В урядовому проекті держбюджету-2015 закладено зростання його доходів на 97,4 млрд грн., або 25,8% у порівнянні з чинним планом на поточний рік. З огляду ж на те, що в 2014 році держказна може недоотримати за експертними оцінками біля 20-30 млрд грн., виходить, що уряд в наступному році розраховує, що в держбюджет надійде на третину більше доходів, ніж у 2014-му.
На фоні фактичного відрізання від економіки України промислово розвиненої частини Донбасу, анексії Криму, прогнозованого Кабміном скорочення ВВП у наступному році на 2,0-4,3% такі плани видаються більш ніж нереальними. На що ж у такому разі розраховують урядовці?
Очевидно, що насамперед на інфляційний податок. Хоча індекс споживчих цін (грудень до грудня) офіційно й прогнозується на рівні 11,2-13,1%, не виключено, що в разі, скажімо, поглиблення девальвації гривні (через загострення протистояння на Сході, відсутність повного взаєморозуміння з міжнародними кредиторами тощо) ціни можуть зрости істотніше, що автоматично має забезпечити номінальне збільшення надходжень до держказни.
Крім того, в бюджеті-2015 закладено трикратне зростання надходжень від перевищення доходів НБУ над його видатками в порівнянні з цьогорічними показниками (65,4 млрд грн. та 22,8 млрд грн. відповідно). З урахуванням непрозорості цих відрахувань до бюджету, попри можливі пояснення на кшталт того, що це ефект від переоцінки золотовалютних резервів у гривневому еквіваленті, дохід від великого портфелю ОВДП Нацбанку тощо, у фахівців переважно складається враження, що «план» платежів НБУ визначається виходячи з фактичних потреб держказни, під які малюється необхідна звітність та банально вмикається друкарський верстат.
Ще один вид підтримки НБУ для уряду - навіть більш вагомий - це викуп ним держоблігацій (де-факто - емісійне фінансування держказни), який тільки за 11 місяців поточного року склав майже 150 млрд грн. Судячи з усього, в наступному році відповідний портфель Нацбанку може зрости ще суттєвіше, що тиснутиме, зрозуміло, і на курс гривні, і ціни.
За очікуванням уряду, важливим (але по суті не дуже певним) каталізатором зростання бюджетних доходів має стати також посилення податкового навантаження на економіку (детальніше читайте тут і тут), підвищення ефективності боротьби зі схемами ухиляння від оподаткування (зокрема, з допомогою контролю за трансфертним ціноутворення) і т.д.
Номінально граничний дефіцит держбюджету-2015 планується закріпити на рівні 63,7 млрд грн., або 3,7% ВВП. Водночас якщо врахувати випуск ОВДП для покриття дефіциту «Нафтогазу», рекапіталізації банків, Фонду гарантування вкладів і т.д., вимальовується показник, який перевищує 10% ВВП (причому з чималим «запасом»).
Обсяг держзапозичень у наступному році прогнозується на рівні 279,7 млрд грн. (зовнішні – 166,8 млрд грн., внутрішні – 112,9 млрд грн.), при цьому загальні виплати за держборгом оцінюються на рівні 230,5 млрд грн (за зовнішнім – 124,1 млрд грн., за внутрішнім – 106,4 млрд грн.). В уряді розраховують, що на кінець 2015 року загальний обсяг держаборгу України, обрахований у національній валюті, складе 1,176 трлн грн.
Беручи до уваги економічну ситуацію в Україні, ризик дефолту в разі нестачі міжнародної фінпідтримки та зростання соціальної напруженості через оптимізацію системи соцвидатків (аж до загрози третього Майдану, внутрішньо зовсім іншого – з потенційними елементами лівого популізму), 2015 рік об’єктивно буде вкрай складним. Вкрай складним.
У 2015 році державі та громадянам потрібно буде проявити величезну витримку, щоб, як би це не голосно звучало, не втратити незалежність та не зійти з європейського шляху, за які уже тисячі українців заплатили своїм життям.