04.06.2021 Окружний адмінсуд м. Києва задовольнив заяву "Укрзалізниці" про забезпечення позову (в справі №640/15456/21) та зупинив дію постанови Державної виконавчої служби від 06.05.2021 про арешт коштів "Укрзалізниці", яка була винесена в рамках виконавчого провадження №65323614 (входить до складу зведеного виконавчого провадження №65365075).
Крім цього, суд заборонив "будь-яким банківським та фінансовим установам вчиняти дії, направлені на блокування (арешт) грошових коштів АТ «Українська залізниця», та виконання постанови Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України від 06 травня 2021 року про арешт коштів боржника, винесеної в рамках виконавчого провадження №65323614, що входить до складу зведеного виконавчого провадження №65365075" (цитата).
"Дана ухвала підлягає негайному виконанню згідно з ч. 1 статті 156 КАС України", - зазначив Окружний адмінсуд м. Києва.
Згідно з судовими матеріалами, виконавче провадження №65323614 було відкрите на підставі наказу Госпсуду м. Києва в справі №910/21454/17 про стягнення з "Укрзалізниці" на користь компанії "ВІЕР Глобал Партнерс, Л.П." заборгованості по кредиту в розмірі 12,5 млн дол; пені за прострочення сплати кредиту 87,4 млн грн; 3% річних по тілу кредиту 3,05 млн грн.
При цьому Окружний адмінсуд м. Києва констатував, що ухвалою Печерського райсуду м. Києва від 09.03.2021 в справі №757/10733/21-к було задоволено клопотання старшого групи прокурорів Офісу генерального прокурора в кримінальному провадженні №42019000000001331 та "заборонено здійснювати перерахування та/або списання та/або стягнення грошових коштів або будь-які інші фінансові операції за кредитними договорами, укладеними між ДТГО «Південно-Західна залізниця», ДП «Південна залізниця», правонаступником яких є АТ «Українська залізниця», та ПАТ «Промінвестбанк» на користь компанії "ВІЕР Глобал Партнерс, Л.П.", будь-яких інших осіб, органами ДВС, будь-якими іншими особами будь-яких сум за будь-якими судовими рішеннями та/або рішеннями будь-яких органів та/або кредитними договорами, на грошові кошти АТ «Укрзалізниця», які знаходяться на розрахункових та поточних рахунках, відкритих у банківських установах" (цитата).
Ще цитата з ухвали Окружного адмінсуду м. Києва від 04.06.2021:
"Встановлена Печерським районним судом міста Києва заборона здійснювати стягнення грошових коштів з АТ «Українська залізниця» на користь "ВІЕР Глобал Партнерс, Л.П.", розповсюджується на всі виконавчі дії, в тому числі, і на стягнення виконавчого збору та накладення арешту чи списання грошових коштів в рамках виконавчого провадження ВП № 65323614, в подальшому об`єднаного у зведене виконавче провадження.
Отже, вчинення Відділом відповідних виконавчих дій під час дії наведеної вище ухвали Печерського районного суду міста Києва, має ознаки явної протиправності, що свідчить про наявність самостійних підстав для вжиття судом заходів [за]безпечення адміністративного позову, про які зазначає АТ «Українська залізниця».
Таким чином, з метою захисту інтересів АТ «Українська залізниця», слід вжити заходів до забезпечення позовної заяви, які полягають в зупиненні дії постанов від 06 травня 2021 року про арешт коштів АТ «Українська залізниця» та стягнення виконавчого збору, а також заборонити банківським установам виконувати постанову про арешт коштів АТ «Українська залізниця» від 06 травня 2021 року".
За даними ДВС, поточний статус виконавчого провадження №65323614 - "Зупинено".
ДОПОВНЕНО
11.06.2021 до редакції Finbalance надійшов такий коментар від VR Capital Group:
"VR Capital вважає незаконним і оскаржить в апеляційному порядку ухвалу Окружного адміністративного суду Києва (ОАСК) від 4 червня про зняття арешту з грошових коштів Укрзалізниці (УЗ) і заборону банкам блокувати будь-які банківські операції і арештовувати кошти УЗ.
Ухвала ОАСК є безпрецедентною для банківського сектора України, оскільки вона фактично забороняє банкам здійснювати банківські операції. ОАСК не мав ні законних підстав, ні повноважень розглядати цю справу і виносити таку ухвалу щодо державного виконавця, і тим більше щодо банків.
