Борги "Донецької залізниці": суд зменшив з $56 млн до $40,6 млн виплату УЗ для Сбербанку

Все про економіку та фінанси

16.08.2021 Східний апеляційний госпсуд частково задовольнив апеляційну скаргу "Укрзалізниці" (в справі №905/2043/18) та зменшив суму заборгованості, що підлягає стягнення з "Укрзалізниці" на користь Сбербанку на підставі рішення Госпсуду Донецької області від 17.02.2021 з 56,1 млн дол до 40,55 млн дол.

Суд апеляційної інстанції серед іншого зауважив, що суд першої інстанції "дійшов неправильного висновку про стягнення заявлених позивачем [Сбербанком] до стягнення процентів за користування кредитом, нарахованих після закінчення строку кредитного договору" (цитата).

Йдеться про заборгованість “Донецької залізниці” за низкою кредитних договорів, у т.ч. №07-В/13/66/КЛ-КБ, №08-В/13/66/КЛ-КБ, №09-В/13/66/КЛ-КБ, №10-В/13/66/КЛ-КБ, №11-В/13/66/КЛ-КБ від 30.04.2013.

19.01.2021 Східний апеляційний госпсуд відмовився задовольнити апеляційну скаргу “Укрзалізниці” та залишив без змін ухвалу Госпсуду Донецької області від 22.07.2020, якою було замінено держпідприємство “Донецька залізниця” на “Укрзалізницю” як відповідача в цій справі.

Як писав Finbalance, 06.07.2021 Госпсуд м. Києва частково задовольнив позов Сбербанку до "Укрзалізниці" (в справі №910/19891/20) та вирішив стягнути з відповідача на користь позивача 17,25 млн дол заборгованості за нарахованими в період з 14.12.2017 по 23.11.2020 процентами за договором про відкриття кредитної лінії №70-В/11/66/ЮО від 29.12.2011.

Згідно з судовими матеріалами, первинним позичальником була "Донецька залізниця". Суди визнали "Укрзалізницю" її правонаступником.

18.05.2021 Східний апеляційний госпсуд відмовився задовольнити апеляційну скаргу “Укрзалізниці” та залишив без змін ухвалу Госпсуду Донецької області від 25.03.2021 (у справі №910/22858/17), якою держкомпанії було відмовлено в задоволенні скарги на бездіяльність Державної виконавчої служби, яка відмовилася задовольнити заяву-прохання УЗ від 05.02.2021 про зупинення виконавчих дій у виконавчому провадженні №59296433, в рамках якого Сбербанк стягує з “Укрзалізниці” як правонаступника “Донецької залізниці” 68 млн дол заборгованості за згаданим договором кредитної лінії №70-В/11/66/ЮО від 29.12.2011.

24.05.2018 Госпсуд Донецької області задовольнив позов Сбербанку до "Донецької залізниці" в справі №910/22858/17 (це рішення було залишене без змін судами апеляційної і касаційної інстанції) та вирішив стягнути з відповідача на користь позивача 68 млн дол заборгованості за вказаним кредитним договором №70-В/11/66/ЮО від 29.12.2011.

10.12.2020 Верховний Суд відмовився розглядати касаційну скаргу “Укрзалізниці” на ухвалу Госпсуду Донецької області від 27.07.2020 та постанову Східного апеляційного госпсуду від 17.09.2020, якими було задоволено клопотання Державної виконавчої служби та визнано “Укрзалізницю” (як правонаступника “Донецької залізниці”) боржником у виконавчому провадженні №59296433, в рамках якого Сбербанк стягує з “Донецької залізниці” 68 млн дол боргу.

У червні 2020 року “Укрзалізниця” повідомила, що Велика Палата Верховного Суду визнала її правонаступником ДП «Донецька залізниця» з дати держреєстрації акціонерного товариства - 21.10.2015. Як зауважувала УЗ, це означає, що УЗ буде зобов’язана погасити всі борги ДП «Донецька залізниця», не отримавши при цьому від останнього жодного майна до статутного капіталу (при тому, що в ОРДЛО - понад 20 тис. вантажних вагонів УЗ, майже 6 тис. вагонів інших власників, майже 6 тис. пасажирських вагонів та понад 300 локомотивів).

