За даними Міністерства фінансів, у 2022 році плануються надходження до загального фонду держбюджету частини чистого прибутку та дивідендів держкомпаній у сумі 48,6 млрд грн, що на 68,8%, або 19,8 млрд грн більше від прогнозних показників на 2021 рік.
Держбюджетом на 2021 рік відповідні надходження заплановані на суму 28,8 млрд гривень. Станом на 31.08.2021 надійшло 25,8 млрд грн (89,6% планового показника на рік).
Основним платником частини чистого прибутку та дивідендів до держбюджету в 2021 році був Приватбанк (19,4 млрд грн, або 67,5% запланованого на 2021 рік показника).
У 2020 році до держбюджету відповідні надходження становили 66,9 млрд грн (1,6% ВВП). Річний план було виконано на 98%.
У 2019-2020 роках основним платником дивідендів до держбюджету був “Нафтогаз” (у 2019 році – 20,7 млрд грн, або 44,8% загальної суми надходжень частини чистого прибутку та дивідендів; у 2020 році – 35,8 млрд грн, або 55,4% загальної суми надходжень таких платежів до держ).
Нагадаємо, збиток “Нафтогазу” за 2020 рік склав 18 млрд грн (проти 50,7 млрд грн чистого прибутку у 2019 році). Торік більший збиток був лише в “Укренерго” - 27,5 млрд грн (проти 1,9 млрд грн чистого прибутку у 2019 році). Разом з тим, зауважується, що в 2021 році найбільшу суму переплат до держбюджету з податків, зборів та інших платежів має "Нафтогаз" (6,1 млрд грн).
Міністерство фінансів констатує, що в 2022 році існують ризики невиконання зазначеного вище плану надходжень частини чистого прибутку та дивідендів у сумі 15,0 млрд грн за рахунок можливого зменшення сплати відповідних платежів, зокрема такими суб’єктами господарювання:
- НАК «Нафтогаз України» у сумі 10,7 млрд грн, що пов’язано, зокрема із імплементацією закону «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу» (від 14.07.2021 №1639-IX). Так, визначення дивідендів, які має сплатити НАК «Нафтогаз України», джерелом погашення заборгованості суб’єктів ринку природного газу призведе до зменшення відповідних надходжень до загального фонду державного бюджету;
- АТ «Укрнафта» у сумі 2,9 млрд грн у зв’язку із оскарженням заборгованості по сплаті дивідендів в судах
Крім того, у Верховній Раді зареєстровано законопроект №5593-д «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення корпоративного управління юридичних осіб, акціонером (засновником, учасником) яких є держава», прийнятий у першому читанні 15.07.2021.
Коментар Міністерства фінансів:
“Цим законопроектом передбачаються суттєві зміни корпоративного управління державними компаніями, зокрема розширення повноважень наглядових рад у частині затвердження стратегічних та інвестиційних планів, річних фінансових планів, затвердження розміру дивідендів суб’єктом управління, скасування положення щодо встановлення Урядом базового нормативу відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів.
Прийняття вказаного законопроекту у редакції, яку прийнято у першому читанні, містить ризики суттєвого негативного впливу на обсяги надходжень до державного бюджету дивідендів на державну частку, які становили у 2019 році – 35,9 млрд грн (або 4,1% доходів загального фонду), у 2020 році – 61,3 млрд грн (або 7,0% доходів загального фонду), у І півріччі 2021 року – 22,9 млрд грн (або 4,5% доходів загального фонду за відповідний період).
Таким чином, у разі прийняття цього законопроекту існують суттєві фіскальні ризики втрати надходжень до державного бюджету дивідендів у 2022 – 2024 роках, а саме у 2022 році – 41,4 млрд грн, у 2023 – 38,3 млрд грн, у 2024 – 32,0 млрд грн, при цьому джерел компенсації таких втрат бюджету законопроектом не визначено”.
Крім того, Мінфін зазначає, що за інформацією НБУ, в 2022 році, існує висока ймовірність зниження можливостей сплати до держбюджету дивідендів державними банками у зв’язку зі зростанням вимог до капіталу.
Так, передбачалось, що протягом 2020 – 2023 років банки за рахунок інструментів основного капіталу сформують буфер консервації капіталу (з 01.01.2020 – 0,625%, з 01.01.2021 – 1,25%, з 01.01.2022 – 1,875%, з 01.01.2023 – 2,5%) та буфер системної важливості (з 01.01.2021 він мав становити 1,5% для Укрексімбанку й Укргазбанку, а для Приватбанку і Ощадбанку - 2%).
“Впровадження Національним банком вказаних буферів було відтерміновано. Про нові дати активізації буферів капіталу Національний банк України має повідомити окремо та завчасно. Національний банк може підвищити індивідуальні нормативи достатності капіталу для кожного окремого банку, якщо виконання мінімальних загальних вимог до достатності капіталу не гарантуватиме його фінансової стійкості. Індивідуальні нормативи базуватимуться на результатах наглядового процесу SREP, який, серед іншого, включатиме оцінку достатності капіталу банком в процесі ICAAP”, - інформує Мінфін.
Очікування Мінфіну щодо фінрезультатів "Нафтогазу", "Укренерго", "Енергоатома", "Укрзалізниці" в 2021-2024 роках