Світовий банк критикує рішення Кабміну знизити тарифи на електроенергію для населення

Все про економіку та фінанси

Віце-президент Світового банку у справах регіону Європи та Центральної Азії Анна Б`єрде в інтерв`ю агентству "Інтерфакс-Україна" таким чином прокоментувала рішення уряду зменшити тариф на електроенергію для населення, що споживає менше 250 кВт-год на місяць, до 1,44 грн. /кВт-год:

"Світовий банк підтримує зусилля України, спрямовані на те, щоб підтримувати баланс між фінансовою стійкістю сектора завдяки тарифам, які відображають витрати, та захистом малозабезпечених верств населення. Банк допомагав уряду покращити програму житлових субсидій і це дозволило значно зменшити тиск на людей, пов`язаний з необхідністю підвищення цін на енергоносії через подорожчання газу та інші чинники. Після переходу на монетизацію житлових субсидій ця програма стала набагато прозорішою, зменшилися відтоки коштів до заможних споживачів, зросли стимули для отримувачів субсидій покращувати енергоефективність. Крім того, Світовий банк підтримав розширення програми державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям, яка є хорошим цільовим інструментом підтримки малозабезпечених громадян.

Але я б хотіла наголосити також на важливості реалізації напрямку на дедалі більшого відшкодування витрат в енергетичному секторі. Це особливо актуально з огляду на поточний фінансовий дефіцит у даній галузі, частково спричиненого високими ставками "зеленого" тарифу для відновлюваної енергетики. Виходячи з аналізу Світового банку, тариф на електроенергію для населення треба поступово підвищувати до рівня, що відображає її вартість.

Ми привітали попереднє рішення Уряду скасувати пільгові ціни на споживання до 100 кВт-год на місяць.

Нещодавнє рішення скасувати реформу та знизити тариф на електроенергію для домогосподарств, які споживають менше 250 кВт-год на місяць, може поставити під загрозу фінансове оздоровлення сектора, яке ще більше послаблюється через пандемію COVID-19.

Крім того, ціна на електроенергію для житлового сектору традиційно субсидується за рахунок ціни для комерційних та промислових споживачів. Незважаючи на підвищення тарифів на електроенергію у 2015 та 2017 роках, перехресне субсидування не було припинено, як це планувалося раніше.

Останнє рішення по тарифам для населення може призвести до збільшення перехресних субсидій, що потенційно негативно вплине на міжнародну конкурентоспроможність енергоємних галузей України. Більше того, дуже важко буде залучити інвестиції в енергосектор. Також, у зв‘язку з продовженням субсидування, кошти державного бюджету і надалі вимиватимуться. А це перешкоджатиме розвитку таких важливих напрямків як, наприклад, людський капітал.

Міжнародний досвід проведення тарифних реформ свідчить, що захист малозабезпечених верств населення так само важливий, як і досягнення завдань із покриття витрат та ефективності. Оскільки направлені на покриття витрат реформи мають доповнюватися програмами соціальної допомоги, які захищають бідні верстви населення від стрімкого зниження доходів після зростання тарифів. Україна вже має досвід впровадження добре функціонуючих програм надання житлових субсидій, а також програми державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям. Коригування цих інструментів дозволило б Україні виконати всі завдання реформи тарифів. Банк готовий підтримати уряд у вирішенні такого делікатного питання".