Постановою Кабінету Міністрів від 16.09.2015 № 724 «Про тимчасові заходи щодо формування орієнтовних показників митної вартості товарів, що використовуються у системі управління ризиками при митному оформленні товарів, які ввозяться на митну територію України у митному режимі імпорту (випуску для вільного обігу)» запроваджено застосування єдиних орієнтовних показників митної вартості товарів в системі управління ризиками в частині контролю за правильністю визначення митної вартості.
Як наголошується в офіційній заяві ДФС, "використання єдиних орієнтовних показників митної вартості товарів необхідне лише для аналізу, виявлення та оцінки ризиків щодо заявлення декларантом або уповноваженою ним особою неповних та/або недостовірних відомостей про митну вартість товарів, у тому числі невірному визначенні митної вартості товарів".
"При цьому спрацювання системи управління ризиками є лише рекомендацією посадовій особі органу ДФС більш детально проаналізувати умови зовнішньоекономічної операції, зокрема шляхом перевірки документів та відомостей, які подаються для підтвердження заявленої митної вартості товарів.
Звертаємо увагу, що норми зазначеної постанови не запроваджують нових методів чи методик визначення митної вартості товарів.
Отже, твердження що цією постановою бізнес зобов’язують розмитнити свій вантаж за цінами ДФС не відповідає дійсності", - констатують в ДФС.
Згідно чинного законодавства митна вартість товарів і метод її визначення заявляються органу ДФС декларантом або уповноваженою ним особою, визначену ним самостійно.
Резервний метод застосовується лише, коли не можуть бути застосовані перші п’ять методів. Митна вартість, визначена за резервним методом, повинна щонайбільшою мірою ґрунтуватись на раніше визнаних (визначених) органами ДФС митних вартостях.
При цьому, Кодексом встановлені жорсткі обмеження щодо цього методу – для митної оцінки не можуть використовуватись довільні, фіктивні, мінімальні вартості тощо.
"Враховуючи, що до чинного законодавства не вносились зміни, які порушують встановлений порядок та методи визначення митної вартості, які відповідають угодам ГАТТ/СОТ, твердження, що органи ДФС закривають очі на міжнародні норми безпідставне. За результатами здійснення контролю орган ДФС визнає заявлену митну вартість або приймає рішення про коригування.
У виключному переліку випадків, визначених частиною шостою ст. 54 Кодексу, орган ДФС може відмовити у митному оформленні товарів за заявленою декларантом або уповноваженою ним особою митною вартістю.
Рішення про коригування заявленої митної вартості товарів, які ввозяться на митну територію України з поміщенням у митний режим імпорту, приймається органом ДФС у письмовій формі під час здійснення контролю правильності визначення митної вартості цих товарів як до, так і після їх випуску, якщо органом ДФС у випадках, передбачених частиною шостою ст. 54 Кодексу, виявлено, що заявлено неповні та/або недостовірні відомості про митну вартість товарів, у тому числі невірно визначено митну вартість товарів.
Застосування орієнтовних показників митної вартості товарів, запроваджених постановою, є частиною системи управління ризиками, однак ці ціни повинні використовуватися виключно для порівняння та не повинні прямо використовуватися для заміни митної вартості.
Таким чином, відповідно до положень Митного кодексу України відмова у застосуванні основного методу (за ціною угоди) не може базуватися на орієнтовних показниках митної вартості товарів чи базі даних ДФС", - зауважили в ДФС.
Зауважимо, що вчора під час брифінгу на території одеського митного комплексу "Євротермінал" глава Одеської ОДА Михайло Саакашвілі, що замість поліпшення роботи митниці "ми отримали різке погіршення" (цитата "Укрінформу").
"І ще їм (підприємцям і брокерам - ред.) пояснюють: це те, чого вимагав Саакашвілі. Так я заявляю: це діаметрально протилежне тому, що ми вимагали. Я готовий піти на засідання уряду, усе це пояснити, якщо вони не розуміють. Хоча я думаю, усім все зрозуміло. Замість прихованого феодалізму ми отримали відкритий феодалізм, відкритий грабіж, відкритий рекет, відкриті перетоки потоків у кишені декількох - на шкоду всім іншим", - зазначив Саакашвілі.
Як наголосив глава Одеської ОДА, його команда вимагала від ДФС, щоб індикативні показники для всіх митних пунктів по Україні були однаковими, щоб уникнути відтоку вантажів з Одеси та корупції. "Уряд оголосив, що піде назустріч, і вирівняє показники. Але та постанова, яку підготували і яку підписав прем`єр-міністр України Арсеній Яценюк, не тільки не робить цього, а й фактично паралізує роботу всієї митної служби в Україні", - зазначив М. Саакашвілі.
Він акцентував, що відтепер "керівники митних пунктів можуть відмовити у прийомі інвойсів, тобто документів, які визначають вартість вантажу, і самі на місці визначати вартість. Імпортер везе вантажі з Європи, Азії, Америки, де всі ці показники прозорі і не піддаються сумніву. А тут йому кажуть: нам все одно, у нас свої показники. Фактично митниці перетворюються на феодальні удільні князівства, де кожного імпортера можна нескінченно грабувати, грунтуючись на останніх рішеннях..."
"Виходить, що ті, хто контролювали потоки, будуть їх контролювати ще більше, а у решти взагалі не залишається прав захищати себе. Контракт не повинен піддаватися сумніву, а якщо його не приймають, то має бути чітке обрунтування", - резюмував Саакашвілі й додав, що напише листа главі уряду Арсенію Яценюку і попросить заслухати його доповідь на засіданні Кабміну.
Прокоментувала журналістам ситуацію на митниці також голова Спілки митних брокерів та підприємців Вероніка Тома, яка наголосила, що імпортери й брокери вважають нові ціни за розмитнення вантажів "істотно завищеними". "Якщо раніше, приміром, треба було переказати до бюджету за розмитнення вантажу півтора мільйона гривень, то відтепер імпортерам пропонують заплатити за такий же вантаж два з половиною мільйона гривень. Оформлятися за новими цінами неможливо - от усі автомашини з контейнерами й зупинилися" , - зазначила вона.
При цьому в ДФС, коментуючи пропозицію М, Саакашвілі щодо внесення змін до порядку визначення митної вартості у відповідності до «опробуваного міжнародним співтовариством підходу», що Кабмін доручив розглянути законопроекти з метою запровадження особливого митного режиму на території Одеської області, серед яких надіслано проект Закону України «Про внесення змін до Митного кодексу України».
"Зазначеним законопроектом встановлювалося поняття «єдина індикативна ціна» та порядок її застосування посадовими особами митної служби для визначення митної вартості товарів, що ввозяться на митну територію України, за резервним методом визначення митної вартості.
Разом з тим, використання єдиних індикативних цін суперечать міжнародному законодавству, положенням ГАТТ, Угоди про застосування VII статті ГАТТ, зобов’язанням, взятим Україною при вступі до СОТ.
Отже, залишилось не зрозумілим про який «опробуваний міжнародним співтовариством підхід» при визначенні митної вартості йдеться мова?
Разом з тим, заходи щодо контролю правильності визначення митної вартості, які застосовуються і в країнах-членах СОТ, встановлені також законодавством України, які передбачають зокрема, перевірку поданих документів, порівняння рівня митної вартості товарів, заявлених до митного оформлення, із рівнем митної вартості вже оформлених товарів, використання системи аналізу та управління ризиками тощо.
Отже, як один з механізмів контролю правильності визначення митної вартості товарів, використання системи аналізу та управління ризиками, є загальноприйнятим у міжнародній практиці", - додається в заяві ДФС.