FINBALANCE публікує основні фрагменти оновленого Меморандуму про економічну та фінансову політику між Україною та МВФ, які фіксують конкретні зобов’язання нашої держави перед Фондом у частині оптимізації бюджетних видатків.
«Незважаючи на зниження планового показника дефіциту сектору державного управління в 2014 році, досягнення поставлених цілей вимагає безперервного стримування витрат та додаткових заходів. По-перше, ми підтримуватимемо план видатків, визначений в МЕФП від 22 квітня – включаючи утримання з дискреційних заробітних плат, пенсій і соціальних допомог, а також завершення значного скорочення штату держслужби (27 тис. працівників) у відповідності із невиправданим його розширенням у попередні роки.
По-друге, ми збалансуємо збільшення фінансування у військовій сфері на 9.7 млрд. грн. за рахунок скорочення видатків на товари та послуги, транзакції, субсидії та інші витрати на ту ж суму, в тому числі шляхом замороження заощаджень за першу половину року.
По-третє, ми запровадимо додаткові заходи щодо надходження 5,5 млрд.грн. протягом решти року, щоб частково компенсувати зниження надходжень через ситуацію на Сході. З цією метою, на додаток до нещодавно прийнятого податку на дохід із депозиту, ми розширимо звільнення від повернення ПДВ на експорт зерна з жовтня до кінця 2014 року і скасуємо пільги по ПДВ для деревообробної промисловості.
У середньостроковій перспективі ми прагнемо поступової фіскальної консолідації на основі витрат для зміцнення довіри та зменшення дисбалансів. Високий рівень державних витрат відносно ВВП вимагає спільних зусиль щодо упорядкування витрат. Ми плануємо реалізувати ряд структурних фіскальних заходів, необхідних для задоволення наших цілей з консолідації на 2015-16 рр. і створити фіскальний простір для підвищення росту бюджетних витрат. Зокрема:
• У 2015 році ми будемо продовжувати наші зусилля щодо встановлення ґрунтовного базису для витрат шляхом проведення структурних фіскальних реформ, зберігаючи дискреційні витрати під контролем. Після заморожування в 2014 році, ми плануємо індексувати заробітну плату в державному секторі до очікуваної інфляції, скоротивши кількість співробітників у бюджетній сфері на 3%, щоб обмежити фонд заробітної плати до 10,2% ВВП.
Також ми прагнутимемо підтримувати купівельну спроможність пенсій незмінною в реальному вираженні, а також наблизити загальні витрати Пенсійного фонду до 15,2% ВВП. Енергозберігаючі заходи і строгий контроль за витратами дозволить нам скоротити видатки на товари та послуги до 6,2 % ВВП. Такі заходи дозволять нам збільшити державні інвестиції майже вдвічі до 2% ВВП для забезпечення витрат на відновлення економіки на Сході.
• Діючи за рекомендаціями технічної консультації місії МВФ щодо раціоналізації витрат, до кінця вересня 2014 року ми розглянемо видатки на освіту та розробимо заходи, необхідні для підвищення економічної ефективності в цьому секторі, в тому числі шляхом (I) дослідження можливостей збільшення розмірів класів і шкіл до середньої європейської норми; і (II) скорочення надмірного штату працівників на основі атестацій. З 1 липня 2015 року ми також збільшимо навчальне навантаження вчителів початкових і середніх шкіл з 18 до 20 годин, з подальшим збільшенням до 22 годин з 1 липня 2016 року. Крім того, до кінця вересня 2014 року ми підготуємо план щодо конкурсу на пільги для студентів середніх шкіл, які захищатимуть вразливі соціальні групи.
• Ми вже почали реформувати привілейовані пенсії. З 1 травня 2014 року ми знизили коефіцієнт заміщення, який використовується для розрахунку таких пенсій на державній службі від 80 до 70 відсотків і розширили базу для нарахування пенсії до врахування середньої заробітної плати за останні 5 років (на відміну від останніх двох років). До кінця вересня ми підготуємо і представимо співробітникам МВФ план заходів та законодавчих пропозицій щодо обмеження права на отримання пільгових пенсій і знизимо їх вартість з плином часу. Зокрема, ми триматимемо розмір привілейованих пенсій на нинішньому номінальному рівні до кінця 2015 року, за виключенням індексації інфляції пенсій, розмір яких становить прожитковий мінімум, і розглянемо питання про закриття деяких з цих систем для нових учасників в рамках реформи.
План також включатиме розширення оподаткування пенсіонерів з високим рівнем доходів у 2015 році. Всі ці заходи, як очікується, зекономлять бюджету ¼ відсотка ВВП».