ДПС: мораторій на позапланові перевірки ризикових платників під час карантину скасовано

Все про економіку та фінанси

Головне управління ДПС у Тернопільській області розповіло про позапланові перевірки ризикових платників. Особливість таких перевірок полягає в тому, що вони призначені для перевірки окремих питань, не передбачені певним планом і можуть проводитися без обмеження їх кількості чи періодичності, пише "Ліга:Закон".

В межах відпрацювання платників податків ризикових категорій виділяють наступні категорії:

- суб`єкт господарювання, що зареєстрований платником ПДВ, який отримував необґрунтовану податкову вигоду за рахунок відображення у даних податкової звітності оформлених нереальних операцій з придбання товарів (робіт, послуг).

- суб`єкт господарювання, що зареєстрований платником ПДВ, який формує для інших платників схемний податковий кредит за рахунок оформлення нереальних операцій постачання (продажу) товарів/послуг, відмінних від придбаних.

Підставою для проведення документальної позапланової перевірки є отримання податкової інформації, що свідчить про порушення платником законодавства, виявлення недостовірності даних у поданих податкових деклараціях. Підставою буде, коли платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов`язковий письмовий запит протягом 15 робочих днів.

Якщо платник не надав відповіді або відповідь не спростовує інформації про допущене порушення, податковий орган може призначити позапланову перевірку. Рішення про призначення оформлюється наказом.

На письмовий запит органу ДПС суб`єкт господарювання в письмовій формі (листом) надає документальне підтвердження в загальновстановленому порядку, в один із таких способів:

- особисто платником податків або уповноваженою на це особою;

- надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;

- за допомогою меню «Листування з ДПС» приватної частини Електронного кабінету у форматі pdf (обмеження 2 МБ).

Тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, зупинено перебіг строків, встановлених статтями 73 і 78 ПКУ щодо надання платниками податків відповідей на запити контролюючих органів (крім запитів контролюючих органів щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету ПДВ та/або з від`ємного значення з ПДВ), що надійшли чи надійдуть платникам податків по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).

Постановою Кабміну від 03.02.2021 р. №89 дозволено проведення документальних позапланових перевірок за фактом взаємовідносин з ризиковими контрагентам суб`єктів господарювання реального сектору економіки, які сформували податковий кредит за рахунок оформлення ризикових операцій з придбання товарів/послуг (з переліку ризикових платників податків, визначених у рамках роботи Тимчасової слідчої комісії Верховної ради України).

Контролюючий орган, крім окремих випадків, визначених пунктом 102.2 ПКУ, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня - при проведенні перевірки з трансфертного ціноутворення), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, чи граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання.

Однак з 1 січня 2021 року передбачено, що перебіг строків давності для здійснення перевірок та донарахувань до бюджету зупиняється на період коли їх проведення неможливе, зокрема у зв`язку з законодавчою або судовою забороною на проведення перевірок.

Якщо платник вважає перевірку незаконною, у нього є два шляхи можливих дій:

- відмова в допуску до перевірки і подальше оскарження наказу в суді;

- допуск до перевірки та подальше оскарження її результатів, в тому числі з посиланням на процедурні порушення під час призначення перевірки.