На думку VR Capital, безпрецедентний і абсурдний спір, ініційований УЗ в рамках адміністративного судочинства, є продовженням спроб УЗ по затягуванню вирішення питання заборгованості перед VRGP та уникнення відповідальності за своїми договірними зобов’язаннями. УЗ намагається у будь-який спосіб скасувати арешт, накладений державним виконавцем відповідно до закону.
Приймаючи таку ухвалу, ОАСК перевищив повноваження і за власною ініціативою трактував раніше накладену судову заборону на стягнення грошових коштів УЗ як таку, що включає також і заборону державному виконавцю накладати арешт. При цьому, встановлену для банків заборону здійснювати банківські операції суд взагалі не аргументував.
Як повідомлялося раніше, арешт на кошти УЗ було накладено в рамках виконання судових рішень про стягнення боргу з УЗ на користь американського інвестиційного фонду VR Global Partners (VRGP). Заборгованість УЗ перед VRGP була підтверджена рішеннями Верховного Суду у квітні цього року. В рамках здійснення виконавчого провадження державним виконавцем було накладено арешти на рахунки УЗ в банківських установах.
VR Global Partners відзначає, що блокування ОАСК виконання судових рішень може бути підставою для звернення до ЄСПЛ і отримання VRGP компенсації з боку держави Україна за завдані збитки".
Довідка VR Capital Group:
VR Global Partners, L.P. («VRGP») — це інвестиційний фонд, яким керує VR Advisory Services Ltd («VRASL»). VRASL зареєстрований в Американській комісії з цінних паперів та бірж як інвестиційний радник, а VR Advisory Services (UK) LLP, субпідрядний радник з питань інвестицій VRGP та деяких інших фондів, уповноважений Управлінням фінансової поведінки Великої Британії. VRGP був створений у травні 1999 року і протягом свого існування став лауреатом понад 15 галузевих нагород у Нью-Йорку та Лондоні, включаючи минулорічну премію EuroHedge за довгострокові результати (20 років) серед глобальних макрофондів, що спеціалізуються на інвестиціях з фіксованим доходом та відносною вартістю.
VR Capital — це міжнародна фірма з управління активами, яка обслуговує клієнтську базу інституційних інвесторів з приблизно 5 млрд доларів США в активах інвесторів, що управляються за допомогою об’єднаних фондів. VR Capital — один з найбільших західних інвесторів в Україну, портфель авуарів якого перевищує 1 млрд доларів. Маючи понад 22-річний досвід роботи, VR Capital фокусується на інвестиціях у ринки, що розвиваються, та у розвинені ринки. Фірма працює через свої головні офіси в Нью-Йорку та Лондоні, і понад 98 % активів, що перебувають під її управлінням, пов’язані з інвесторами в США та Західній Європі.
Контекст (інформація Finbalance)
Як писав Finbalance, 12.05.2021 Госпсуд м. Києва відкрив провадження в справі №910/5617/21 за позовом “Укрзалізниці” до Промінвестбанку і VR Global Partners, L.Р. (Кайманові острови) про визнання недійсним договору купівлі-продажу права вимоги від 22.02.2019.
13.05.2021 суд задовольнив заяву “Укрзалізниці” про забезпечення позову в цій справі та
- зупинив стягнення з “Укрзалізниці” на підставі виконавчих документів, що видані або будуть видані Госпсудом м. Києва у справах №910/19925/17, №910/7252/17, №910/10565/17, №910/20947/17, №910/14104/17, №910/21454/17, №910/22113/17, №910/22125/17;
- заборонив державним і приватним виконавцям здійснювати примусове виконання рішень і вчиняти виконавчі дії, що спрямовані на примусове виконання судових рішень у справах №№910/19925/17, №910/7252/17, №910/10565/17, №910/20947/17, №910/14104/17, №910/21454/17, №910/22113/17, №910/22125/17, в яких боржником є “Укрзалізниця”.
Згідно з судовими матеріалами, “Укрзалізниця” свій позов обгрунтовує тим, що в 2011-2021 роках Промінвестбанк відкрив 8 кредитних ліній для “Південно-Західної залізниці” (кредитні договори №20-3759/2-1, №20-3760/2-1, №20-3761/2-1, №20-3762/2-1, №20-3763/2-1, №20-3764/2-1, №20-3765/2-1, №20-3766/2-1 від 29.12.2011) та одну кредитну лінію для “Південної залізниці” (кредитний договір №К-03/140 від 07.03.2012).
