Нацполіція повідомила про виявлення схеми незаконного заволодіння державними коштами ДП "Енергоринок" шляхом реалізації приватним підприємством електроенергії за завищеною вартістю на суму понад 300 млн грн, пише "БізнесЦензор".
Нижче - заява Нацполіції:
"Встановлено, що посадові особи товариства з обмеженою відповідальністю з виготовлення сонячної електроенергії звернулися до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, з проханням збільшити потужність вироблення сонячної електроенергії, у зв’язку із введенням в експлуатацію пускового комплексу. Хоча на той час робота комплексу не була запущена.
Так, на підставі фіктивних документів приватна компанія отримала дозвіл на збільшення потужності сонячної електростанції та затверджений «зелений» тариф майже на рік раніше від фактичного зведення станції.
Також правоохоронці встановили, що підприємство здійснило фіктивну закупку обладнання, яке дає можливості для запуску станції. Крім того, відповідно до акту «дешифрування місцевості» на період подачі документів до Державної комісії комплекс сонячної електростанції знаходився на стадії будівництва. Тому відповідний коефіцієнт «зеленого» тарифу не міг бути застосований, а документи, які були подані до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, містять у собі недостовірні дані.
Відповідно до висновку судово-економічної експертизи встановлено, що ДП «Енергоринок» протягом чотирьох років безпідставно сплачувало приватному підприємству кошти за реалізовану електричну енергію.
Вчора, 25 березня, на території міста Києва та Запорізької області поліцейські провели ряд обшуків, під час яких вилучено документацію щодо реалізації електроенергії за завищеною вартістю.
Досудове розслідування проводиться за ч. 5 ст. 191 (Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем), ч. 3 ст. 209 (Легалізація (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом) Кримінального кодексу України. За незаконні оборудки фігурантам загрожує до 12-ти років позбавлення волі".
Контекст
Держпідприємство “Енергоринок” до 01.07.2019 виконувало функцію оптового постачальника електроенергії. Із 01.07.2019 в Україні запущена нова модель оптового ринку електроенергії, яка передбачає ліквідацію ДП "Енергоринок" як єдиного покупця і продавця електроенергії. Відповідно до закону "Про ринок електричної енергії", ДП "Енергоринок" здійснює діяльність до повного погашення кредиторської та дебіторської заборгованості за електроенергію.
За даними “Енергоринку”, на 01.03.2020 його кредиторська заборгованість становила 27 млрд грн, а дебіторська - 30 млрд грн.
Як зазначалося, на початок 2019 року серед його найбільших боржників були держпідприємство "Регіональні електричні мережі" (15,15 млрд грн), яке в процедурі банкрутства (спеціалізується на поставках електроенергії для вуглепрому); "Луганське енергетичне об`єднання" (5,4 млрд грн); ДТЕК Донецькі електромережі (5,2 млрд грн); ДТЕК ПЕМ-Енерговугілля (2,1 млрд грн); "Луганськобленерго" (1,6 млрд грн); Одесаобленерго (1,1 млрд грн); Черкасиобленерго (1 млрд грн); Запоріжжяобленерго (1 млрд грн); ДТЕК Крименерго (793 млн грн); ДТЕК Дніпровські електромережі (553 млн грн); інші компанії (3,3 млрд грн).
Разом з тим, “Енергоатом” (оператор чотирьох АЕС) у 2019 році подав позов до “Енергоринку” про стягнення 19 млрд грн заборгованості (з яких 9,8 млрд грн - основний борг та 9,2 млрд грн - інфляційні втрати).
Також “Енергоатом” ініціював справу про банкрутство “Енергоринку”. Однак Госпсуд м. Києва ухвалою від 02.12.2019 відмовився відкрити відповідне провадження, вказавши в т.ч., що згідно з законом “Про ринок електричної енергії”, Верховна Рада має прийняти закон щодо особливостей погашення заборгованості за електричну енергію, що утворилася на оптовому ринку електричної енергії.
У червні 2020 року Верховна Рада прийняла в другому читанні законопроект №2386 “Про заходи, спрямовані на погашення заборгованості, що утворилася на оптовому ринку електричної енергії”, який передбачає списання заборгованості
- підприємств вугільної галузі за електроенергію перед ДП «Регіональні електричні мережі» та ДП «Укрінтеренерго»;
- ДП «Регіональні електричні мережі» та ДП «Укрінтеренерго» перед ДП “Енергоринок”;
- ДП «Енергоринок» перед НАЕК “Енергоатом” та АТ “Укргідроенерго”.
При цьому на суму списаної заборгованості має бути збільшено статутний капітал НАЕК ”Енергоатом” та АТ “Укргідроенерго” за рахунок випуску ОВДП.