Як уточнювала УЗ, за приблизними підрахунками сума зобов’язань ДП «Донецька залізниця» перед кредиторами перевищує 6,5 млрд грн, у т.ч. перед Сбербанком - 3,5 млрд грн, ВТБ Банком - 1,2 млрд грн.

Про борги “Донецької залізниці” перед ПУМБ - тут, Таскомбанком - тут, ВБР - тут, банком "Форум" - тут.

Про кредиторські вимоги VR Global Partners (які він викупив у Промінвестбанку) до "Укрзалізниці" - тут і тут.

Контекст

Як писав Finbalance, Сбербанк наводив у своїй звітності дані, що в липні 2021 року відбулося "суттєве погашення кредитів юридичним особам, в т.ч. за рахунок погашення у повному обсязі на суму 3 794 888 тис грн" (цитата зі звітності).

"Сума сформованих резервів за цими кредитами станом на 30 червня 2021 року становила 921 465 тис грн", - констатувала "дочка" російського держбанку (в березні РНБО продовжило проти неї санкції на три роки).

При цьому видання Цензор.нет і Liga.net з посиланням на власні джерела повідомляли, що 19.07.2021 тодішній в.о. глави "Укрзалізниці" підписав документи про погашення боргу перед Сбербанком на 131 млн дол. Як зазначалося, виплата була проведена за рахунок коштів, отриманих "Укрзалізницею" від недавнього розміщення євробондів.

У кінці травня-2021 "Укрзалізниця" повідомила про фіналізацію угоди зі Сбербанком "щодо часткової зміни графіка погашення заборгованості перед банком".

"Завдяки перенесенню терміну погашення більшої частини боргу, що припадав до погашення на травень поточного року, суттєво збалансовано грошовий потік та навантаження на ліквідність Укрзалізниці. При цьому з кредитором досягнуто згоди щодо поступового зниження вартості фінансування. Компанія залишає за собою намір здійснити подальше рефінансування цього боргу, залучивши фінансування з міжнародного ринку капіталів або одного з українських банків", - зауважували в "Укрзалізниці".

27.07.2020 “Укрзалізниця” також інформувала, що українська “дочка” Сбербанку реструктуризувала її борги на суму біля 200 млн дол, що підлягали погашенню до кінця липня минулого року. Як уточнювалося, реструктуризація проведена на термін до 3 років з можливістю дострокового погашення.

Як повідомлялося, в середині червня-2021 агентство S&P змінило прогноз кредитного рейтингу "Укрзалізниці" з "негативного" на "позитивний" у зв`язку з фіналізацією в травні угоди зі Сбербанком про часткову зміну графіка погашення заборгованості перед банком. Як зазначалося, згідно з новими умовами, основна сума платежу в розмірі $116 млн, яка повинна була бути проведена 31 травня, тепер рівномірно розподілена.

У липні-2021 "Укрзалізниця" розмістила 5-річні євробонди на 300 млн дол під 7,875%.

У травні 2021 року президент Володимир Зеленський публічно заявив, що "Укрзалізниця" вже багато років є банкрутом, і раніше залучала кредити на сотні мільйонів доларів під 10-12%, на чому заробляли компанії-прокладки та керівництво "Укрзалізниці". «Схема дуже проста, яка працювала. Одна з причин банкрутства Укрзалізниці це те, що накопичено кредити з дуже високою ставкою», - зауважив глава держави.

За 2020 рік "Укрзалізниця" звітувала про збиток 11,9 млрд грн.

Була інформація, що збиток УЗ за І квартал 2021 року - 1,675 млрд грн. За ІІ квартал поточного року "Укрзалізниця" декларувала прибуток 227 млн грн.

Фінплан “Укрзалізниці” на 2021 рік передбачає залучення запозичень у сумі 50,9 млрд грн, повернення позик - на 47,2 млрд грн (при середньорічному курсі 29,1 грн/дол).

У травні в "Укрзалізниці" зазначали, що її загальний кредитний портфель складає близько 37 млрд грн.

На кінець 2020 року заборгованість УЗ за довгостроковими запозиченнями становила 18,3 млрд грн (на кінець 2019 року - 18,15 млрд грн), а за короткостроковими - 16,4 млрд грн (на кінець 2019 року - 14,5 млрд грн).