Верховна Рада прийняла в першому читанні законопроект №3508-д "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу.
Як повідомляв парламентський комітет з питань енергетики та житлово-комунальних послуг, цей документ було розроблено на основі законопроектів №3508 та №3508-1.
«Законопроект передбачає врегулювання та реструктуризацію заборгованості за природний газ і послуги з його транспортування підприємствам теплокомуненерго, а також врегулювання боргів облгазів і облгаззбутів, а також реструктуризації боргів водоканалів», - зазначав голова комітету Андрій Герус.
Проектом пропонується встановити порядок участі суб’єктів ринку природного газу у процедурі врегулювання заборгованості за природний газ та послуги його транспортування, а також на законодавчому рівні закріпити шляхи та механізми урегулювання такої заборгованості: шляхом проведення взаєморозрахунків із залученням коштів державного бюджету; шляхом реструктуризації залишку непогашеної заборгованості на визначених законом умовах; шляхом списання пені, штрафних та фінансових санкцій, нарахованих на заборгованість, що підлягає урегулюванню на умовах визначених законом, за умови погашення тіла боргу.
За даними "Нафтогазу", на 05.05.2021 сумарна прострочена заборгованість перед ним підприємств ТКЕ та ТЕЦ за природний газ, використаний для виробництва теплової енергії, складала близько 55,5 млрд грн, з них за 2021 рік — 21 млрд грн.
Як зазначалося, сумарна прострочена заборгованість перед "Нафтогазом" регіональних газопостачальних підприємств за природний газ - 23,6 млрд грн.
Згідно з пояснювальною запискою до законопроекту №3508-д, ним пропонується внести низку уточнюючих змін до Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії", спрямованих на удосконалення, актуалізацію та підвищення ефективності використання встановлених них механізмів урегулювання боргів підприємств теплоенергетики за природний газ, зокрема, в частині:
- перенесення розрахункової дати з 1 липня 2016 року на 1 травня 2021 року;
- подовження граничного строку реструктуризації заборгованості та надання можливості підприємствам теплоенергетики реструктуризувати борг за розподіл та транспортування природного газу;
- встановлення однакових умов для врегулювання пені/штрафних санкцій підприємствам теплоенергетики та водопровідно-каналізаційного господарства;
- верифікації та урегулювання заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню та/або підприємствам централізованого питного водопостачання та водовідведення, що надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що утворилась як до, так і після 1 січня 2016 року до розрахункової дати;
- удосконалення механізму забезпечення виконання зобов’язань надавачів послуг усіх форм власності за договорами реструктуризації заборгованості із залученням органів місцевого самоврядування;
- уточнення процедури реструктуризації боргів суб’єктів господарювання, які розташовані на території Донецької та Луганської областей на період проведення Операції об’єднаних сил, якщо засновник та/або частина виробничих одиниць підприємства знаходиться на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження.
"З метою стабілізації поточних розрахунків за послуги транспортування природного газу, покращення платіжної дисципліни їх споживачів та забезпечення сталого функціонування газотранспортної системи України проектом передбачено внесення змін до статей 4, 40 та 59 Закону України "Про ринок природного газу", спрямованих на регламентацію механізму розрахунків за послуги розподілу природного газу із застосуванням рахунків із спеціальним режимом використання, що забезпечить належний розподіл коштів та унеможливить подальше утворення та накопичення заборгованості газорозподільних підприємств перед оператором газотранспортної системи, зокрема, за послуги балансування, а також посилення відповідальності за порушення на ринку природного газу, у тому числі, за порушення встановленого порядку розрахунків.
Кошти, що сплачуватимуться споживачами за послуги розподілу природного газу, зараховуватимуться на спеціальний поточний рахунок Оператора ГРС. Відповідно до затвердженого Регулятором алгоритму розподілу отримані кошти в подальшому перераховуються на поточні рахунки Оператору ГРС та Оператору ГТС за надані ними послуги. Проект в цій частині має на меті не вилучення виручки Оператора ГРС, а забезпечення справедливого розподілу її частини, призначеної для оплати газу на виробничо – технологічні витрати. При цьому Оператори ГРС, які добросовісно розраховуються за спожитий газ, взагалі не відчують жодних змін", - йдеться в пояснювальній записці.