ЗМІ: 7 фірм поділили три чверті усіх ремонтних підрядів "Укравтодору" в 2020 році

Все про економіку та фінанси

"Наші гроші" пишуть, що в 2020 році "Укравтодор" провів на середній/капітальний ремонт, реконструкцію і будівництво доріг держзначення (без спеціалізованого ремонту мостів та експлуатаційного утримання доріг) на 97,5 млрд грн.

Як уточнюється, йдеться про процедури закупівлі, які "Укравтодор" розпочав саме у 2020 році за своїми новими "жорсткими правилами, що були спрямовані на обмеження конкуренції на ринку" (цитата).

Як констатується, кістяком картелю стали шість членів Національної асоціації дорожників України, що отримали 66% усіх підрядів у нашій виборці (вона була створена наприкінці 2019 року водночас з призначенням головою Укравтодору Олександра Кубракова, а її президент Тарас Сиротинський став радником прем’єр-міністра Шмигаля). Ще 9% підрядів отримала фірма «ПБС» з оточення Ігоря Коломойського, яка різко збільшила свої тендерні здобутки цього літа. Сім фірм поділили між собою три чверті усіх ремонтних підрядів Укравтодору. Решта 25% була розподілена між 38 компаніями.

Як зауважується, картель сформували з фірм, що мали найбільше підрядів у останні роки правління Петра Порошенка.

Як стверджується, контроль над закупівлями був встановлений з допомогою таких заходів (нижче - цитата): 

"1. Укравтодор встановив супержорсткі вимоги до попереднього досвіду учасників ринку. Спрощено це виглядало так: якщо фірма хоче взяти участь у тендері розміром 500 млн грн, то вона має надати документи про те, що у попередні три роки вона виконувала асфальтування чи інші види робіт у такому ж розмірі, що вимагається у новому тендері. При цьому доводити доводилось лише тими контрактами, що були виконані на 85% – якщо угода ж була виконана не повністю через те що Укравтодор просто не заплатив за роботи, то цей контракт вже не підходив для підтвердження досвіду;

2. Одночасно Укравтодор почав укрупнювати тендери, штучно збільшуючи поріг досвіду виконання аналогічних робіт. Так з найбільших тендерів були відсічені фактично усі ті, хто не відносився до фаворитів Укравтодору в останні роки;

3. АМКУ сприяв формуванню картелю, знищивши прогнозованість власної практики стосовно тендерних оскаржень. Відтак учасники ринку у однакових ситуаціях отримували різні рішення, і втрачали інтерес до законного відстоювання своїх інтересів. Одночасно державна плата за оскарження різко зросла, і стала для багатьох учасників ймовірним способом втратити кількасот тисяч гривень і не отримати можливості виграти процедуру;

4. Укравтодор відміняв тендери, у яких небажані учасники отримували чи могли отримати перемоги. Приводом для відміни могли стати навіть помилки у тендерній документації, зроблені самим замовником, і які він «виявив» тільки коли стало зрозуміло, що на торгах можлива конкуренція;

5. Зміни до закону «Про публічні закупівлі» та Методрекомендації Міністерства економіки, що були прийняті у серпні інституалізували нову вимогу – щодо фінансової спроможності. Замовникам дозволили вимагати від учасників торгів аби вони мали розмір доходу за попередній рік не менший ніж розмір нового тендеру. Таким чином вже у цьому році був введений відсікач на тендерах розміром понад 3 млрд грн – їх могли розігрувати між собою з українських фірм лише «Автомагістраль-Південь» та «Онур конструкціон», всі решта мали за 2019 рік дохід менше 3 млрд грн. Також таким критеріям можуть задовольняти іноземні компанії, але з різних причин жодна з них досі не була допущена до цінового аукціону.

Виходячи з таких результатів не дивно, що на 2021 рік Укравтодор ще збільшив кількість тендерів розміром понад 1 млрд грн, участь у яких можуть взяти далеко не всі учасники ринку саме через фінансову «спроможність». Вже зараз в активній фазі 20 мільярдних процедур, а за весь 2020 рік таких було завершено лише 13 штук. І в усіх переможцями ставали виключно картелісти «Автомагістраль-Південь», «Онур», «Ростдорстрой», «Автострада», «Техно-буд-центр» та «ПБС».

Отже можна прогнозувати укріплення позицій картелю, якщо Укравтодор не змінить свою політику щодо укрупнення тендерів та не буде зловживати критерієм фінансовою спроможності".