Верховна Рада прийняла в другому читанні законопроект №3658 "Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення умов підтримки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії".
Як повідомляє прес-служба Верховної Ради, законом передбачено:
- зменшення розмірів «зелених» тарифів для об’єктів введених в експлуатацію сонячної та вітрової енергетики шляхом встановлення понижуючих коефіцієнтів;
- запроваджено повну відповідальність за небаланс своїх фактичних та акцептованих (прогнозних) графіків виробництва електроенергії для всіх виробників з відновлювальних джерел енергії (далі - ВДЕ), що створить для таких суб’єктів економічні стимули для підвищення точності прогнозування своїх графіків відпуску електричної енергії і сприятиме розвитку сектору балансуючих потужностей;
- визначено оператора системи передачі відповідальним за компенсацію недовідпущеної виробниками ВДЕ електричної енергії внаслідок виконання ними диспетчерських команд на зменшення та/або обмеження навантаження відповідно до методики, яка затверджується Регулятором;
- надано державні гарантії стосовно незмінності законодавства, чинного на день прийняття цього Закону, для виробників за «зеленим» тарифом;
- надано можливість участі в аукціонах сонячних електростанцій, які розміщуються на дахах/фасадах будівель та капітальних споруд тощо.
Згідно із законом, встановлення “зелених” тарифів здійснює НКРЕКП.
При цьому “аукціони з розподілу квоти підтримки проводяться за окремими альтернативними джерелами енергії (крім доменного та коксівного газів, а з використанням гідроенергії - вироблену лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями).
Кабінет Міністрів може прийняти рішення про проведення аукціонів з розподілу квоти підтримки без розподілу за окремими альтернативними джерелами енергії (технологічно нейтральні аукціони) та/або аукціонів для інших альтернативних джерел енергії (крім енергії вітру, енергії сонячного випромінювання, доменного та коксівного газів, а з використанням гідроенергії - вироблену лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями)”.
Як пише "БізнесЦензор", згідно з законом, Кабмін буде передбачати в держбюджеті витрати на фінансову підтримку гарантованому покупцеві для оплати електричної енергії за "зеленим тарифом" в розмірі не менше 20% прогнозного виробництва електричної енергії з альтернативних джерел на відповідний рік.
При цьому передбачено таке зниження "зеленого" тарифу:
- на 7,5% для ВЕС, що введені в експлуатацію з 1 липня 2015 по 31 грудня 2019 року;
- на 2,5% для ВЕС, що введені з 1 січня 2020 року;
- на 15% для СЕС потужністю більше 1 МВт, що введені з 1 липня 2015 по 31 грудня 2019 року;
- на 10% для СЕС потужністю менше 1 МВт, що введені з 1 липня 2015 по 31 грудня 2019 року;
- на 2,5% для СЕС потужністю більше 1 МВт, що введені з 1 січня до першого жовтня 2020 року;
- на 60% для СЕС потужністю більше 1 МВт, що будуть введені з 1 жовтня 2020.
На 5% знижено тариф для СЕС потужністю більше 10 МВт, що введені до 31 березня 2013 року. Ця сума складе близько 23 євроценти/кВт-г і буде граничним обмеженням розміру "зеленого" тарифу.
За словами глави Української вітроенергетичної асоціації Андрія Конеченкова, прийнятий парламентом закон на 95% наближений до меморандуму, який Кабмін підписав з учасниками ринку, зауважує "Енергореформа".
За оцінками Міненерго, реалізація закону дозволить знизити фінансове навантаження на споживачів більше, ніж на 6 млрд грн щорічно, або приблизно на 2 млрд євро за увесь строк дії зеленого тарифу, пролонгацію якого не передбачено.