Антимонопольний комітет України (АМКУ) повідомив, що досліджує наявність у діях ТОВ «ГК «Нафтогаз Трейдинг» "різних підходів до формування ціни на природний газ для різних постачальників природного газу, що могло призвести до обмеження конкурентоспроможності певної категорії суб’єктів господарювання" (цитата).
Як нагадує АМКУ, із 1 травня 2021 року запроваджено дію річних тарифів на газ для населення (побутових споживачів). Передумовою для цього слугувало прийняття НКРЕКП постанови від 07.04.2021р. №572, згідно з якою постачальники природного газу зобов`язані затверджувати базові річні пропозиції для населення на період з 01.05.2021 по 30.04.2022.
Наприкінці квітня 2021 року група «Нафтогаз» на офіційному веб-сайті повідомила, що готова надати можливість купувати газ постачальникам, які працюють на роздрібному ринку для населення, аби вони могли створити власний річний тарифний план. Також повідомлялося, що основні положення річного контракту ТОВ «ГК «Нафтогаз Трейдинг» містять єдині стандартні умови для всіх постачальників газу побутовим споживачам із фіксованою річною ціною.
Як інформує АМКУ, до нього надійшли заяви постачальників природного газу, на думку яких договори ТОВ «ГК «Нафтогаз Трейдинг» на постачання природного газу містять дискримінаційні умови.
ТОВ «ГК «Нафтогаз Трейдинг» - підприємство оптової торгівлі газом, що входить до складу групи «Нафтогаз». За даними АМКУ, частка ТОВ «ГК «Нафтогаз Трейдинг» на ринку оптової реалізації (постачання) природного газу за підсумками 2020 року та першого півріччя 2021 року, становила понад 35%, "що свідчить про наявність структурних ознак монопольного (домінуючого) становища на відповідному ринку" (цитата).
"Крім того, зважаючи на вертикальну інтеграцію групи «Нафтогаз», ТОВ «ГК «Нафтогаз Трейдинг» має стабільний доступ до основного ресурсу (сировини), у порівнянні з обмеженим доступом конкурентів на відповідному ринку. Це своєю чергою свідчить про наявність у компанії ринкової влади на ринку оптової реалізації (постачання) природного газу.
У зв’язку з наведеними фактами Комітет розпочав розгляд справи про порушення ТОВ «ГК «Нафтогаз Трейдинг» законодавства про захист економічної конкуренції» у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку оптової реалізації природного газу", - йдеться в повідомленні АМКУ.
Разом з тим, "Нафтогаз" зазначає, що повідомлення АМКУ стосується угоди, підписаної з ТОВ «ЙЕ Енергія».
Офіційна заява НАКу:
"Угода з компанією «ЙЕ Енергія», що пов’язана з Дмитром Фірташем, була укладена в березні 2021 року. Керівником Нафтогазу на той час був Андрій Коболєв, курував відповідний напрямок роботи у компанії головний виконавчий директор Отто Ватерландер, а безпосереднім підписантом документів виступив директор дивізіону «Трейдинг» Віллем Коппульс.
Відповідний контракт дійсно надавав компанії «ЙЕ Енергія» можливість купувати газ у Нафтогазу дешевше, ніж це могли робити інші постачальники газу населенню. Він також давав можливість весь газ, придбаний за ціною 7,4 грн за куб м, перепродавати не населенню, а комерційним компаніям, ціни для яких на ринку можуть перевищувати і 40 грн за куб м. При цьому Нафтогаз був би вимушений все одно постачати газ для потреб населення.
Зазначений контракт з «ЙЕ Енергією» також створював невиправдані кредитні ризики для Нафтогазу, оскільки він передбачав оплату по факту за проданий газ в період до жовтня 2021 року.
Нафтогаз з жовтня зупинив дію підписаної попереднім керівництвом компанії угоди з ТОВ «ЙЕ Енергія» та таким чином зупинив можливі багатомільярдні зловживання. Борги компанії «ЙЕ Енергія» перед національною компанією за цими угодами не погашені донині.
Завдяки розірванню зазначеного контракту нове керівництво Нафтогазу упередило втрати для державної компанії та, відповідно, отримання надприбутків «ЙЕ Енергією» на суму понад 110 млрд грн.
Наразі Нафтогаз реалізує газ усім компаніям, що постачають його населенню, за єдиною ціною та на однакових умовах в межах балансуючої групи".