"Укрзалізниця" оскаржує в суді продаж своїх мільярдних боргів перед Промінвестбанком

Все про економіку та фінанси

"Укрзалізниця" звернулася в Госпсуд м. Києва з позовом до Промінвестбанку і VR Global Partners про визнання недійсним договору купівлі-продажу права вимоги від 22.02.2019 (справа №910/5617/21).

13.04.2021 суд надав позивачу 10 днів для усунення недоліків позовної заяви.

Нагадаємо, в І кварталі 2019 року Промінвестбанк продав для VR Global Partners права кредитної вимоги до “Укрзалізниці” загалом на 5 млрд грн з дисконтом 30%.

VR Global Partners пов’язують з VR Capital Group, яку створив інвестбанкір Річард Дітц (Richard Deitz) - один з колишніх засновників інвесткомпанії “Ренесанс Капітал” (як повідомлялося, після кризи 1998 року продав свою частку в “Ренесансі”).

VR Capital - партнер групи ICU (мали/мають спільний “сонячно-енергетичний” бізнес).

Як писав Finbalance, 03.02.2021 Північний апеляційний госпсуд частково задовольнив позов VR Global Partners, L.P. (Кайманові острови) до “Укрзалізниці” в справі №910/10565/17 та вирішив стягнути з відповідача на користь позивача 66 млн дол заборгованості за договором про відкриття кредитної лінії №К-03/140 від 07.03.2012.

Згідно з судовими матеріалами, позичальником була “Південна залізниця”, а первинним кредитором - Промінвестбанк (інвестфонд VR Global Partners викупив у нього відповідні права вимоги).

У листопаді-грудні 2020 року Північний апеляційний госпсуд підтвердив кілька рішень Госпсуду м. Києва про часткове задоволення позовів компанії “ВІЕР Глобал Партнерс, Л.П.” (VR Global Partners, L.P.) до “Укрзалізниці” і стягнення з держкомпанії заборгованості за кредитними договорами, право вимоги за якими позивач викупив у Промінвестбанку.

Йдеться про стягнення з "Укрзалізниці"

- 12,5 млн дол і 88 млн грн за договором про відкриття кредитної лінії №20-3763/2-1 від 29.12.2011 (справа №910/20947/17);

- 8,5 млн дол і 65 млн грн за договором про відкриття кредитної лінії №20-3759/2-1 від 29.12.2011 (справа №910/7252/17);

- 12,5 млн дол і 90 млн грн за договором про відкриття кредитної лінії №20-3764/2-1 від 29.12.2011 (справа №910/21454/17);

- 12,5 млн дол і 88 млн грн за договором про відкриття кредитної лінії №20-3762/2-1 від 29.12.2011 (справа №910/19925/17).

23.07.2020 Госпсуд м. Києва частково задовольнив позов компанії VR Global Partners L.P. до “Укрзалізниці” в справі №910/14104/17 та вирішив стягнути з відповідача на користь позивача 12,5 млн дол і 63 млн грн заборгованості за договором про відкриття кредитної лінії №20-3761/2-1 від 29.12.2011.

17.12.2020 Печерський райсуд м. Києва задовольнив клопотання слідчого поліції та продовжив на 6 місяців (до 21.06.2021) досудове розслідування в кримінальному провадженні №42019000000001331 від 21.06.2019 щодо продажу Промінвестбанком для компанії-нерезидента VR Global Partners прав кредитної вимоги до “Укрзалізниці”, як зазначалося, всупереч рішенню РНБО від 14.05.2018 №126/2018 "Про застосування та скасування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів", яким накладено санкції в т.ч. для запобігання виведенню капіталів за межі України.

“Всупереч зазначеному рішенню, 21.02.2019 службовими особами ПАТ «Промінвестбанк» проведено конкурс з продажу прав вимоги за кредитними зобов`язаннями АТ «Укрзалізниця», переможцем якого було оголошено компанію VR Global Partners, L.P. (підприємство зареєстровано на території, що віднесено КМУ до офшорних зон).

22.02.2019 між ПАТ «Промінвестбанк» та VR Global Partners укладено договір купівлі-продажу прав вимоги за кредитними зобов`язаннями АТ «Укрзалізниця», як правонаступника ДТГО «Південно-Західна залізниця» та ДП «Південна залізниця» за ціновою пропозицією - 123,547 млн дол”, - йшлося в судових матеріалах.

Про кредиторські вимоги Сбербанку до "Укрзалізниці" - тут і тут.

