Мінфін: інфляція в Україні - немонетарного характеру

Все про економіку та фінанси

Міністр фінансів Сергій Марченко в інтерв`ю агентству "Інтерфакс-Україна" розповів про ситуацію з держбюджетом:

"За оперативною інформацією у квітні дефіцит загального фонду становить 89,7 млрд грн. По загальному фонду минулого місяця надійшло близько 76,2 млрд грн, що відповідає 79,5% довоєнних планів. Надходження від податкової до загального фонду бюджету склали у квітні майже 45 млрд грн, від митниці – 8,3 млрд грн, і 22 млрд грн – це грантова допомога. Порівняно з березнем митниця трохи додала: у березні просідання митних надходжень складало 80%, зараз це близько 75%. Деякі покращення є. Враховуючи діючі пільги з розмитнення імпорту, можна сказати, що ситуація трохи покращилась і бізнес збільшує обсяг розмитнених товарів. Але тут потрібен більш глибокий аналіз. Що стосується пріоритетних видатків на оборону, безпеку та соціальне забезпечення – ми їх усі проводимо у повних обсягах.

Ми запозичили у квітні 50 млрд грн з боку Нацбанку, ще до 30 млрд грн або до $1 млрд - за рахунок військових облігацій. Решта – це валютні надходження. Скажімо, останній транш у березні надійшов від Європейського інвестиційного банку – EUR239 млн, усе пішло в бюджет, ми перепрофілювали проекти. 5 квітня надійшло EUR300 млн кредиту від Франції, 6 квітня – EUR44,6 млн від Міжнародного банку реконструкції та розвитку, а також ми розмістили ОВДП на EUR174 млн. 11 квітня – грант від ЄС, EUR120 млн. 14 квітня – Світовий банк в рамках проекту щодо поліпшення охорони здоров’я перерахував $4 млн. 19 квітня надійшов $31 млн кредит від МБРР. Також від мультидонорського трастового фонду Світового банку надійшло $88,6 млн 19 квітня.

Далі – валютні ОВДП у EUR33 млн і майже $82 млн, а також надійшов канадський кредит $236,2 млн. 25 квітня надійшли кошти від Німеччини EUR150 млн кредиту на підтримку МСБ, домовленість з щодо якого була досягнута ще в березні 2020-го.

29 квітня надійшли кошти мультидонорського трастового фонду СБ в розмірі EUR88,5 млн. І в той же день – перший транш від США, Норвегії та Австрії у EUR495 млн.

Звичайно, цих коштів під те, що ми планували раніше, недостатньо. Але вмикається менеджмент ліквідності. Деякі квітневі видатки проведемо в травні, відповідно вони обліковуватимуться у травні. Але ж і березневі видатки ми частково закривали квітневими надходженнями: вони у нас стояли у розписі на березень, але по касі пройшли у квітні і нам для цього потрібна була квітнева ліквідність. Відтак, квітень ми закрили.

На травень маємо великі очікування щодо того, що ми можемо отримати найближчим часом від наших партнерів. Це $500 млн додаткового гранту США, EUR150 млн від Німеччини, італійці погодили новий кредит у EUR200 млн. Ще 1 млрд (канадських) доларів від Канади, яка погодила таку суму через адміністративний рахунок МВФ. Ці кошти очікуємо найближчим часом. Японія після перемовин підтвердила додатковий кредит у $300 млн, чекаємо їх у травні. Нідерланди підтвердили нове фінансування. Далі йде мова про кредит від International Development Association Світового банку – $1 млрд. Він розписаний траншами по $200 млн щомісяця з липня, перший очікуємо в травні.

Ще $100 млн очікуємо від СБ на покриття витрат по виплатам внутрішньо переміщеним особам, а також $60 млн на покриття соціальних виплат. Британці через мультидонорський трастовий фонд СБ підтвердили додаткову гарантію до тієї, що вони вже надали в розмірі $500 млн. По EUR10 млн очікуємо від Латвії та Литви, а також Австрії, ще $10,5 млн – від Швейцарії, EUR20,5 млн – від Данії. Крім того, Польща та Фінляндія зараз вирішують щодо суми та механізму допомоги. Ще EUR20 млн – від Норвегії, також через трастовий фонд.

Також ЄІБ має перепрофілювати діючі проекти на суму близько EUR 1,1 млрд. Чекаємо на рішення Єврокомісії. Ісландія в травні має надати EUR 470 тис.

Оскільки на момент нашої зустрічі з главою казначейства Франції не були відомі результати президентських виборів, нам повідомили, що розглядають можливість додаткового фінансування України. Та рішення приймуть після виборів.

Але інструмент, на який ми покладаємо основні надії, – це спеціальні права запозичення. Був лист Прем’єр-міністра до тих країн – потенційних донорів, які можуть поділитися часткою СПЗ. Йшла мова про 10%. Зараз ми працюємо над механікою цього процесу. Залучений МВФ, активно працюємо щодо цього з європейськими партнерами.

[Про викуп Нацбанком військових ОВДП на 70 млрд грн] З одного боку, це монетарне фінансування дефіциту, але воно і вимушене, погоджене з МВФ і усіма партнерами. Вони, до речі, зараз нормально ставляться до такого фінансування дефіциту.

У нас на сьогодні інфляційні чинники немонетарного характеру. Попри те, що ми в квітні монетизували 50 млрд грн наших облігацій, чинники інфляції немонетарні. Це логістичні перепони, цінові коливання на світових ринках. Але стверджувати, що фінансування НБУ військових облігацій, впливає на інфляцію – не можна.

Ця ситуація мене турбує як міністра фінансів. Виходячи на аукціон з облігацій, я не можу взяти цю ліквідність у банків. Банки неохоче дають у борг на рік під 11%, коли вони можуть дати їх на короткий період під 9%. Їм простіше вкласти кошти у депсертифікати.

Ми не збираємося на догоду ринку піднімати ставки, гратися з короткостроковими інструментами – не той час.

Тому зараз ми шукаємо компроміс з Нацбанком, щоб і вони були в комфорті з тим, що ми іноді вимушені брати у них ліквідність, і з тим, що, можливо, краще нам запозичувати на звичайних первинних аукціонах з (розміщення) військових облігацій і таким чином фінансувати дефіцит".