22.02.2019 Промінвестбанк передав для VR Global Partners, L.Р. вказані права вимоги. За оцінками “Укрзалізниці”, відповідний договір купівлі-продажу прав вимоги за своєю правовою природою є договором факторингу, оскільки, як зазначається, ціна купівлі грошової вимоги становила 123,55 млн дол, тоді як реальний борг за кредитними договорами, право вимоги якої передавався, був оцінений сторонами в договорі купівлі-продажу прав вимоги на суму 255,1 млн дол (у 2019 році Промінвестбанк у звітності наводив дані про продаж права вимоги на 4,9 млрд грн з дисконтом 30%, - ред).
На думку “Укрзалізниці”, такі параметри договору купівлі-продажу права вимоги свідчать про наявність дисконту (різниця між реальною ціною вимоги і ціною, передбаченою в договорі, право вимоги за яким передається). Так, за висновками “Укрзалізниці”, спірний договір є удаваним, оскільки фактично є договором факторингу, а порушення вимог до форми, змісту, суб’єктного складу договору факторингу (відповідно до статті 203 ЦК України) зумовлює його недійсність. УЗ констатує, що VR Global Partners, L.Р. (ВІЕР Глобал Партнерс, Л.П.) не має статусу фінансової установи, а тому не має права здійснювати факторингові операції.
На цій підставі “Укрзалізниця” просить суд визнати спірний договір купівлі-продажу права вимоги недійсним.
Свою заяву про забезпечення позову “Укрзалізниця” мотивувала потребою уникнення можливого порушення його прав та уникнення труднощів при виконанні судового рішення в разі задоволення Госпсудом м. Києва позову УЗ до Промінвестбанку та VR Global Partners у справі №910/5617/21.
“Укрзалізниця” зауважувала, що станом на час звернення з вказаною заявою про забезпечення позову Північний апеляційний госпсуд у рамках 6 справ (№910/19925/17, №910/7252/17, №910/10565/17, №910/20947/17, №910/14104/17, №910/21454/17) ухвалив рішення, що набрали законної сили, за якими з “Укрзалізниці” на користь компанії VR Global Partners, L.Р. підлягає стягненню близько 140 млн дол.
“Укрзалізниця” констатувала, що компанія VR Global Partners, L.Р. є нерезидентом України, зареєстрована на території, що віднесена Кабінетом Міністрів України до офшорних зон (Кайманові Острови). А тому в разі стягнення з рахунків “Укрзалізниця” на користь VR Global Partners, L.Р. такої значної суми грошових коштів, повернення таких коштів буде вимагати звернення з позовом до іноземної компанії, що зареєстрована в офшорних зонах, в іноземну юрисдикцію. А ці дії потребуватимуть проведення процедури публічних закупівель відповідних юридичних послуг, оскільки в штаті “Укрзалізниці” відсутні відповідні фахівці, та понесення значних витрат на оплату їх послуг та судових витрат. Відповідно ці обставини значно ускладнюють подальший захист прав “Укрзалізниці” і потребуватимуть значного часу та “фактично унеможливлюють повернення стягнутих коштів з такої компанії” (цитата).
Суд, задовольняючи заяву “Укрзалізниці” про забезпечення позову, погодився з цими оцінками “Укрзалізниці”, звернувши увагу, що “застосування такого заходу забезпечення позову як заборона стягнення за виконавчими документами до набрання законної сили даним рішенням, не спричинить жодних збитків відповідачам, в той час як невжиття заходів забезпечення позову може істотно ускладнити поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача” (цитата).
“Вжиття заходів до забезпечення позову мають тимчасовий характер та не перешкоджають у разі відмови у задоволенні позову здійснити стягнення за виконавчими документами на користь ВІЕР Глобал Партнерс, Л.П., в той час, як їх вжиття забезпечить збереження балансу інтересів сторін спірних правовідносин, унеможливить порушення інтересів інших осіб та узгоджується із критеріями розумності, обґрунтованості та адекватності”, - йдеться в ухвалі Госпсуду м. Києва від 13.05.2021.
Як повідомлялося, в квітні Верховний Суд у рамках кількох справ підтвердив рішення судів попередніх інстанцій про стягнення заборгованості з “Укрзалізниці” на користь інвестфонду VR Global Partners за низкою згаданих вище кредитних договорів.
