Порошенко пояснив, чому наклав вето на закон про зниження ЄСВ і ПДФО

Все про економіку та фінанси

Президент наклав вето на закон "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо справедливого оподаткування доходів фізичних осіб в інтервалі від 10 до 17 розмірів мінімальної заробітної плати" (реєстраційний номер відповідного законопроекту був 2576), який був прийнятий Верховною Радою 19 травня.

Нагадаємо, що в цьому документі передбачено зниження ставки податку на доходи фізосіб з 20% до 15% для категорії доходів від 10 мінімальних зарплат (12,2 тис грн.) до 17 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (20,7 тис грн.). При цьому ставка 20% лишається за доходів понад 17 прожиткових мінімумів. Наразі ставка 15% ПДФО застосується до доходів розміром до 10 «мінімалок».

Автори документу (Журжій А., Продан О., Южаніна Н. та інші) обґрунтовували доцільність такого кроку необхідністю «зменшення можливостей для так званої оптимізації оподаткування за рахунок сплати премій замість заробітної плати, що підвищить соціальну та трудову захищеність працівників та надасть можливість збільшити дохідну частину відповідних бюджетів».

«Роботодавець не зацікавлений сплачувати щомісячно фізичній особі доходи від 12 180,00 грн. до 20 706,00 грн., так як йому потрібно додатково утримати з працівника податок на доходи фізичних осіб у розмірі 5%», - зауважували парламентарі у пояснювальній записці до законопроекту.

У документі також вказується, що хоча зменшення ставки оподаткування номінально може призвести до зниження бюджетних доходів орієнтовно на 0,8 млрд. грн. в 2015 році у разі вступу закону в силу з 01.05.2015 року (або 1,2 млрд. грн. на рік), проте, ця прогнозна цифра «недоотримання», на думку нардепів, знівелюється за рахунок легалізації заробітної плати.

Також у законопроекті передбачалося лишити застосування знижувального коефіцієнту для визначення розміру єдиного внеску з 01.01.2016 року на рівні 0,4, як це передбачено на 2015 рік (з 1 січня 2016 року відповідний коефіцієнт має згідно з чинним законодавством зрости до 0,6).

«У зв’язку з цим загальне навантаження на фонд оплати праці для роботодавців, які значно підвищили заробітну плату в 2015 році буде збільшено з 34,66% до 41,93%, що буде стримувати легалізацію заробітної плати. В країнах Європи загальне навантаження на фонд оплати праці становить 36%», - констатували нардепи.

Водночас в пропозиціях Президента до законопроекту №2576 вказується, що зменшення розміру понижуючого коефіцієнта, що застосовується до ставки єдиного соціального внеску, для всіх страхувальників без встановлення умов щодо "детінізації" заробітної плати на сьогодні є передчасним.

«Оскільки Закон не передбачає джерел покриття втрат фондів соціального страхування та Пенсійного фонду України, пропонована зміна призведе до розбалансування бюджетів названих фондів та неможливості забезпечення виконання державних соціальних гарантій застрахованим особам, передбачених законодавством з питань загальнообов`язкового державного соціального та пенсійного страхування.

Так, за попередніми розрахунками Кабінету Міністрів України, у разі застосування норм Закону втрати Пенсійного фонду України становитимуть близько 78,7 млрд гривень, втрати Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності – близько 5 млрд гривень, втрати Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань – близько 4,4 млрд гривень, втрати Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття – близько 1,4 млрд гривень», - констатується у документі, надісланому Президентом у Верховну Раду.

Щодо підвищення розміру місячного оподатковуваного доходу, до якого застосовується більша ставка податку на доходи фізичних ociб (20%), з 10 до 17 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного податкового року.

Як відзначається в пропозиціях Президента, в цьому питанні залишено поза увагою, що згідно з підпунктом "є" пункту 176.1 статті 176 Податкового кодексу України фізичні особи – платники податку зобов`язані подавати податкову декларацію за результатами податкового (звітного) року, якщо протягом такого податкового (звітного) року оподатковувані доходи нараховувалися (виплачувалися, надавалися) одночасно двома або більше податковими агентами i загальна річна сума таких доходів перевищує 120 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного податкового року. Перерахунок податку із задекларованої річної загальної суми оподатковуваних доходів здійснюється в окремому додатку до податкової декларації, зокрема, зі зменшеної загальної суми оподатковуваних доходів 120 розмірів мінімальної заробітної плати оподатковуються за ставкою у розмірі 15 відсотків, а решта суми, що перевищує 120 розмірів мінімальної заробітної плати, – за ставкою у розмірі 20 відсотків.

«3 огляду на зміну прийнятим Законом розміру бази оподаткування для місячного оподатковуваного доходу загальна piчна сума такого доходу, яка визначена розрахунково шляхом множення місячного оподатковуваного за ставкою 15 відсотків доходу на 12 календарних місяців, потребує приведення у відповідність із передбаченою Законом зміною.

Тому пропоную доповнити розділ І Закону, що надійшов на підпис, положенням такого змісту:

"у підпункті "є" пункту 176.1 статті 176 Податкового кодексу України:
в абзаці першому слова "сто двадцять розмірів" замінити словами "двісті чотири розміри";
в абзаці п`ятому цифри "120" замінити цифрами "204".

Слід також ураховувати, що у 2015 році до набрання чинності Законом, що розглядається, стосовно місячного оподатковуваного доходу, який перевищує десятикратний розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного податкового року, застосовується ставка податку у розмірі 20 відсотків. Це має бути враховано під час перерахунку податку із задекларованої фізичною особою річної суми оподатковуваних доходів за результатами 2015 податкового (звітного) року.

У зв`язку з цим пропоную пункт 3 розділу II "Прикінцеві положення" Закону, що надійшов на підпис, щодо доручень Уряду держави, доповнити новим абзацом такого змісту:

"підготувати та внести на розгляд Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Податкового кодексу України щодо визначення особливостей подання податкової декларації і здійснення перерахунку податку на доходи фізичних осіб із задекларованої річної суми оподатковуваних доходів за результатами 2015 податкового (звітного) року"», - йдеться в пропозиціях глави держави для парламенту.