ВР не прийняла за основу проект змін у бюджет: буде повторний розгляд у першому читанні

Все про економіку та фінанси

Верховна Рада не змогла прийняти в першому читанні урядовий законопроект №3279 про внесення змін у держбюджет на 2020 рік. За відповідне рішення проголосували 223 нардепи (необхідний мінімум голосів для прийняття парламентом рішення - 226).

ВР відправила документ у профільний комітет для підготовки на повторне перше читання.

Згідно з документом, дефіцит держкошторису пропонується збільшити на 202 млрд грн - до 298,4 млрд грн (з 96,3 млрд грн), доходи - скоротити на 123 млрд грн до 972,6 млрд грн (з 1095,6 млрд грн), видатки - збільшити на 79,2 млрд грн до 1263,2 млрд грн (з 1184 млрд грн). Граничний рівень держборгу збільшується на 341,7 млрд грн до 2386,8 млрд грн (з 2045,1 млрд грн).

Крім того, законопроектом пропонується зупинити на 2020 рік окремі норми Бюджетного кодексу щодо дотримання граничного обсягу річного дефіциту держбюджету, щодо визначення граничного обсягу надання державних гарантій, щодо визначення граничного обсягу гарантованого державою боргу.

У проект пропонується збільшити загальний обсяг запозичень на 277,5 млрд грн - до 642,7 млрд грн (з 365,2 млрд грн). При цьому план внутрішніх запозичень зростає на 146,5 млрд грн - до 377,6 млрд грн (з 231,1 млрд грн), а план зовнішніх запозичень - на 131 млрд грн до 265 млрд грн (з 134 млрд грн).

Обсяг запланованих погашень боргу (без врахування відсотків, - ред.) збільшується на 63,9 млрд грн до 346 млрд грн (з 282,1 млрд грн), у т.ч. по внутрішнім зобов`язанням - на 54,4 млрд грн до 216,3 млрд грн (зі 161,9 млрд грн), по зовнішнім - на 9,4 млрд грн до 129,7 млрд грн (зі 120,3 млрд грн).

Обсяг очікуваних надходжень від приватизації зменшується на 11,5 млрд грн - до 0,5 млрд грн (з 12 млрд грн).

У пояснювальній записці уточнюється, що доходи загального фонду держбюджету пропонується зменшити на 121,8 млрд грн, в т.ч. 

зменшити показники з

- податку та збору на доходи фізичних осіб на 18,5 млрд грн через суттєве уповільнення зростання заробітних плат;

- податку на прибуток підприємств на 20,7 млрд грн внаслідок погіршення фінансових результатів діяльності підприємств, яке спостерігається у поточному році за результатами декларування податку;

- рентної плати на 22,8 млрд грн в основному через збереження низької ціни на природний газ, невиконання АТ Укргазвидобування обсягу внутрішнього видобування газу відповідно до Концепції розвитку газовидобувної галузі України та зниження ціни на нафту;

- акцизного податку на 12,4 млрд грн в основному по акцизному податку з тютюнових виробів внаслідок врахування менших обсягів виробництва;

- податку на додану вартість на 67,1 млрд грн через скорочення споживчої та ділової активності населення та суб’єктів господарювання, суттєве зменшення обсягів імпорту товарів;

- ввізного мита на 3,6 млрд грн, що сформовано за рахунок зменшення обсягів імпорту товарів,

збільшити показники з

- частини чистого прибутку та дивідендів на 26,7 млрд грн через зміну нормативу відрахувань до державного бюджету.

По спеціальному фонду зменшити доходи на 1,17 млрд грн (в основному по дорожньому фонду у зв’язку з приведенням закону про бюджет на 2020 рік у відповідність до норм пункту 432 розділу VI Бюджетного кодексу щодо зарахування 13,44% акцизного податку з пального до бюджетів місцевого самоврядування та послабленням курсу гривні).

Законопроєктом передбачається створити у складі держбюджету Фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками в обсязі 97,1 млрд грн, з метою запобігання поширенню та подолання негативних наслідків на території України цієї хвороби.

Передбачається, що кошти Фонду, за потреби, будуть спрямовані, зокрема, на:

- фінансове забезпечення галузі охорони здоров’я (додаткові доплати до заробітної плати медпрацівникам, придбання медичного обладнання та витратних матеріалів (швидкі експрес-тести, аналізатори ПЦР на COVID-19, витратні матеріали для вірусологічних лабораторій, апарати ШВЛ, засоби індивідуального захисту, тощо));

- соціальний захист (доплати громадянам України, надання фінансової допомоги Фонду соціального страхування України, Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття та надання трансферту Пенсійному фонду України);

- відновлення видатків та надання кредитів за бюджетними програмами, які були скорочені у зв’язку із створенням Фонду;

- поповнення резервного фонду державного бюджету.

Також у законопроєкті передбачено норму, що у разі необхідності збільшення обсягу Фонду, Мінфін за рішенням Уряду може здійснювати понадпланові запозичення.

Для створення Фонду були переглянуті видатки за рядом інших бюджетних програм, що їх актуальності, першочерговості, пріоритетності. Так, передбачається скорочення видатків та надання кредитів, зокрема на:

- виплату пільг та житлових субсидій громадянам – 8,2 млрд грн;

- державного фонду регіонального розвитку – 7,5 млрд грн;

- підтримку та розвиток об’єднаних територіальних громад – 2,1 млрд грн;

- виплату деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплату послуг окремим категоріям населення (перенесено термін запровадження підвищених розмірів деяких соціальних виплат з 1 січня на 1 липня 2020 року) – 1,9 млрд грн;

- функціонування Фонду енергоефективності – 1,6 млрд грн;

- субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів – 1,2 млрд грн;

- статистичні спостереження – 1,2 млрд грн;

- капітальні видатки центральних органів виконавчої влади – понад 1 млрд грн;

- проектування та будівництво аеродрому Міжнародного аеропорту «Дніпропетровськ» - 0,9 млрд грн;

- видатки на відрядження органів державної влади – близько 0,7 млрд грн;

Крім того, законопроєктом збільшено на 3,0 млрд грн обсяг резервного фонду на здійснення непередбачених заходів, які відповідно до законів можуть здійснюватися за рахунок коштів бюджету, але не мають постійного характеру і не могли бути передбачені під час складання проєкту бюджету.

Також у законопроекті враховано перерозподіл бюджетних призначень для фінансування нагальних поточних потреб, а також передбачено додаткові видатки, зокрема на:

- фінансове забезпечення виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за різними пенсійними програмами, та дефіциту коштів Пенсійного фонду в сумі 19,7 млрд грн;

- обслуговування державного боргу – 3,3 млрд грн;

- реструктуризацію вугільної галузі (оплата праці шахтарям) – 1,6 млрд грн, тощо.