Після цього Державна виконавча служба відкрила виконавче провадження в рамках виконання одного з судових рішень (у справі №910/21454/17) про стягнення з "Укрзалізниці" 12,5 млн дол і 90 млн грн на користь VR Global Partners та арештувала кошти на банківських рахунках УЗ.
Разом з тим, в інвестфонді VR Global Partners зазначали, що 09.03.2021 Печерський райсуд м. Києва виніс постанову в справі №757/10733/21-к, якою заборонив списувати кошти з рахунків УЗ і таким чином заблокував стягнення заборгованості, яку намагається стягнути VR Global Partners.
Додамо, що в березні 2017 року «Укрзалізниця» зверталася за роз’ясненнями до Кабміну, чи варто повертати Промінвестбанку борги, з огляду на ризик того, що відповідні кошти, за висновками держкомпанії, можуть бути спрямовані на фінансування тероризму та підтримку військової агресії Росії проти України.
У лютому 2019 року “Укрзалізниця” публічно заявляла про спроби Промінвестбанку продати її кредитну заборгованість для третіх осіб. “Укрзалізниця” наголошувала, що виступає проти цього та “наполегливо рекомендувала потенційним зацікавленим сторонам утриматися від такої транзакції” (цитата).
17.12.2020 Печерський райсуд м. Києва задовольнив клопотання слідчого поліції та продовжив на 6 місяців (до 21.06.2021) досудове розслідування в кримінальному провадженні №42019000000001331 від 21.06.2019 щодо продажу Промінвестбанком для VR Global Partners прав кредитної вимоги до “Укрзалізниці”, як зазначалося, всупереч рішенню РНБО від 14.05.2018 "Про застосування та скасування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів", яким накладено санкції в т.ч. для запобігання виведенню капіталів за межі України.
В.о. глави “Укрзалізниці” Іван Юрик таким чином коментував інформацію щодо арешту коштів на рахунках держкомпанії на вимогу інвестфонду VR Global Partners, який викупив борги УЗ в Промінвестбанку:
“Ситуація дійсно серйозна, проте ми зараз її врегульовуємо. Деякі рахунки вже розблоковані. Арешт певних коштів на наших рахунках відбувся в рамках спроби стягнути борг, який позичався УЗ в 2011-12 роках в російського Промінвестбанку.
В лютому 2019 року цей банк відступив наш борг міжнародній небанківській установі. УЗ не була стороною цієї угоди, і тому очевидно компанія не може відповідати за юридичні ризики, які були закладені в цій угоді.
Зараз тривають судові процеси щодо підтвердження дійсності цієї переуступки, існують чинні рішення судів, що забороняють стягувати цей борг до моменту підтвердження належності нового кредитора, і як тільки ці процеси добіжать до свого логічного кінця, ми зможемо фіналізувати угоду по реструктуризації зазначеної заборгованості.
Хотів би зазначити, що УЗ, будучи учасником міжнародних ринків капіталів, зі всією відповідальністю ставиться до своїх боргових зобов‘язань, і всі взяті боргові зобов‘язання виконує в повній мірі”.
VR Global Partners пов’язують з VR Capital Group, яку створив інвестбанкір Річард Дітц (Richard Deitz) - один з колишніх засновників інвесткомпанії “Ренесанс Капітал” (як повідомлялося, після кризи 1998 року продав свою частку в “Ренесансі”).
VR Capital - партнер групи ICU (мали/мають спільний “сонячно-енергетичний” бізнес).
Довідково
У травні 2021 року президент Володимир Зеленський публічно заявив, що "Укрзалізниця" вже багато років є банкрутом, і раніше залучала кредити на сотні мільйонів доларів під 10-12%, на чому заробляли компанії-прокладки та керівництво "Укрзалізниці".
«Схема дуже проста, яка працювала. Одна з причин банкрутства Укрзалізниці це те, що накопичено кредити з дуже високою ставкою», - зауважив глава держави.
За словами В. Зеленського, проблеми "Укрзалізниці" триватимуть доти, доки її очільник не почне змінювати керівництво усіх ланок: від найнижчої до найвищої.
«Я вважаю, що це стратегічне підприємство, але треба думати, як мати там партнерство з реальними, приватними інвесторами. Без них буде складно, тому що це підприємство банкрут вже багато років. І тільки силою та посадками ви можете навести там порядок», - наголосив глава держави.
