Скорочення строку експлуатації вантажних вагонів: плани Мінінфраструктури змінилися

Все про економіку та фінанси

Міністерство інфраструктури пропонує привести граничний термін служби напіввагонів та зерновозів до нормативного до 2031 року. Відповідний доопрацьований проект наказу оприлюднено на сайті Міністерством інфраструктури, пише "БізнесЦензор".

У попередній версії документа цього планувалося досягти 2028 року.

Згідно з інформацією у тексті наказу, планується поступово скорочувати терміни продовження терміну експлуатації найбільш поширеного рухомого складу.

Так, для напіввагонів з нормативним терміном служби 22 роки на 2022 рік планується встановити граничний термін 44 роки, для зерновозів із нормативним терміном служби 30 років на 2022 рік планується встановити граничний термін на рівні 45 років. У подальшому граничні строки експлуатації вагонів будуть поступово скорочуватися до нормативних до 2031 року.

Передбачається, що наказ набуде чинності з 1 січня 2022 року, але не раніше одного місяця з дня його офіційної публікації.

За даними аналізу регуляторного впливу документа, його прийняття у наступні п’ять років потребуватиме витрат операторів вантажних вагонів на оновлення рухомого складу на суму 41,64 млрд грн.

Водночас Мінінфраструктури зазначає, що з метою захисту українського вагонобудування та ринку перевезень від експансії іноземних вантажних вагонів також необхідним буде збільшення імпортного мита та встановлення квот на імпорт вантажних вагонів або повної заборони їх імпорту.

Згідно з пояснювальною запискою до документа, станом на 7 червня 2021 року зареєстрований парк українських вантажних вагонів становить понад 200 тис. одиниць, з яких 26,5 тис. вагонів заблоковано на тимчасово окупованих територіях Донбасу та Криму. З наявних вантажних вагонів у кількості 174,07 тис. одиниць 72,5% (126 тис. одиниць) експлуатуються з минулим нормативним терміном експлуатації, що призводить до аварій та затримок у русі поїздів.

Крім того, влада Росії раніше посилила вимоги до вантажних вагонів на території країни, але не заборонила їх використовувати за її межами. У таких умовах власники російських вагонів із терміном експлуатації, що минув, зацікавлені здавати їх в оренду в Україні.

Як повідомлялося, у попередній версії наказу передбачалися більш жорсткі строки списання застарілих вагонів.

Так, для зерновозів із нормативним терміном служби 30 років на 2022 рік планувалося встановити граничний термін на рівні 43 роки. До 2028 року його планувалося скорочувати щорічно до 30 років.

Для напіввагонів з нормативним терміном служби у 22 роки на 2022 рік пропонувалося встановити граничний термін у 42 роки та термін продовження експлуатації 20 років. Далі, до 2028 року, планувалося щорічне зниження: у 2023 році ці показники становитимуть 37 та 15 років відповідно, у 2024 – 35 та 13, у 2025 – 33 та 11, 2026 – 28 та 6, 2027 – 25 – 22 та 0. Тепер ці строки продовжили.

За даними "Укрзалізниці", у випадку прийняття проекту наказу у першій версії, до 2028 року було б необхідно збудувати близько 46 тисяч нових вагонів загальною вартістю близько 107 млрд грн.