подається Національним банком виключно в порядку інформування", - йдеться в законопроекті.

У чинній редакції статті 33 Бюджетного кодексу передбачено, що НБУ подає Президенту, Верховній Раді та Кабінету Міністрів

- до 1 березня року, що передує плановому, - орієнтовну інформацію про розрахунок частини прогнозованого прибутку до розподілу, яка підлягатиме перерахуванню до державного бюджету, на середньостроковий період;

- до 15 березня року, що передує плановому, - прогнозні монетарні показники і показники валютно-курсової політики на середньостроковий період, у тому числі обмінний курс гривні у середньому за рік та на кінець року;

- до 15 квітня року, що передує плановому, - уточнену інформацію про розрахунок частини прогнозованого прибутку до розподілу, яка підлягатиме перерахуванню до державного бюджету, на середньостроковий період.

У пояснювальній записці таким чином мотивується потреба внесення згаданих змін у Бюджетний кодекс:

"Пропоноване обумовлюється тим, що наразі реалізація норм статті 33 Бюджетного кодексу України в частині надання визначеного цією статтею переліку інформації, яка подається Національним банком України Президенту України, Верховній Раді України та Кабінету Міністрів України, опосередковано чинить тиск на Національний банк України. Річ у тім, що надаючи певний прогноз на наступні три роки, зокрема щодо частини прибутку до розподілу Національного банку України, яка підлягатиме перерахуванню до державного бюджету, Національний банк України поставлений в умови виконати надані ним прогнози.

У зв’язку з цим, пропозиції змін до статті 33 Бюджетного кодексу України є вкрай важливими з огляду на те, що інформація щодо орієнтовного прогнозу частини прибутку до розподілу, яка підлягатиме перерахуванню до Державного бюджету України, що подається Національним банком як прогноз, може відрізнятись від фактичної суми прибутку до розподілу, яка підлягатиме перерахуванню до Державного бюджету України, відповідно до статті 51 Закону України "Про Національний банк України".