Про борги “Донецької залізниці” перед ПУМБ - тут, Таскомбанком - тутбанком "Форум" - тут, ВБР - тут.

Контекст

"Укрзалізниця" за підсумками 2020 року звітує про збиток 11,9 млрд грн (за 2019 рік декларувався прибуток 2,99 млрд грн).

Доходи компанії від вантажних перевезень торік склали 65,02 млрд грн (за 2019 рік - 72,5 млрд грн), від перевезень пасажирів і багажу - 4,1 млрд грн (за 2019 рік - 9,9 млрд грн), інші доходи - 6,14 млрд грн (за 2019 рік - 7,96 млрд грн).

Витрати на персонал становили 41,1 млрд грн (за 2019 рік - 44,06 млрд грн), амортизація - 12,8 млрд грн (за 2019 рік - 12,4 млрд грн), електроенергія - 7,6 млрд грн (за 2019 рік - 8,48 млрд грн), пальне - 5,46 млрд грн (за 2019 рік - 8,24 млрд грн).

На кінець 2020 року заборгованість "Укрзалізниці" за довгостроковими запозиченнями становила 18,3 млрд грн (на кінець 2019 року - 18,15 млрд грн), а за короткостроковими - 16,4 млрд грн (на кінець 2019 року - 14,5 млрд грн).

"Укрзалізниця" вказує на значний вплив пандемії та карантинних обмежень на її діяльність, що призвело до зниження доходів від вантажних та пасажирських перевезень у порівнянні з 2019 роком на 10,3% та 58,3% відповідно, а також звертає увагу на "значне коливання курсових різниць, внаслідок чого отримано чистий збиток від курсових різниць у розмірі 5,5 млрд грн проти 4,3 млрд грн чистого прибутку у 2019 році" (цитата).

Як писав Finbalance, фінплан “Укрзалізниці” на 2021 рік передбачає залучення запозичень у сумі 50,9 млрд грн, повернення позик - на 47,2 млрд грн (при середньорічному курсі 29,1 грн/дол).

На 01.01.2021 залишок за фінансовими зобов’язаннями “Укрзалізниці” оцінюється на суму 41,9 млрд грн (при курсі 28,3 грн/дол), на кінець 2021 року залишок планується в сумі 45,9 млрд грн (при курсі 28,8 грн/дол).

В 2021 році передбачено залучення запозичень у сумі 50,9 млрд грн, у т.ч. довгострокових запозичень - 50,7 млрд грн, з яких:

- 0,5 млрд грн – кредитні кошти МФО (на електрифікацію дільниці Долинська-Миколаїв-Колосівка);

- 35,6 млрд грн – вибірка по довгострокових відновлювальних кредитних лініях українських банків, у т.ч. державних, що залучаються для покриття тимчасових розривів ліквідності;

- 14,6 млрд грн – залучення нового фінансування;

- 0,2 млрд грн фінансового лізингу

Погашення запозичень передбачено на загальну суму 47,2 млрд грн, у т.ч. довгострокових кредитів у сумі 46,8 млрд грн, з яких:

- 4,5 млрд грн – погашення заборгованості перед Сбербанком;

- 0,7 млрд грн – погашення боргу Фінінпро та боргу, залученого на будівництво Бескидського тунелю;

- 38,7 млрд грн – погашення запозичень по відновлювальних кредитних лініях українських банків, у т.ч. державних, що залучаються для покриття тимчасових розривів ліквідності;

- 2,9 млрд грн – чергова виплата за єврооблігаціями Шортлайн Пі-Ел-Сі;

- 0,4 млрд грн по фінансовому лізингу;

Збільшення кредитного портфелю "Укрзалізниці" на кінець 2021 року має відбутися здебільшого за рахунок залучення нових фінансових зобов’язань у розмірі 14,6 млрд грн.

Фінансові витрати “Укрзалізниці” за фінансовими борговими зобов’язаннями заплановані у сумі 4,48 млрд грн, у т.ч.

- витрати по довгострокових кредитах передбачені в сумі 4,13 млрд грн;

- витрати на сплату відсотків по договорах фінансового лізингу 350 млн грн;

Крім того на 2021 рік заплановані витрати від дисконтування довгострокових позик працівникам, які складають 322,7 млн грн.

Фінплан "Укрзалізниці" на 2020 рік передбачає отримання доходів на 93 млрд грн та прибуток 3,6 млрд грн (збиток за 2020 рік, як повідомлялося, становив 11,5 млрд грн).