Верховна Рада прийняла закон про ринок землі

Все про економіку та фінанси

Верховна Рада прийняла в другому читанні та в цілому законопроект №2178-10 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обігу земель сільськогосподарського призначення".

За відповідне рішення проголосували 259 нардепів ( у т.ч. з фракції “Слуга народу” - 206, “Європейська солідарність” - 23, “Голос” - 13, група “Довіра” - 12, позафракційні - 5, тоді як “Батьківщина”, ОПЗЖ, група “За майбутнє” не дали жодного голоса).

Прийняття цього законопроекту - одна з ключових умов МВФ для запуску нової програми для України на 8 млрд дол.

Згідно з документом, ринок землі вводиться з 1 липня 2021 року.

Власниками земельних ділянок сільгосппризначення (площею до 10 тис гектарів) зможуть бути громадяни України, юрособи України (учасники яких - лише громадяни України, та/або держава, та/або територіальні громади), територіальні громади, держава.

Банки зможуть набувати право власності лише в порядку звернення стягнення на них як на предмет застави, причому відповідні земельні ділянки мають бути відчужені банками на торгах протягом двох років з дня набуття права власності.

Набуття права власності на земельні ділянки сільгосппризначення юридичними особами, створеними і зареєстрованими за законодавством України, учасниками (засновниками) або кінцевими бенефіціарними власниками яких є особи, які не є громадянами України, може здійснюватися з дня та за умови схвалення цього рішення на референдумі.

Продаж земельних ділянок сільгосппризначення державної та комунальної власності забороняється.

Розрахунки, пов’язані зі сплатою ціни земельних ділянок сільгосппризначення за цивільно-правовими угодами, провадяться в безготівковій формі.

Не допускається набуття права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення за відплатними договорами у разі відсутності у набувача права власності документів, які підтверджують джерела походження коштів або інших активів, за рахунок яких набувається таке право.

Купівля-продаж земельної ділянки здійснюється з дотриманням переважного права на її придбання. Переважне право на придбання земельної ділянки може бути передано його суб’єктом іншій особі, про що такий суб’єкт має письмово повідомити власника земельної ділянки.

Разом з тим, законом встановлено, що до 1 січня 2024 року:

а) громадяни України можуть набувати право власності на земельні ділянки загальною площею до 100 га; це обмеження не поширюється на земельні ділянки, набуті у власність громадянином до набрання чинності цим абзацом;

б) забороняється купівля-продаж або іншим способом відчуження на користь юросіб земельних ділянок, які перебувають у приватній власності і віднесені до земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, земельних ділянок, виділених на місцевості власникам земельних часток (паїв) для ведення особистого селянського господарства, а також земельних часток (паїв), крім переходу до банків права власності на земельні ділянки як предмет застави, передачі земельних ділянок у спадщину, обміну.

До 1 січня 2030 року ціна продажу земельних ділянок сільськогосподарського призначення, виділених в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв), не може бути меншою за їх нормативну грошову оцінку.

За будь-яких умов, у т.ч. у випадку схвалення на референдумі рішення про дозвіл на набуття нерезидентами права власності на сільгоспугіддя, забороняється набуття права власності на відповідні земельні ділянки

1) юридичними особами, учасниками (акціонерами, членами) або кінцевими бенефіціарами яких є особи, які не є громадянами України, - на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної і комунальної власності, земельні ділянки сільськогосподарського призначення, виділені в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв), і які розташовані ближче 50 кілометрів від державного кордону України;

2) юридичними особами, учасниками (акціонерами, членами) або кінцевими бенефіціарами яких є громадяни держави, визнаної Україною державою-агресором або державою-окупантом;

3) особами, які належать або належали до терористичних організацій;

4) юридичними особами, учасниками (акціонерами, членами) або кінцевими бенефіціарами яких є іноземні держави;

5) юридичними особами, у яких неможливо встановити бенефіціарного власника (контролера);

6) юридичними особами, бенефіціарні власники (контролери) яких зареєстровані в офшорних зонах, віднесених до переліку офшорних зон Кабінетом Міністрів України;

7) фізичними та юридичними особами, стосовно яких застосовано спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до Закону України «Про санкції» у вигляді заборони на укладення правочинів з набуття у власність земельних ділянок, а також пов’язаними з ними особами;

8) юридичними особами, створеним за законодавством України, що перебувають під контролем фізичних та юридичних осіб, зареєстрованих у державах, включених Міжнародною групою з протидії відмиванню брудних грошей (FATF) до списку держав, що не співпрацюють у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом.