Суд розглянув позов Укрзалізниці до Промінвестбанку та VR Global Partners щодо продажу боргів

Все про економіку та фінанси

27.07.2021 Госпсуд м. Києва відмовився задовольнити позов "Укрзалізниці" до Промінвестбанку і VR Global Partners, L.P. (у справі №910/5617/21) про визнання недійсним договору купівлі-продажу права вимоги від 22.02.2019.

Перед цим - 13.05.2021 - суд задовольнив заяву “Укрзалізниці” про забезпечення позову в цій справі та

- зупинив стягнення з “Укрзалізниці” на підставі виконавчих документів, що видані або будуть видані Госпсудом м. Києва у справах №910/19925/17, №910/7252/17, №910/10565/17, №910/20947/17, №910/14104/17, №910/21454/17, №910/22113/17, №910/22125/17;

- заборонив державним і приватним виконавцям здійснювати примусове виконання рішень і вчиняти виконавчі дії, що спрямовані на примусове виконання судових рішень у справах №№910/19925/17, №910/7252/17, №910/10565/17, №910/20947/17, №910/14104/17, №910/21454/17, №910/22113/17, №910/22125/17, в яких боржником є “Укрзалізниця”.

“Укрзалізниця” зауважувала, що станом на час звернення з заявою про забезпечення позову Північний апеляційний госпсуд у рамках 6 справ (№910/19925/17, №910/7252/17, №910/10565/17, №910/20947/17, №910/14104/17, №910/21454/17) ухвалив рішення, що набрали законної сили, за якими з “Укрзалізниці” на користь компанії VR Global Partners, L.Р. підлягає стягненню близько 140 млн дол.

Згідно з судовими матеріалами, “Укрзалізниця” свій позов до Промінвестбанку та VR Global Partners обгрунтовувала тим, що в 2011-2021 роках Промінвестбанк відкрив 8 кредитних ліній для “Південно-Західної залізниці” (кредитні договори №20-3759/2-1, №20-3760/2-1, №20-3761/2-1, №20-3762/2-1, №20-3763/2-1, №20-3764/2-1, №20-3765/2-1, №20-3766/2-1 від 29.12.2011) й одну кредитну лінію для “Південної залізниці” (кредитний договір №К-03/140 від 07.03.2012).

22.02.2019 Промінвестбанк передав для VR Global Partners, L.Р. вказані права вимоги. За оцінками “Укрзалізниці”, відповідний договір купівлі-продажу прав вимоги за своєю правовою природою є договором факторингу, оскільки, як зазначається, ціна купівлі грошової вимоги становила 123,55 млн дол, тоді як реальний борг за кредитними договорами, право вимоги якої передавався, був оцінений сторонами в договорі купівлі-продажу прав вимоги на суму 255,1 млн дол (у 2019 році Промінвестбанк у звітності наводив дані про продаж права вимоги до УЗ на 4,9 млрд грн з дисконтом 30%).

На думку “Укрзалізниці”, такі параметри договору купівлі-продажу права вимоги свідчать про наявність дисконту (різниця між реальною ціною вимоги і ціною, передбаченою в договорі, право вимоги за яким передається). Так, за висновками “Укрзалізниці”, спірний договір є удаваним, оскільки фактично є договором факторингу, а порушення вимог до форми, змісту, суб’єктного складу договору факторингу (відповідно до статті 203 ЦК України) зумовлює його недійсність. УЗ констатує, що VR Global Partners, L.Р. (ВІЕР Глобал Партнерс, Л.П.) не має статусу фінансової установи, а тому не має права здійснювати факторингові операції.

На цій підставі “Укрзалізниця” просила суд визнати спірний договір купівлі-продажу права вимоги недійсним.

При цьому в судових матеріалах зауважується, що 07.02.2019 Промінвестбанк отримав погодження НБУ №20-0007/7140 (з уточненням від 13.02.2019 №20-0007/8394) на вчинення правочину з відступлення права вимоги за цінами не нижче, ніж зазначено в звіті про визначення вартості майнових прав, підготовленого «KPMG-Україна» (в діапазоні цін 111,4 - 135,6 млн дол), але не менше ніж визначено в звіті про оцінку прав вимоги, підготовленого ПП «МНТЦ «Транссервіс-1» (113,8 млн дол).

Госпсуд м. Києва в своєму рішенні від 27.07.2021, яким "Укрзалізниці" було відмовлено в задоволенні позову до Промінвестбанку та VR Global Partners, зазначив таке:

"Укладення Договору купівлі-продажу, за наслідками якого відбулася заміна кредитора у зобов`язанні, не впливає на права та обов`язки АТ «Українська залізниця», оскільки позивач в будь-якому випадку зобов`язаний виконати своє зобов`язання за кредитними договорами попередньому чи новому кредитору. Заміна кредитора у зобов`язанні не створює будь-яких нових обов`язків для АТ «Українська залізниця» (такі висновки відповідають правовій позиції, викладеній в постановах Верховного Суду від 12.03.2020 у справі №910/9831/18, від 31.01.2020 у справі №904/1093/19).

При цьому, визнання недійсним договору купівлі-продажу прав вимоги недійсним не вплине на обсяг прав та обов`язків позивача (як позичальника за кредитними договорами) та не звільнить останнього від обов`язку виконання своїх зобов`язань за кредитними договорами та судовими рішеннями, які набрали законної сили.

Зазначене свідчить про відсутність порушення чи оспорювання прав або інтересів АТ «Українська залізниця» у зв`язку з укладенням Договору купівлі-продажу прав вимоги.

Посилання позивача на збільшення суми боргу в зв`язку з укладенням спірного договору та необхідністю сплати додаткових податків суд вважає необґрунтованими, оскільки позивачем не надано доказів на підтвердження своїх доводів.

Суд зауважує, що дії АТ «Українська залізниця» з оскарження Договору купівлі-продажу права вимоги від 22.02.2019 більш ніж через 2 (два) роки після того, як позивач дізнався про оспорюваний договір, та після прийняття судових рішень про стягнення суми кредитної заборгованості свідчить, що метою даного спору є не захист цивільних прав та інтересів, а ухилення від сплати кредитної заборгованості".

VR Global Partners пов’язують з VR Capital Group, яку створив інвестбанкір Річард Дітц (Richard Deitz) - один з колишніх засновників інвесткомпанії “Ренесанс Капітал” (як повідомлялося, після кризи 1998 року продав свою частку в “Ренесансі”).

Раніше VR Capital мала спільний "сонячно-енергетичний" бізнес з ICU. Наразі представники VR Capital у сфері комунікацій зазначають, "VR вже не має жодного спільного бізнесу з ICU" (цитата). При цьому вони в т.ч. посилаються на прес-реліз ICU від 29.08.2019.

Контекст

Як писав Finbalance, 04.06.2021 Окружний адмінсуд м. Києва задовольнив заяву "Укрзалізниці" про забезпечення позову (в справі №640/15456/21) та зупинив дію постанови Державної виконавчої служби від 06.05.2021 про арешт коштів "Укрзалізниці", яка була винесена в рамках виконавчого провадження №65323614 (входить до складу зведеного виконавчого провадження №65365075).

Крім цього, суд заборонив "будь-яким банківським та фінансовим установам вчиняти дії, направлені на блокування (арешт) грошових коштів АТ «Українська залізниця», та виконання постанови Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України від 06 травня 2021 року про арешт коштів боржника, винесеної в рамках виконавчого провадження №65323614, що входить до складу зведеного виконавчого провадження №65365075" (цитата).

"Дана ухвала підлягає негайному виконанню згідно з ч. 1 статті 156 КАС України", - зазначив Окружний адмінсуд м. Києва.

Згідно з судовими матеріалами, виконавче провадження №65323614 було відкрите на підставі наказу Госпсуду м. Києва в справі №910/21454/17 про стягнення з "Укрзалізниці" на користь компанії "ВІЕР Глобал Партнерс, Л.П." заборгованості по кредиту в розмірі 12,5 млн дол; пені за прострочення сплати кредиту 87,4 млн грн; 3% річних по тілу кредиту 3,05 млн грн.

При цьому Окружний адмінсуд м. Києва констатував, що ухвалою Печерського райсуду м. Києва від 09.03.2021 в справі №757/10733/21-к було задоволено клопотання старшого групи прокурорів Офісу генерального прокурора в кримінальному провадженні №42019000000001331 та "заборонено здійснювати перерахування та/або списання та/або стягнення грошових коштів або будь-які інші фінансові операції за кредитними договорами, укладеними між ДТГО «Південно-Західна залізниця», ДП «Південна залізниця», правонаступником яких є АТ «Українська залізниця», та ПАТ «Промінвестбанк» на користь компанії "ВІЕР Глобал Партнерс, Л.П.", будь-яких інших осіб, органами ДВС, будь-якими іншими особами будь-яких сум за будь-якими судовими рішеннями та/або рішеннями будь-яких органів та/або кредитними договорами, на грошові кошти АТ «Укрзалізниця», які знаходяться на розрахункових та поточних рахунках, відкритих у банківських установах" (цитата).

Ще цитата з ухвали Окружного адмінсуду м. Києва від 04.06.2021:

"Встановлена Печерським районним судом міста Києва заборона здійснювати стягнення грошових коштів з АТ «Українська залізниця» на користь "ВІЕР Глобал Партнерс, Л.П.", розповсюджується на всі виконавчі дії, в тому числі, і на стягнення виконавчого збору та накладення арешту чи списання грошових коштів в рамках виконавчого провадження ВП № 65323614, в подальшому об`єднаного у зведене виконавче провадження.

Отже, вчинення Відділом відповідних виконавчих дій під час дії наведеної вище ухвали Печерського районного суду міста Києва, має ознаки явної протиправності, що свідчить про наявність самостійних підстав для вжиття судом заходів [за]безпечення адміністративного позову, про які зазначає АТ «Українська залізниця».

Таким чином, з метою захисту інтересів АТ «Українська залізниця», слід вжити заходів до забезпечення позовної заяви, які полягають в зупиненні дії постанов від 06 травня 2021 року про арешт коштів АТ «Українська залізниця» та стягнення виконавчого збору, а також заборонити банківським установам виконувати постанову про арешт коштів АТ «Українська залізниця» від 06 травня 2021 року".

За даними ДВС, поточний статус виконавчого провадження №65323614 - "Зупинено".

Згодом VR Capital Group заявила, що оскаржить в апеляційному порядку ухвалу Окружного адмінсуду м. Києва (ОАСК) від 04.06.2021 і заборону банкам блокувати будь-які банківські операції і арештовувати кошти УЗ.

Разом з тим, 16.06.2021 Госпсуд м. Києва відмовився задовольнити скаргу “Укрзалізниці” на дії Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції (справа №910/7252/17).

У своїй скарзі “Укрзалізниця” просила суд

- визнати неправомірними дії держвиконавців, які полягають в незнятті арештів з грошових коштів”Укрзалізниці” (АТ "Українська залізниця"; УЗ) по виконавчому провадженню ВП №65323614, яке входить до складу зведеного виконавчого провадження ЗВП №65365075;

- усунути порушене право “Укрзалізниці” шляхом скасування постанови Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції від 06.05.2021 про арешт коштів УЗ, в межах виконавчого провадження ВП №65323614, яке входить до складу зведеного виконавчого провадження ЗВП №65365075.

Свою скаргу “Укрзалізниця” мотивувала тим, що ухвалою Печерського райсуду м. Києва від 09.03.2021 у справі №757/10733/21-к було задоволено клопотання старшого групи прокурорів Офісу генпрокурора у кримінальному провадженні №42019000000001331, шляхом заборони здійснювати перерахування та/або списання та/або стягнення грошових коштів або будь-які інші фінансові операції за кредитними договорами укладеними між ДТГО "Південно-Західна залізниця", ДП "Південна залізниця" правонаступником яких є AT "Укрзалізниця", та ПАТ "Промінвестбанк" на користь компанії ВІЕР Глобал Партнерс, Л.П., будь-яких інших осіб, органами ДВС, будь-якими іншими особами будь-яких сум за будь-якими судовими рішеннями та/або рішеннями будь-яких органів та/або кредитними договорами, на грошові кошти AT "Укрзалізниця", які знаходяться на розрахункових та поточних рахунках, відкритих у банківських установах.

З огляду на це, “Укрзалізниця” висловлювала думку, що встановлена Печерським райсудом м. Києва заборона здійснювати стягнення грошових коштів з УЗ на користь ВІЕР Глобал Партнере, Л.П., розповсюджується на накладення арешту чи списання грошових коштів в рамках зведеного виконавчого провадження ВП № 65323614, а тому виконавчі дії, вчинені державним виконавцем мають бути визнанні неправомірними.

При цьому Госпсуд м. Києва констатував, що на виконанні у Відділі примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції перебуває зведене виконавче провадження №65365075, до складу якого входять наступні виконавчі провадження:

- №65352293 з примусового виконання наказу Госпсуду м. Києва від 27.04.2021 у справі №910/7252/17 про стягнення з АТ "Українська залізниця" на користь ВІЕР Глобал Партнерс заборгованість за договором про відкриття кредитної лінії від 29.12.2011, зокрема заборгованість по кредиту в розмірі 8,5 млн дол, пені по кредиту в розмірі 64,9 млн грн;

- №65352329 з примусового виконання наказу Госпсуду м. Києва від 29.04.2021 у справі №910/20947/17 про стягнення з АТ "Українська залізниця" на користь ВІЕР Глобал Партнерс заборгованість за договором про відкриття кредитної лінії від 29.12.2011, зокрема заборгованість по кредиту в розмірі 12,5 млн дол, 3% річних по тілу кредиту в розмірі 2,8 млн грн, пені по кредиту в розмірі 85,2 млн грн;

- №65323614 з примусового виконання наказу Госпсуду м. Києва від 21.12.2020 у справі №910/21454/17 про стягнення з АТ "Українська залізниця" на користь ВІЕР Глобал Партнерс заборгованість по кредиту - 12,5 млн дол, пені за прострочення сплати кредиту - 87,4 млн грн, 3% річних по тілу кредиту - 3,05 млн грн.

Цитата з ухвали Госпсуду м. Києва від 16.06.2021 у справі № 910/7252/17:

“Матеріалами справи підтверджується, що для забезпечення виконання рішення суду саме у справі №910/21454/17, 06.05.2021 було накладено арешт на грошові кошти боржника - АТ "Українська залізниця" в межах виконавчого провадження ВП №65323614 з примусового виконання наказу Господарського суду м. Києва від 21.12.2020 у справі №910/21454/17 про стягнення з АТ "Українська залізниця" на користь ВІЕР Глобал Партнерс грошові кошти заборгованість по кредиту - 12 500 000 доларів США, пені за прострочення сплати кредиту - 87 434 586,33 грн., 3% річних по тілу кредиту - 3 045 263,43 грн. 3% проценти річних за прострочення сплати відсотків - 127,17 грн. та судовий збір 221 352,00 грн.

При цьому, питання правомірності дій Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України щодо винесення постанови про арешт коштів боржника від 06.05.2021 може бути предметом розгляду в межах виконавчого провадження №65323614 з примусового виконання наказу Господарського суду м. Києва від 21.12.2020 у справі №910/21454/17, оскільки оскаржувана постанова про арешт коштів боржника винесена Відділом примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України - 06.05.2021 та на суму коштів за наказом Господарського суду м. Києва від 21.12.2020 у справі №910/21454/17, водночас постанову про об`єднання виконавчих проваджень у зведене виконавче провадження було винесено - 07.05.2021, тобто після накладення арешту на кошти АТ "Українська залізниця" в межах виконавчого провадження ВП №65323614.

Таким чином, посилання скаржника на зведене виконавче провадження №65365075 є безпідставним, оскільки накладення арешту на кошти боржника здійснено 06.05.2021 в межах виконавчого провадження ВП №65323614 з примусового виконання наказу Господарського суду м. Києва від 21.12.2020 у справі №910/21454/17, а постанова про об`єднання виконавчих проваджень була винесена Відділом примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України - 07.05.2021”.

Як повідомлялося, в квітні Верховний Суд у рамках кількох справ підтвердив рішення судів попередніх інстанцій про стягнення заборгованості з “Укрзалізниці” на користь інвестфонду VR Global Partners за низкою згаданих вище кредитних договорів.

Після цього Державна виконавча служба відкрила виконавче провадження в рамках виконання одного з судових рішень (у справі №910/21454/17) про стягнення з "Укрзалізниці" 12,5 млн дол і 90 млн грн на користь VR Global Partners та арештувала кошти на банківських рахунках УЗ.

Разом з тим, в інвестфонді VR Global Partners зазначали, що 09.03.2021 Печерський райсуд м. Києва виніс постанову в справі №757/10733/21-к, якою заборонив списувати кошти з рахунків УЗ і таким чином заблокував стягнення заборгованості, яку намагається стягнути VR Global Partners.

Додамо, що в березні 2017 року «Укрзалізниця» зверталася за роз’ясненнями до Кабміну, чи варто повертати Промінвестбанку борги, з огляду на ризик того, що відповідні кошти, за висновками держкомпанії, можуть бути спрямовані на фінансування тероризму та підтримку військової агресії Росії проти України.

