НАЗК вимагає скасувати призначення Вітренка на посаду глави "Нафтогазу"

Все про економіку та фінанси

Розпорядження Кабінету Міністрів про призначення Юрія Вітренка головою правління НАК "Нафтогаз України" та контракт з ним мають бути скасовані як незаконні. Відповідний припис виніс голова НАЗК Олександр Новіков, пише "Українська правда".

Дослівно з припису: "Скасувати як незаконні пункти 8 та 9 розпорядження уряду № 370-р, згідно з якими обрано та призначено Юрія Вітренка головою правління НАК "Нафтогаз України", підписано з ним контракт; вирішити питання щодо припинення строку дії контракту з головою правління НАК "Нафтогаз України" як незаконного".

У НАЗК нагадали, що за законом про запобігання корупції, після звільнення з публічної служби протягом року особа не повинна приймати участь у керівництві організаціями, на які вона могла впливати, коли працювала на державу.

Таке обмеження діє не залежно від того, скільки особа працювала на посаді до звільнення. Порушення цієї норми є підставою для розірвання договору.

Це положення закону було порушене під час призначення Вітренка на посаду, оскільки під час виконання повноважень заступника міністра енергетики в період із 21 грудня 2020 року до 28 квітня 2021 року він системно брав участь у підготовці рішень щодо діяльності НАК "Нафтогаз України".

Зокрема:

12 січня в.о. міністра енергетики Вітренко підписав лист до Мінекономіки, де пропонував доповнити текст розпорядження Кабміну пунктами щодо передачі до сфери управління Міненергетики пакету акцій, які належать НАК "Нафтогаз України";

4 березня за підписом Вітренка надіслали лист до Мінекономіки, яким надали пропозиції до проєкту рішення уряду щодо визначення основних напрямків діяльності НАК "Нафтогаз України" з метою розвитку ринку природного газу;

27 квітня Вітренко за результатами розгляду проєкту розпорядження Кабміну № 370-р, запропонував визнати роботу правління та наглядової ради НАК "Нафтогаз України" незадовільною.

У НАЗК додали, що вказані пропозиції врахували – роботу наглядової ради та правління товариства у 2020 році визнали незадовільною і достроково припинили повноваження незалежних членів наглядової ради. І тим же розпорядженням Вітренка призначено головою правління НАК "Нафтогаз України".

В Агентстві підкреслили, що закон забороняє Вітренку обіймати таку посаду до 28 квітня 2022 року.

Враховуючи викладене Новіков вніс Кабінету міністрів припис про усунення порушень закону і розірвання контракту з Вітренком.

Сам Вітренко назвав припис НАЗК незаконним і упередженим і заявив, що оскаржуватиме його у суді.

Пряма мова Вітренка: "Я завжди виходжу з принципу верховенства права, тому розраховую, що в судовому порядку ми зможемо встановити, чия правова позиція є більш обґрунтованою".

Нагадаємо, 28 квітня Кабмін звільнив Андрія Коболєва з посади голови правління НАК "Нафтогаз України" і призначив Юрія Вітренка головою правління "Нафтогазу".

P.S.

Коментар "Нафтогазу":

"Припис НАЗК щодо призначення Юрія Вітренка на посаду Голови правління НАК «Нафтогаз України» незаконний, упереджений та оскаржуватиметься в судовому порядку.

Про це свідчать такі аргументи:

- для застосування обмежень за статтею 26 Закону України «Про запобігання корупції» обов`язкова умова — наявність у посадової особи повноважень на підготовку або участь у підготовці рішень стосовно відповідного суб`єкта.

Таких повноважень стосовно Нафтогазу у Юрія Вітренка не було. Міненерго не є органом управління компанії, таким органом є Кабмін.

При цьому як виконуючий обов’язки міністра Юрій Вітренко не входив до складу Кабінету Міністрів і не мав права голосу при прийнятті рішень Уряду. Також Юрій Вітренко не був керівником або членом НКРЕКП.

- висновки НАЗК суперечать не лише букві закону, але і його духу. Сенс обмежень, викладених у Законі України «Про запобігання корупції», в тому, щоб чиновники не надавали преференцій особам приватного права у розрахунку на подальше працевлаштування чи отримання іншої неправомірної вигоди від цієї юридичної особи. Водночас, у випадку з Юрієм Вітренко рішення про призначення ухвалював колегіальний орган - Уряд України.

- дії НАЗК протирічать усталеній юридичній практиці. У 2017-2020рр., при призначенні відповідальних співробітників міністерств до правлінь і наглядових рад державних енергетичних та інфраструктурних компаній, агентство не вбачало жодних ризиків та порушень.

Один з прикладів — відсутність реакції Нацагенства під час призначення головою правління АТ «Укрзалізниця» Євгена Кравцова, який до того обіймав посаду першого заступника Міністра інфраструктури. При цьому даний центральний орган виконавчої влади, на відміну від Міністерства енергетики, здійснював функції з управління цим акціонерним товариством і був наділений відповідними повноваженнями.

Відсутність порушень норм закону також підтверджується науково-правовим висновком Інституту держави і права ім. В.Корецького".

P.P.S.

Міністерство юстиції заявило, що оскаржить в суді припис НАЗК, яким вимагають скасувати розпорядження про призначили Юрія Вітренка головою правління НАК "Нафтогаз".

Міністр юстиції Денис Малюська додав, що залишається ряд запитань, відповіді на які припис НАЗК не містить:

Яка мета і юридичний сенс у скасуванні пункту 9 розпорядження КМУ, якщо у частині укладення контракту з Юрієм Вітренком воно носило разовий характер та уже виконано?

Навіщо скасовувати пункт 9 розпорядження КМУ повністю, якщо він стосується не лише Вітренка, але й членів наглядової ради?

Чи поширюється обмеження, встановлене законом "Про запобігання корупції" на Вітренка з огляду на те, що він виконував обов’язки міністра менше одного року?

На момент прийняття розпорядження КМУ Кабмін виконував повноваження не лише загальних зборів акціонерів НАК "Нафтогаз України", але й наглядової ради. Зараз повноважень наглядової ради у Кабміну немає. Чи означає це, що для виконання припису НАЗК потрібно знову припиняти повноваження наглядової ради НАК "Нафтогаз України"?