У початковому проекті держбюджету на 2016 рік, який в грудні показав уряд, були закладені видатки на підтримку Пенсійного фонду (для виплат пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за бюджетними програмами, та покриття дефіциту коштів) на рівні 172,3 млрд грн.
Водночас в опублікованому на сайті ВР законі про держбюджет відповідні витрати держказни, заплановані на поточний рік, зменшені у порівнянні з вказаною сумою на 27,4 млрд грн. – до 144,9 млрд грн.
Зауважимо, що в держбюджеті-2015 відповідна сума була запланована на рівні 80,8 млрд грн. (63 млрд грн. – дотація на виплату пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за різними пенсійними програмами; 17,8 млрд грн. – кошти на покриття дефіциту для виплати пенсій).
Разом з тим наприкінці грудня Верховна Рада за пропозицією Кабміну збільшила бюджетну підтримку Пенсійному фонду в 2015 році на 14 млрд грн – до 94,8 млрд грн. Як зазначали в уряді, це було потрібно, для початку виплати в грудні січневих пенсій та для покриття частини відповідних видатків у зв`язку зі зниженням ставки ЄСВ (фінансування додаткових витрат передбачалося не за рахунок збільшення плану доходів чи розширення дефіците держбюджету, а за рахунок зменшення видатків по іншим статтям). Хоча насправді, не виключено, що Кабмін пішов на цей крок тому, що надвисока інфляція в 2015 році (на рівні 43,3%) забезпечила додаткові доходи держказни, яких у 2016 році вже може й не бути, а дефіцит держбюджету за вимогою МВФ у 2016 році не має перевищити 3,7% ВВП.
Таким чином, пенсійні витрати держбюджету в 2016 році в порівнянні з оновленим у грудні планом на 2015 рік мають зрости на 50,1 млрд грн. (+52,8%).
До збільшення тогорічного обсягу підтримки Пенсійного фонду на 14 млрд грн та згідно з початковою версією урядового проекту держбюджету в грудні бюджетні видатки на Пенсійний фонд мали зрости більш суттєво – на 91,5 млрд грн., або в 2,13 разів.
По суті, кінцева сума запланованих "пенсійних" видатків у порівнянні з початковим планом Кабміну скоротилася на 13,4 млрд грн. (27,4-14,0=13,4). І це ще може вилізти боком наприкінці 2016 року, коли, не виключено, доведеться збільшувати пенсійні витрати бюджету.
Навіщо ж це було зроблено? Очевидно, щоб знову ж таки формально вписатися у вимогу МВФ щодо дефіциту бюджету (до речі, за оцінками екс-міністра фінансів В. Пинзеника, в держкошторисі прихований дефіцит сягає 140 млрд грн, - ред.). Хоча, не виключено, перегляд суми - це в т.ч. результат зниження ЄСВ до 22%, а не 20%, як планували відразу в Мінфіні.
У будь-якому разі, звичайно, фактом лишається те, що фактична бюджетна підтримка Пенсійного фонду суттєво зростає через суттєве зниження ЄСВ (до 22%).
Така обставина може слугувати не тільки свідченням бажання уряд застрахуватися від ймовірного падіння надходжень від ЄСВ до Пенсійного фонду, але й свідченням того, що на фоні проблем у державі з інвестиційним кліматом Кабмін сам не дуже вірить, що бізнес може й не вийти з «тіні».
Про перевірки Мінфіну усіх бюджетників читайте тут.
Про оподаткування пенсій у 2016 році читайте тут.
Finbalance