Верховний Суд: "Донецька залізниця" має повернути Сбербанку $68 млн боргу

Все про економіку та фінанси

14 травня Верховний Суд відмовився задовольнити касаційну скаргу “Укрзалізниці” та залишив без змін рішення судів попередніх інстанцій (у справі №910/22858/17), якими було задоволено позов Сбербанку та вирішено стягнути з держпідприємства “Донецька залізниця” заборгованість за договором кредитної лінії №70-В/11/66/ЮО від 29.12.2011 на суму 68 млн дол (в еквіваленті - 1,8 млрд грн).

Загальний обсяг позовних вимог Сбербанку до "Укрзалізниці" та "Донецької залізниці" сягає 170 млн дол.

Як писав Finbalance, 19.04.2018 Верховний Суд відмовився задовольнити касаційну скаргу Сбербанку та лишив без змін рішення судів нижчих інстанцій в справі №910/653/17, якими Сбербанку було відмовлено в задоволенні позову про стягнення 55 млн дол з ПАТ “Укрзалізниця” за кредитним договором №70-В/11/66/ЮО.

Згідно з судовими матеріалами, позичальником було ДП “Донецька залізниця”, а до ПАТ “Українська залізниця” банк звернувся із позовом як до правонаступника (на думку позивача).

Суди констатували, що згідно із законом «Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування» та відповідними постановами Кабміну, перехід прав і обов`язків ДП «Донецька залізниця» до ПАТ «Українська залізниця» пов’язується з інвентаризацією, складанням передавального акта та внесенням майна до статутного капіталу правонаступника. А цей процес незавершений, й відповідно, ПАТ “Українська залізниця” не стала повноцінним правонаступником ДП “Донецька залізниця”.

26.02.2019 Східний апеляційний госпсуд залишив без змін рішення Госпсуду Донецької області від 06.12.2018 (в справі №905/1562/18), яким було частково задоволено позов Сбербанку та вирішено стягнути з ДП “Донецька залізниця” 5,1 млн дол заборгованості за договором про відкриття кредитної лінії №32-В/12/66/ЮО від 21.09.2012.

21.03.2019 Госпсуд Донецької області задовольнив позов Сбербанку до ДП “Донецька залізниця” (в справі №908/5205/14) та вирішив стягнути з відповідача на користь позивача 1,25 млн дол за нарахованими процентами за користування кредитною лінією №11-В/13/66/КЛ-КБ від 30.04.2013.

31.01.2019 Північний апеляційний госпсуд відмовився задовольнити апеляційну скаргу Сбербанку в справі №910/537/17 та залишив без змін рішення Госпсуду м. Києва від 20.03.2017, яким скаржнику було відмовлено в задоволенні позову до ПАТ “Українська залізниця” про стягнення 47,8 млн дол та 59,6 млн грн заборгованості держпідприємства “Донецька залізниця” (позичальника за договором про відкриття кредитної лінії №32-В/12/66/ЮО від 21.09.2012).

22.04.2019 Госпсуд Донецької області відкрив провадження в справі №905/2043/18 за позовом Сбербанку до держпідприємства “Донецька залізниця” про стягнення 50,3 млн дол за кількома кредитними договорами від 30.04.2013 (№07-В/13/66/КЛ-КБ, №08-В/13/66/КЛ-КБ, №09-В/13/66/КЛ-КБ, №10-В/13/66/КЛ-КБ, №11-В/13/66/КЛ-КБ).

У січні 2019 року тодішній президент Петро Порошенко підписав закон про мораторій на стягнення активів з “Укрзалізниці” за борги “Донецької залізниці”.

Раніше "Укрзалізниця" заявляла, що на окупованій частині Донецької та Луганської областей залишилося близько 25 тисяч вагонів - як УЗ, так і інших власників. "Це приблизно чверть вагонів парку компанії. Крім того, там залишилося багато нерухомого майна УЗ. Приблизно 60-70% майна "Донецької залізниці" залишилися там", - зауважували в "Укрзалізниці".

Як писав Finbalance, "Укрзалізниця" не виключає, що знову буде просити кредиторів про реструктуризацію заборгованості.

За даними "Укрзалізниці", на 31.12.2018 боргові зобов’язання на неконтрольованих державою територіях включали процентні кредити та запозичення на суму 116 млн дол (під 10-12% річних) та 872 млн грн (під 11-18%).

Про продаж Промінвестбанком 5-мільярдних боргів "Укрзалізниці" для партнера групи ICU - тут.

Про судові спори “Укрзалізниці” з ПУМБ і Таскомбанком - тут, зі збанкрутілим банком "Форум" і "Всеукраїнським банком розвитку" - тут. Про борги перед Ощадбанком - тут.

Про судові спори між "Укрзалізницею" і ДФС на 1,7 млрд грн - тут.