Втрата Ощадбанком повної держгарантії по депозитам: уряд очікує закон до листопада

Все про економіку та фінанси

Кабмін констатує потребу створення всіх необхідних передумов "для забезпечення вступу міжнародних фінансових організацій (МФО) до капіталу Ощадбанку" до кінця 2020 року.

"Ці умови включають кілька факторів, таких як позбавлення державної гарантії вкладів Ощадбанку та приєднання до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (жовтень 2020 року).

Очікується, що участь МФО у капіталі Ощадбанку призведе до мажоритарної або повної приватизації банку до кінця 2025 року", - зауважує уряд.

Як зазначається, закон про приєднання Ощадбанку до системи ФГВФО має бути прийнятий до листопада 2020 року.

“Держава очікує, що Ощадбанк стане повноправним членом Фонду гарантування вкладів фізичних осіб у 2020 році”, - каже уряд.

Нагадаємо, влада України взяла зобов’язання перед МВФ забезпечити до кінця жовтня 2020 року виконання всіх умов для входження ЄБРР до капіталу Ощадбанку.

Однією з передумов входження ЄБРР в капітал Ощадбанку є втрата ним повної держгарантії по депозитам фізосіб: цей держбанк має стати учасником Фонду гарантування вкладів, як і решта банківських установ, які працюють на ринку та вклади фізосіб у яких гарантуються Фондом в розмірі до 200 тис грн.

У червні директор-розпорядник Фонду гарантування вкладів Світлана Рекрут заявляла, що входження Ощадбанку у систему ФГВФО відклали з 1 липня на 1 жовтня. При цьому вона додавала, що “це точно відбудеться в цьому році” (цитата).

“Ощадбанку для цього потрібно зробити дуже велику домашню роботу для вступу в ФГВФО, в цьому сенсі коронакриза внесла великі корективи. Але в цілому, ми рухаємося за планом, хоч і з запізненням.

Поточне законодавство говорить про 1% від статутного капіталу [які Ощадбанк має сплатити як вступний внесок] - для Ощада це дуже великі гроші. Я не бачу сенсу в тому, щоб банк платив нам величезний внесок ціною додаткових вливань з боку держави, які ми в підсумку повернемо знову-таки державі як погашення нашого боргу перед Мінфіном. Тому процес узгодження розрахунків і техніки їх виконання зараз обговорюються. У тому числі і з урахуванням нової "короновірусної" реальності. Не виключаю, що можуть знадобитися законодавчі коригування”, - зазначала С. Рекрут.

Як зауважує Кабмін, у цілому фінансові результати Ощадбанку впродовж 2017-2019 років були в рамках затвердженої стратегії, яка передбачала неринковий ROE (показник рентабельності власного капіталу) для цього періоду. Банк досягнув прибутку 0,28 млрд грн у 2019 році. Показник ROE банку склав нижче 2% у 2018-2019 роках.

За оцінками уряду, в цей період позиція банку в роздрібному кредитуванні та комісійних продуктах показала помірне зміцнення шляхом збільшення частки в ринку роздрібному кредитуванні на 1,1 в.п. та зростання комісійного доходу на 56%.

Щодо збереження провідної позиції в сегменті корпоративного бізнесу та ММСБ (мікро- малого і середнього бізнесу), то, як констатує Кабмін, “досягнення були незначні”: загалом частка ринку корпоративних клієнтів та ММСБ зменшилась на 1,4 в.п. у 2019 році у порівнянні з 2017 роком.

Щодо оптимізації мережі відділень, то за висновками уряду, банк впроваджує ініціативу на достатньому рівні, зменшивши кількість відділень на 27%, до приблизно 2400 відділень у 2019 році. Банк планує й надалі продовжити дану тенденцію та досягти цільового розміру власної мережі відділень у 1800-2000 відділень у 2020 році.

“Операційна модель зазнала серйозних змін, оскільки банк централізував функції бек – офісу та IT. Подібна централізація є також необхідною для інших підрозділів банку. При цьому, показник ефективності витрат банку (CIR) коливався, починаючи з 78% у 2017 році, піднявшись до 147% у 2018 році та відновившись до 98% у 2019 році”, - інформують в уряді.

Згідно зі стратегією, визначеною Кабміном, Ощадбанк має розвиватися як універсальний банк, що обслуговує роздрібний сектор, МСБ (малий і середній бізнес) та корпоративних клієнтів у всіх сегментах ринку. 

У липні перший заступник глави НБУ Катерина Рожкова таким чином коментувала можливу потребу Ощадбанку в докапіталізації: "По Ощадбанку поки не готова сказати. Ощадбанк провів більше реструктуризацій [ніж Укрексімбанк], подивимося, як вони будуть відпрацьовуватися. І, звичайно, все залежить від того, яку держава прийме стратегію розвитку Ощадбанку”.

За результатами стрес-тесту, проведеного в 2019 році, в Ощадбанку за базовим макроекономічним сценарієм була встановлена потреба в капіталі на 13,5 млрд грн, а за несприятливим макросценарієм - на 28,25 млрд грн. За даними держбанку, з урахуванням здійснених ним заходів (у т.ч. реструктуризації кредитного портфелю, - ред.), на 01.09.2019 потреба в капіталі за базовим макросценарієм зменшилася до 6,2 млрд грн, а за несприятливим макросценарієм - до 21,1 млрд грн.

НБУ повідомляв, що в 2020 році провів експрес-стрес-тест, згідно з яким потреба в капіталі може виникнути в 9 банків, на які припадає 30% активів сектору. Серед них - два держбанки з часткою 25% активів (слід розуміти, йшлося про Укрексімбанк та Ощадбанк, - ред.). За інформацією регулятора, потреба банків у капіталі протягом одного року може становити 10,3 млрд грн.

Меморандум України та МВФ передбачає можливість випуску Мінфіном ОВДП на 20 млрд грн для підтримки банків і ФГВФО.

У першому півріччі Ощадбанк списав мільярдні борги "сонячних" проектів Клюєвих у Криму.

На осінь держбанк планує "голландські" аукціони з продажу проблемних кредитів.