"ХТЗ" не домігся списання боргу перед державою, який Мінфін оцінює на понад 1 млрд грн

Все про економіку та фінанси

15.09.2021 Верховний Суд відмовився задовольнити касаційну скаргу ПрАТ "Харківський тракторний завод" (ХТЗ) і залишив без змін рішення Харківського окружного адмінсуду від 08.10.2020 та постанову Другого апеляційного адмінсуду від 02.03.2021 (у справі №520/8279/2020), якими підприємству теж було відмовлено в задоволенні позову до Міністерства фінансів про зобов’язання Мінфіну визнати безнадійною та списати заборгованість ХТЗ перед державою за кредитними угодами №11/16-169 від 05.02.1998 і №11/17-182 від 30.11.1998, які були укладені під держгарантії.

Згідно з судовими матеріалами, у 1998 році Кабмін надав держгарантію для залучення кредитів Укрексімбанком кредитів у консорціуму банків KPW на фінансування проекту організації виробництва сільськогосподарських тракторів ХТЗ-17021 з двигунами німецької фірми «Дойц АГ» на «Харківському тракторному заводі імені С. Орджонікідзе». За рахунок відповідної позики Укрексімбанк надав кредит для ХТЗ. Як зазначається, на 01.04.2020 прострочений борг ХТЗ становив 16,05 млн євро. Крім того, на суму простроченої заборгованості була нарахована пеня в розмірі 566,1 млн грн.

05.04.2016 Вищий адмінсуд ухвалив рішення в справі №820/5225/15 про стягнення з ХТЗ на користь держави 401 млн грн.

За даними Міністерства фінансів, на 01.07.2021 прострочена заборгованість АТ "Харківський тракторний завод" перед державою по кредиту, залученому під держгарантії від 26.01.1998, становила 19,1 млн дол. Крім того, нарахована пеня на 569,2 млн грн і 48,9 млн грн.

Як писав Finbalance, 18.05.2021 Верховний Суд відмовився задовольнити касаційні скарги податківців та залишив без рішення судів попередніх інстанцій, якими в 2020 році в рамках справи №922/2071/20 було задоволено клопотання ПрАТ "Харківський тракторний завод" та затверджено план санації цього підприємства, який був схвалений рішенням зборів кредиторів, що оформлено протоколом від 30.06.2020, терміном дії 24 місяці.

Верховний Суд, відмовляючись задовольнити скарги Головного управління ДПС у Харківській області та Офісу великих платників податків, погодився з оцінками судів попередніх інстанцій, які, опираючись на висновок аудиторської компанії й дані про прибуток "ХТЗ" за 2019 рік, дійшли висновку, що розроблений план санації та відстрочка виконання зобов`язань на 2 роки, "є більш вигідним для кредиторів, оскільки надає можливість погасити заборгованість перед боржником в повному обсязі, в той час, як за результатами ліквідаційної процедури та продажу майна боржника буде задоволена лише частина кредиторських вимог" (цитата).

Згідно з судовими матеріалами, Офіс великих платників податків ДПС, який заявляє про вимоги до ХТЗ на 401 млн грн (непогашена заборгованість за кредитами, наданими під держгарантії), висловлював думку, що умови санації “призведуть до негативних наслідків для інтересів держави”, що в плані санації “не вказано конкретних заходів, які сприятимуть відновленню платоспроможності підприємства, оскільки плановий перелік заходів, спрямованих на відновлення платоспроможності боржника, має узагальнений характер і не містить чіткого переліку дій, які мають на меті вивести підприємство з фінансової кризи та подальшого його розвитку як суб`єкта господарювання” (цитата).

За даними держреєстру, власником ПрАТ "Харківський тракторний завод" є Олександр Ярославський.

Про мільярдні виплати Мінфіну за кредитами, забезпеченими держгарантією, - тут і тут.