Як повідомлялося, залишкові борги дебіторів "Енергоринок" має переуступити кредиторам. При цьому НКРЕКП має передбачити кошти для погашення боргів операторів електромереж в тарифі на передачу електроенергії. Інші непогашені борги “Енергоринку” мають бути списані, а сама компанія ліквідована.
Міністерство фінансів в експертному висновку до законопроекту зазначало, що запропоновані норми розбалансовують держбюджет та призведуть до фіскальних ризиків на суму до 28,1 млрд грн.
Крім того, Мінфін вказував у т.ч. на невизначеність джерела збалансування фінансового стану “Укренерго”, заборгованість перед яким пропонується списати.
03.09.2020 Верховна Рада відправила на повторне друге читання законопроект №2390 "Про внесення змін до Кодексу процедур банкрутства (щодо заходів, спрямованих на погашення заборгованості, що утворилася на оптовому ринку електричної енергії)", який був прийнятий у першому читанні в травні.
Цим документом пропонується внести зміни до Кодексу процедур банкрутства, надавши господарському суду право відмовити у відкритті провадження у справі, якщо заяву подано про порушення справи про банкрутство оптового постачальника електричної енергії, а також право припинити вже почате провадження.
На початку лютого 2021 року Верховна Рада зняла з розгляду законопроект №3459 про внесення змін до держбюджету на 2020 рік (щодо заходів, спрямованих на погашення заборгованості, що утворилася на оптовому ринку електричної енергії).
Документом пропонувалося збільшити обсяг внутрішніх держзапозичень для погашення ланцюгової заборгованості на оптовому ринку електричної енергії у розмірі 7,9 млрд грн, у т.ч.
– погашення заборгованості за електричну енергію, яка утворилася на оптовому ринку електричної енергії, у зв’язку з постачанням до 30 квітня 2015 року (включно) електричної енергії споживачам на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей – 5 млрд грн;
– погашення заборгованості за електричну енергію підприємствами водопостачання, що знаходяться або постачають послуги на тимчасово окупованій території Донецької та Луганської областей – 1,9 млрд грн;
– погашення заборгованості за спожиту електричну енергію державних підприємств вугільної промисловості – 1 млрд грн.
За даними ДП "Гарантований покупець" ("ГарПок"), на 15 березня заборгованість "Укренерго", яка є джерелом розрахунків за "зеленим" тарифом, становила 17,2 млрд грн (на 1 березня було 15,9 млрд грн; на початок 2021 року - 23,9 млрд грн), у т.ч. за 2021 рік - 2,86 млрд грн, за 2020 рік - 14,3 млрд грн.
Заборгованість "Укренерго" за 2020 рік, яка є джерело розрахунків з "Енергоатомом" за електроенергію, вироблену за потреб населення, - 5,04 млрд грн.
Госпсуд м. Києва задовольнив уже два позови "Енергоатома" до "ГарПока" та вирішив стягнути з відповідача на користь позивача 6,8 млрд грн.
При цьому виробники "зеленої" електроенергії відсудили в "ГарПока" близько 400 млн грн.
Госпсуд м. Києва розглядає позов держпідприємства “Гарантований покупець” до НЕК “Укренерго” про стягнення 25,7 млрд грн (справа №910/16664/20).
12.02.2021 ДП "Гарантований покупець" виплатив "Енергоатому" і виробникам "зеленої" електроенергії по 2,23 млрд грн (тобто сукупно - 4,46 млрд грн) у рамках погашення заборгованості за 2020 рік.
Перед цим - 04.02.2021 - "ГарПок" виплатив "Енергоатому" і виробникам "зеленої" електроенергії по 0,9 млрд грн (тобто сукупно - 1,8 млрд грн).
Відповідні виплати були здійснені за рахунок коштів, які "Укренерго" залучило як позики в трьох держбанків (загальний обсяг відповідних кредитів становив 10,25 млрд грн).
У січні НКРЕКП наказала "ГарПоку" направити не менше 50% отриманих від "Укренерго" (за рахунок залучення вказаних кредитів держбанків на 10,25 млрд грн) на погашення заборгованості перед ДП "НАЕК "Енергоатом".
Перед цим прем`єр Денис Шмигаль заявив, що попереднє рішення по розподілу 10,25 млрд грн кредитів під держгарантії, отриманих НЕК "Укренерго" від трьох держбанків для погашення її заборгованості перед "Гарантованим покупцем", передбачає рівний поділ коштів між "Енергоатомом" і ВДЕ-генерацією.
Глава уряду уточнював, що при такому підході сторони в результаті отримають, приблизно, по 5,1 млрд грн.
