Державна авіаційна служба відсудила в МАУ 46 млн грн

Все про економіку та фінанси

21.10.2021 Окружний адмінсуд м. Києва задовольнив позов Державної авіаційної служби України до ПрАТ "Авіакомпанія "Міжнародні Авіалінії України" (в справі №640/4165/20) та вирішив стягнути з відповідача на користь позивача заборгованість зі сплати державних зборів до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях в сумі 46,1 млн грн.

Згідно з судовими матеріалами, Державна авіаційна служба зазначала, що МАУ ухиляється від сплати державних зборів, сплата яких є обов`язковою відповідно до норм Повітряного кодексу України та постанови Кабінету Міністрів №819 від 28.09.1993 (у редакції постанови №1101 від 21.11.2018).

Натомість МАУ висловлювало думку, що жодним законом не встановлено розміру та порядку сплати спірних державних зборів, а позивачем "не доведено обставини отримання МАУ від пасажирів та відправників вантажу спірних державних зборів, що свідчить про безпідставність позовних вимог". Окрім того, констатувало МАУ, спірні державні збори не включені в перелік загальнодержавних/місцевих податків та зборів, які мають сплачуватися на території України згідно із Податковим кодексом.

Суд дійшов до висновку, що заявлена до стягнення сума "є простроченою заборгованістю відповідача, яка підлягає стягненню в судовому порядку, внаслідок чого позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі" (цитата).

Контекст

Як писав Finbalance, 02.09.2021 Госпсуд м. Києва задовольнив позов Державного підприємства обслуговування повітряного руху України ("Украерорух") до ПрАТ "Авіакомпанія "Міжнародні авіалінії України" ("МАУ") в справі №910/16165/18 та вирішив стягнути з відповідача на користь позивача 258,9 млн грн заборгованості за надання послуг з аеронавігаційного обслуговування.

Суд дійшов висновку, що компанія МАУ прострочила виконання зобов`язань перед "Украерорухом" на 294,4 млн грн. Разом з тим, в липні 2019 року та в червні-серпні 2021 року боржник погасив частину боргу (на 35,5 млн грн).

У квітні поточного року Верховний Суд відмовився задовольнити позов МАУ до "Украероруху" про стягнення 877 млн грн.

В “Украерорусі” заявляли про заборгованість МАУ на кінець 2020 року на суму понад 1,3 млрд грн.

У листопаді 2020 року “Украерорух” повідомляв, що Верховний Суд зобов’язав МАУ укласти договір про надання послуг з аеронавігаційного обслуговування, “що позбавило авіаперевізника можливостей несплати боргу за отримані послуги” (цитата).

У грудні 2020 року “Украерорух” констатував, що зменшення обсягів перевезень під час пандемії суттєво вплинуло на фінансову дисципліну авіаційних перевізників через брак обігових коштів, причому “внаслідок катастрофічного зниження обсягів авіаційних перевезень, а отже й фінансових надходжень, державне підприємство Украерорух опинилося на межі технічного дефолту” (цитата).

У серпні 2021 року РНБО доручило Кабміну впродовж місяця вжити заходів щодо гарантування безперебійної роботи авіаційної галузі. Як зазначалося, це має бути забезпечено шляхом затвердження плану дій з мінімізації:

- ризиків, пов`язаних зі зростанням дебіторської заборгованості "Украероруху" і аеропорту "Бориспіль" внаслідок невиконання "МАУ" зобов`язань перед зазначеними підприємствами;

- загрози невиконання Державною авіаційною службою України комплексних заходів забезпечення польотів в результаті несплати "МАУ" державних зборів;

- загрози раптового припинення зовнішнього і внутрішнього сполучення найбільшим авіаперевізником України в результаті його незадовільного фінансового стану.

Серкетар РНБО Олексій Данілов зазначав, що ці заходи необхідно вжити, щоб уникнути повторення ситуації з "Аеросвітом".

ПрАТ "Авіакомпанія "Міжнародні авіалінії України" (МАУ) за підсумками 2020 року звітувало про збиток 4,52 млрд грн (за 2019 рік був прибуток 1,65 млрд грн, за 2018 рік - збиток 2,7 млрд грн).

За даними компанії, на кінець 2020 року її активи становили 9,23 млрд грн (на кінець 2019 року - 14,9 млрд грн).

Довгострокові зобов`язання і забезпечення - 7,4 млрд грн (на кінець 2019 року - 10,3 млрд грн), а поточні - 13,2 млрд грн (на кінець 2019 року - 11,5 млрд грн).

Непокритий збиток - 11,66 млрд грн (на кінець 2019 року - 7,14 млрд грн).

За підсумками першого півріччя 2021 року МАУ декларувало прибуток 21,7 млн грн.

У вересні 2019 року Ігор Коломойський повідомляв, що є власником 25% акцій МАУ.

За даними Міністерства інфраструктури, збиток аеропорту "Бориспіль" у 2020 році склав 1,48 млрд грн (у 2019 році був прибуток 1,53 млрд грн), а збиток "Украероруху" - 1,49 млрд грн (у 2019 році - 1,1 млрд грн).

У квітні була інформація, що борг МАУ перед "Борисполем" може становити близько 500 млн грн.