Про борги "Укрзалізниці" та "Донецької залізниці" перед Сбербанком - тут і тут, перед ПУМБ - тут, Таскомбанком - тут, ВБР - тут, банком "Форум" - тут.
"Укрзалізниця" за підсумками 2020 року звітувала про збиток 11,9 млрд грн (за 2019 рік декларувався прибуток 2,99 млрд грн).
УЗ вказувала на значний вплив пандемії та карантинних обмежень на її діяльність, що в 2020 році призвело до зниження доходів від вантажних та пасажирських перевезень у порівнянні з 2019 роком на 10,3% та 58,3% відповідно, а також звертала увагу на "значне коливання курсових різниць, внаслідок чого отримано чистий збиток від курсових різниць у розмірі 5,5 млрд грн проти 4,3 млрд грн чистого прибутку у 2019 році" (цитата).
Фінплан “Укрзалізниці” на 2021 рік передбачає залучення запозичень у сумі 50,9 млрд грн, повернення позик - на 47,2 млрд грн (при середньорічному курсі 29,1 грн/дол).
За словами в.о. глави "Укрзалізниці" Івана Юрика, наразі загальний кредитний портфель цієї держкомпанії складає близько 37 млрд грн.
“Більшість запозичень, які складають цю суму, були здійснені у 2010-2012 роках перед Євро-2012 під високі відсотки. Наразі компанія докладає зусилля, щоб рефінансувати цей борг під нижчі ставки. Власне, рефінансування боргових зобов’язань, а також згенерований вільний грошовий потік від операцій компанії і є джерелами, за рахунок яких компанія розраховуватиметься за кредити, взяті у минулі роки. Кожна боргова лінія має свій графік погашення від одного до 7 років. Тому основна задача полягає у плануванні майбутніх періодів”, - зауважував І. Юрик.
Відповідно до звітності "Укрзалізниці", на кінець 2020 року її заборгованість за довгостроковими запозиченнями становила 18,3 млрд грн (на кінець 2019 року - 18,15 млрд грн), а за короткостроковими - 16,4 млрд грн (на кінець 2019 року - 14,5 млрд грн).
Як зазначалося, на 01.01.2021 залишок за фінансовими зобов’язаннями “Укрзалізниці” оцінювався на суму 41,9 млрд грн (при курсі 28,3 грн/дол), на кінець 2021 року залишок планується в сумі 45,9 млрд грн (при курсі 28,8 грн/дол).
В 2021 році передбачено залучення запозичень у сумі 50,9 млрд грн, у т.ч. довгострокових запозичень - 50,7 млрд грн, з яких:
- 0,5 млрд грн – кредитні кошти МФО (на електрифікацію дільниці Долинська-Миколаїв-Колосівка);
- 35,6 млрд грн – вибірка по довгострокових відновлювальних кредитних лініях українських банків, у т.ч. державних, що залучаються для покриття тимчасових розривів ліквідності;
- 14,6 млрд грн – залучення нового фінансування;
- 0,2 млрд грн фінансового лізингу.
Погашення запозичень передбачено на 47,2 млрд грн, у т.ч. довгострокових кредитів у сумі 46,8 млрд грн, з яких:
- 4,5 млрд грн – погашення заборгованості перед Сбербанком;
- 0,7 млрд грн – погашення боргу "Фінінпро" та боргу, залученого на будівництво Бескидського тунелю;
- 38,7 млрд грн – погашення запозичень по відновлювальних кредитних лініях українських банків, у т.ч. державних, що залучаються для покриття тимчасових розривів ліквідності;
- 2,9 млрд грн – чергова виплата за єврооблігаціями Шортлайн Пі-Ел-Сі;
- 0,4 млрд грн по фінансовому лізингу;
Збільшення кредитного портфелю "Укрзалізниці" на кінець 2021 року має відбутися здебільшого за рахунок залучення нових фінансових зобов’язань у розмірі 14,6 млрд грн.
Фінансові витрати “Укрзалізниці” за фінансовими борговими зобов’язаннями заплановані у сумі 4,48 млрд грн, у т.ч.
- витрати по довгострокових кредитах передбачені в сумі 4,13 млрд грн;
- витрати на сплату відсотків по договорах фінансового лізингу 350 млн грн;
Крім того на 2021 рік заплановані витрати від дисконтування довгострокових позик працівникам, які складають 322,7 млн грн.