За інформацією "ГарПока", держпідприємство розподіляє кошти, що отримуються від "Укренерго", між "Енергоатомом" і ВДЕ згідно з алгоритмом, затвердженим НКРЕКП. Відповідно до цього алгоритму, з 10,25 млрд грн кредитних коштів держбанків "ГарПок" повинен виплатити "Енергоатому" - 3,15 млрд грн, ВДЕ - 7,1 млрд грн.
Меморандум, підписаний Кабінетом Міністрів і НКРЕКП з асоціаціями виробників "зеленої" електроенергії влітку 2020 року, передбачав виплату "зеленій" генерації до кінця 2020 року 40% заборгованості на суму 8,98 млрд грн.
Чинне законодавство передбачає оплату з бюджету як мінімум 20% "зеленої" електроенергії. Але необхідно конкретизувати джерела і конкретні суми цих виплат шляхом внесення змін до держбюджету-2021.
В.о. міністра енергетики Юрій Вітренко заявляв, що швидким варіантом вирішення питання боргу перед виробниками "зеленої" електроенергії (ВДЕ) може стати випуск "зелених" облігацій на суму до 24 млрд грн.
Ю. Вітренко також повідомив, що на погашення боргу буде спрямована також як мінімум половина кредитів держбанків для "Укренерго" на суму 10,25 млрд грн.
Згодом в.о. глави Міненерго уточнив, що емітентом "зелених" облігацій для розрахунків з виробниками "зеленої" електроенергії (ВДЕ) може стати "Укренерго", а самі облігації будуть випускатися під держгарантії.
Говорячи про можливі умови випуску, Ю. Вітренко зазначив, що необхідно тестувати ринок. За його словами, планується, що спеціалізовані інвестори в "зелені" облігації дозволять розмістити такі українські папери за ставкою нижче суверена. "Необхідно тестувати, необхідно робити. Тому що таких прикладів особливо немає", - сказав з цього приводу в.о. глави Міненерго.
Говорячи про більш довгострокове вирішення проблеми оплати гарантованих державою "зелених" тарифів на більш високому, ніж ринковий, рівні, Ю. Вітренко одним з варіантів назвав податок на вуглецеві викиди. За його словами, зараз цей податок в 60 разів нижчий за європейський, і його підвищення до рівня половини від європейського дозволить перекрити потреби ВДЕ вдвічі.
Як повідомлялося, Мінфіні виступає проти випуску ОВДП для погашення "зелених" боргів, пропонуючи як емітента "Укренерго" - з варіантом надання держгарантій за цими паперами.
У держбюджеті на 2021 рік передбачено право Кабміну надавати для "Укренерго" держгарантії по кредитам на 24 млрд грн.
У Верховній Раді зареєстрований законопроект №5041, який передбачає для розрахунків з виробниками "зеленої" електроенергії випуск облігацій внутрішньої держпозики (ОВДП) на суму 25 млрд грн, тоді як раніше поданий і відкликаний подібний законопроект передбачав їх випуск на 19,6 млрд грн.
У жовтні Мінфін повідомив Кабміну, що не вбачає можливості закласти в держбюджеті компенсацію виробникам електроенергії з відновлюваних джерел енергії (ВДЕ).
У кінці липня 2020 року президент Володимир Зеленський підписав закон про зниження "зеленого" тарифу (на 15% - для сонячних електростанцій і на 7,5% - для вітрових).
За даними Міненерго, зниження "зелених" тарифів заощадило "ГарПоку" в серпні-жовтні 2020 року 1,5 млрд грн.
Нагадаємо, тариф "Укренерго" на передачу електроенергії має покривати нестачу коштів ДП "ГарПок" для виплат по "зеленому" тарифу.
У серпні 2020 року тариф "Укренерго" на передачу електроенергії зріс на 55% (до 240,23 грн/МВт-год). За рішенням НКРЕКП, у грудні він збільшився на 30% (до 312,76 грн/МВт·год).
НКРЕКП з січня 2021 року знизила тариф ПрАТ "НЕК" Укренерго" на передачу електроенергії на 6% в порівнянні з чинним в грудні - до 293,93 грн/МВт-год (без ПДВ).
10.03.2021 НКРЕКП вирішила залишити тариф "Укренерго" на передачу електроенергії з 01.04.2021 на рівні 293,93 грн/МВт-год.
За оцінками Міністерства фінансів, у 2020-2023 роках збитки НЕК "Укренерго" перевищать 26 млрд грн, у т.ч. в 2020 році - 15,1 млрд грн, в 2021 році – 3,5 млрд грн, в 2022 році – 4,6 млрд грн, а в 2023 році – 3,1 млрд грн.
"Укренерго" за три квартали 2020 року зафіксувало збиток 28,6 млрд грн (за перше півріччя - 18 млрд грн).
"Зелений" дефіцит у фінплані "Укренерго" на 2021 рік - 17,2 млрд грн.