У лютому 2019 року “Укрзалізниця” публічно заявляла про спроби Промінвестбанку продати її кредитну заборгованість для третіх осіб. “Укрзалізниця” наголошувала, що виступає проти цього та “наполегливо рекомендувала потенційним зацікавленим сторонам утриматися від такої транзакції” (цитата).

17.12.2020 Печерський райсуд м. Києва задовольнив клопотання слідчого поліції та продовжив на 6 місяців (до 21.06.2021) досудове розслідування в кримінальному провадженні №42019000000001331 від 21.06.2019 щодо продажу Промінвестбанком для VR Global Partners прав кредитної вимоги до “Укрзалізниці”, як зазначалося, всупереч рішенню РНБО від 14.05.2018 "Про застосування та скасування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів", яким накладено санкції в т.ч. для запобігання виведенню капіталів за межі України.

В.о. глави “Укрзалізниці” Іван Юрик таким чином коментував інформацію щодо арешту коштів на рахунках держкомпанії на вимогу інвестфонду VR Global Partners, який викупив борги УЗ в Промінвестбанку:

“Ситуація дійсно серйозна, проте ми зараз її врегульовуємо. Деякі рахунки вже розблоковані. Арешт певних коштів на наших рахунках відбувся в рамках спроби стягнути борг, який позичався УЗ в 2011-12 роках в російського Промінвестбанку.

В лютому 2019 року цей банк відступив наш борг міжнародній небанківській установі. УЗ не була стороною цієї угоди, і тому очевидно компанія не може відповідати за юридичні ризики, які були закладені в цій угоді.

Зараз тривають судові процеси щодо підтвердження дійсності цієї переуступки, існують чинні рішення судів, що забороняють стягувати цей борг до моменту підтвердження належності нового кредитора, і як тільки ці процеси добіжать до свого логічного кінця, ми зможемо фіналізувати угоду по реструктуризації зазначеної заборгованості.

Хотів би зазначити, що УЗ, будучи учасником міжнародних ринків капіталів, зі всією відповідальністю ставиться до своїх боргових зобов‘язань, і всі взяті боргові зобов‘язання виконує в повній мірі”.

Довідково

30.07.2021 РНБО доручило Кабміну розібратися в ситуації на "Укрзалізниці" та в разі потреби ухвалити кардинальні (в тому числі кадрові) рішення.

Згодом повідомлялося, що РНБО доручило Кабміну покласти виконання обов`язків глави "Укрзалізниці" на міністра інфраструктури Олександра Кубракова.

У травні 2021 року президент Володимир Зеленський публічно заявив, що "Укрзалізниця" вже багато років є банкрутом, і раніше залучала кредити на сотні мільйонів доларів під 10-12%, на чому заробляли компанії-прокладки та керівництво "Укрзалізниці".

«Схема дуже проста, яка працювала. Одна з причин банкрутства Укрзалізниці це те, що накопичено кредити з дуже високою ставкою», - зауважив глава держави.

За словами В. Зеленського, проблеми "Укрзалізниці" триватимуть доти, доки її очільник не почне змінювати керівництво усіх ланок: від найнижчої до найвищої.

«Я вважаю, що це стратегічне підприємство, але треба думати, як мати там партнерство з реальними, приватними інвесторами. Без них буде складно, тому що це підприємство банкрут вже багато років. І тільки силою та посадками ви можете навести там порядок», - наголосив глава держави.

За 2020 рік "Укрзалізниця" звітувала про збиток 11,9 млрд грн.

Була інформація, що збиток УЗ за І квартал 2021 року - 1,675 млрд грн. За ІІ квартал поточного року "Укрзалізниця" декларувала прибуток 227 млн грн.

Фінплан “Укрзалізниці” на 2021 рік передбачає залучення запозичень у сумі 50,9 млрд грн, повернення позик - на 47,2 млрд грн (при середньорічному курсі 29,1 грн/дол).

У травні в "Укрзалізниці" зазначали, що її загальний кредитний портфель складає близько 37 млрд грн.

На кінець 2020 року заборгованість УЗ за довгостроковими запозиченнями становила 18,3 млрд грн (на кінець 2019 року - 18,15 млрд грн), а за короткостроковими - 16,4 млрд грн (на кінець 2019 року - 14,5 млрд грн).

Про погашення "Укрзалізницею" боргів перед Сбербанком - тут.

Про борги “Донецької залізниці” перед ПУМБ - тут, Таскомбанком - тут, ВБР - тут, банком "Форум" - тут.