Опубліковані закони про податкову реформу й бюджет: ключові новації

Все про економіку та фінанси

На сайті Верховної Ради опублікований офіційний текст закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році» та закону "Про державний бюджет України на 2016 рік".

Крім того, тексти вказаних документів опублікувала газета «Голос України» (завантажити можна тут).

Про динаміку основних показників показників держбюджету читайте тут.

Порівняльну таблицю податкових змін, яку підготував парламентський комітет з питань податкової та митної політики див. тут

А нижче - огляд основних податкових змін від офіційного "Вісника" ДФС.

ЄСВ

Прикінцевими положеннями до кодексу вносяться зміни до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» щодо скасування утримання ЄСВ з найманих працівників, зниження ставки нарахування ЄСВ для підприємств з 41% (у середньому, залежно від класу ризику) до 22% та підвищеня максимальної величини бази нарахування єдиного внеску з 17 до 25 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, або до 34 450 грн.

Податок на доходи фізичних осіб

Якщо раніше діяли 15% для місячних доходів до 10 ромірів мінімальної зарплати (на 1 січня 2016 р. - 13 780 грн.) і 20% із суми перевищення, то тепер застосовується 18% до будь-якої суми доходів. Виняток становлять пенсіонери, що одержують понад три розміри «мінімалки» (з 1 січня 2016 р. - 4 134 грн.), - з них із суми такого перевищення ПДФО справлятиметься за ставкою 15%.

Водночас для доходів, нарахованих як виграш чи приз на користь резидентів або нерезидентів, ставка ПДФО дорівнюватиме 0% (раніше - подвійний розмір бази оподаткування, або 30%).

Пасивні доходи: ставка ПДФО 18% (раніше 20%), крім дивідендів по акціях та корпоративних правах, нарахованих резидентами - платниками податку на прибуток підприємств. Для таких доходів залишається ставка 5%.

Податкова соціальна пільга надаватиметься в розмірі 50% від прожиткового мінімуму для працездатної особи (у розрахунку на місяць), встановленому законом на 1 січня звітного податкового року. У Кодексі передбачено надання податкової пільги у 100%, але по факту прикінцевими положеннями дія цієї норми постійно переносилася, тож по факту і було 50%.

Виключено підпункт "є" пункту 176.1 ст. 176 щодо обов’язку платників подавати податкову декларацію за результатами року, якщо протягом такого року доходи нараховувалися від двох і більше податкових агентів, а їх сума перевищувала 120 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного податкового року (у нашому випадку 146 160 грн.).

Для фізичних осіб - підприємців скасовано обов’язок сплати вансового внеску з ПДФО у відсотках до минулого року, а кінцеві терміни сплати податку суттєво перенесено - на 20 квітня, 20 липня і 20 жовтня. Також у Законі з’явилося застереження про те, що авансовий платіж за четвертий календарний квартал не розраховується та не сплачується.

ПДВ

Ставки: 20%, 7% (для лікарських засобів) і 0%. При цьому перелік операцій, що підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою (ст. 195 Кодексу) залишається без змін.

Натомість внесено низку змін в частині операцій, звільнених від оподаткування (ст. 197). Зокрема, не звільняються від оподаткування операції з постачання на митній території України та вивезення в митному режимі експорту зернових та технічних культур.

З ПДВ база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін (раніше - їх собівартості).

У ст. 200, як і було проголосовано в парламенті, передбачено формування двох реєстрів на відшкодування ПДВ: для платників, що відповідають критеріям, визначеним для автоматичного відшкодування сум податку; для решти платників.

З метою забезпечення прозорості функціонування таких реєстрів додано дві позиції - пп. 200.7.2 і 200.7.3. Повернення узгоджених сум бюджетного відшкодування здійснюватиметься в хронологічному порядку відповідно до черговості внесення заяв до кожного відповідного Реєстру. У свою чергу, Державна фіскальна служба щодня публікуватиме на своєму сайті реєстри заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.

Відповідно до п. 1 Прикінцевих положень норма щодо запровадження реєстрів набирає чинності з 1 лютого 2016 р.

Змінено перерозподіл сум ПДВ для аграріїв (п. 2 ст. 209):
- за операціями із зерновими і технічними культурами - 85% до держбюджету 15% на спецрахунки;
- за операціями з продукцією тваринництва - 20% до держбюджету, 80% на спецрахунки;
- за іншими операціями з сільськогосподарськими товарами/послугами - 50х50%.

Додатково про ПДВ читайте тут.

Акцизний податок

Для натуральних виноградних вин ставка не змінилася - 0,01 грн. за 1 літр. По решті алкогольних позицій - збільшення у півтора-два рази: пиво - 2,48 грн./л (з 1,24), кріплені вина - 7,16 (3,58), шампанське - 10,40 (5,20), вермути - 7,16 (3,58), інші зброджені напої - 105,80 за 1 літр 100-відсоткового спитру (70,53), сидр і перрі - 0,95 (0,63) тощо.

По тютюнових виробах збільшилася специфічна ставка. Пприміром для сигарет із фільтром вона зросла з 227,33 до 318,26 грн. за 1000 штук, тоді як адвалорна ставка акцизного податку залишилася на рівні 12%. Мінімальне акцизне податкове зобов’язання зросло з 304,11 до до 425,75 грн. за 1000 штук.

По пальному змінилися і ставки, і одиниці виміру. Так, для бензинів було 202 євро/т, а стало 171,50 євро за 1000 літрів; для дизпалива (важких газойлів) фіскальне навантаження змінилося зі 100 і 132 євро/т до 95 і 125,50 євро за 1000 літрів.

Статтею 231 запроваджуються електронні акцизні накладні при реалізації пального, з 1 березня 2016 р. діятиме перехідний період для такого нововведення, з 1 квітня 2016 р. акцизні накладні функціонуватимуть повноцінно.

Екологічний податок

Збільшено ставки за викиди в атмосферне повітря окремих забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення: азоту оксидів до 1968,65 грн./т (з 1553,79), ацетону - 738,45 (582,83), вуглеводнів - 111,26 (87,81), озону - 1968,65 (1553,79) тощо.
Відповідним чином зросли і ставки податку за скиди окремих забруднюючих речовин у водні об’єкти.

Рентна плата

Природний газ виключено зі складу плати за транзитне транспортування трубопроводами територією України.

Знижено ставки рентної плати за видобуток газу:
- природного газу, видобутого з покладів до 5000 м, - з 70 до 29%;
- з покладів, які повністю або частково залягають на глибині до 5000 м, - з 55 до 29%;
- з покладів, які повністю залягають на глибині понад
5000 м, - з 28 до 14%.

Водночас з’явилася рентна плата за видобуток бурштину - 25%.

Крім того, ст. 254.4 збільшено ставки рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України, ст. 255.5 збільшено ставки рентної плати за спеціальне використання води, а ст. 256.3 збільшено ставки рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів.

Змінилися в бік підвищення і ставки рентної плати за транспортування, транзитне транспортування природних ресурсів територією України:
- 0 за транзитне транспортування 1000 куб. м природного газу за кожні 100 км відстані відповідних маршрутів його транспортування (було 0,21 дол. США);
2,4 дол. США за транзитне транспортування 1 т аміаку за кожні 100 км відстані відповідних маршрутів його транспортування (було 0,56 дол. США).

Ставки за транспортування 1 т нафти магістральними нафтопроводами, а також за транспортування 1 т нафтопродуктів магістральними нафтопродуктопроводами залишилися без змін - по 0,56 дол. США.

Податок на майно

Гранична ставка податку, що встановлюється місцевими органами влади, зросла на 1% - до 3% від розміру мінімальної заробітної плати. «Пільгові метри» не змінилися - 60 кв. м для квартир і 120 кв. м. для житлових будинків. Менше пощастило власникам квартир понад 300 кв. м та будинків понад 500 кв. м - за кожен такий об’єкт доведеться сплачувати 25 тис. грн. податку на рік.

Кардинально змівся об’єкт оподаткування транспортним податком. Якщо раніше до нього належали легкові автомобілі, які використовувалися до 5 років і мають об’єм циліндрів двигуна понад 3000 куб. см, то тепер - легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше 5 років та середньоринкова вартість яких становить понад 750 розмірів мінімальної заробітної плати (або 1 033 500 грн. станом на 1 січня 2016 р.).

Спрощена система оподаткування

Платники єдиного податку першої та другої групи можуть спати спокійно - для них критерії перебування на спрощеній системі сталі, як і річний обсяг доходу, - 300 тис. і 1,5 млн. грн. відповідно. Щодо спрощенців третьої групи, то для них законотворці обмежили річний обсяг доходу 5 млн. грн. (замість чинних раніше 20 млн. грн.), а ставку податку підвищили до тієї, що діяла до 1 січня 2015 р., - 3% з ПДВ і 5% без ПДВ.

Для платників єдиного податку четвертої групи збільшено ставки податку з одного гектара сільськогосподарських угідь та/або земель водного фонду:
- із 0,45 до 0,81% від бази оподаткування для ріллі, сіножатей і пасовищ;
- із 0,27 до 0,49% для ріллі, сіножатей і пасовищ, розташованих у гірських зонах та на поліських територіях;
- із 0,27 до 0,49% для багаторічних насаджень;
- із 0,09 до 0,16% для багаторічних насаджень, розташованих у гірських зонах та на поліських територіях;
- із 1,35 до 2,43% для земель водного фонду;
- із 3 до 5,4% для ріллі, сіножатей і пасовищ, що перебувають у власності сільськогосподарських товаровиробників або надані їм у користування, у тому числі на умовах оренди.

Запроваджено нові штрафи:

- за невиконання узгодженого податкового повідомлення-рішення - від 10 до 100% суми ПДВ, зазначеної в податковій накладній. Раніше порядок застосування штрафних санкцій у таких випадках затверджувався центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику;

- за порушення платниками акцизного податку граничних термінів реєстрації акцизних накладних/розрахунків коригування до акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних - від 2 до 40% суми акцизного податку. Раніше не було через відсутність самого механізму податкових накладних з акцизного податку;

- за відсутність з вини платника акцизного податку реєстрації акцизної накладної в Єдиному реєстрі акцизних накладних/розрахунку коригування протягом більш як 120 календарних днів після дати, на яку платник податку зобов’язаний скласти акцизну накладну/розрахунок коригування, - 50% суми акцизного податку. Раніше не було з причини, зазначеної вище.

Про новації в податку на прибуток читайте тут