Кабмін вніс у Верховну Раду банківський законопроект, який хотів МВФ

Все про економіку та фінанси

11 грудня Кабмін зареєстрував у Верховній Раді законопроект №2571 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань функціонування банківської системи”.

Документ серед іншого передбачає, що визнання судами незаконними рішень НБУ та ФГВФО про виведення банків з ринку, а також можливих рішень Кабміну та Мінфіну щодо участі в цьому процесі (як це було у випадку Приватбанку, - ред), не зупиняє відповідні процедури та не є підставою для відновлення роботи фінустанов у форматі, який був до згаданих рішень держорганів.

Водночас акціонери фінустанов можуть спробувати претендувати на компенсацію від держави у разі доведення "реальних збитків" з урахуванням міжнародних стандартів фінансової звітності.

Ці спори відразу буде розглядати Верховний Суд як суд першої інстанції, а функції суду апеляційної інстанції виконуватиме Велика Палата Верховного Суду.

"Загальний розмір шкоди, що може бути стягнуто з Фонду [гарантування вкладів], Національного банку України, Кабінету Міністрів України, Міністерства фінансів України, у разі визнання протиправним (незаконним) та скасування рішення (індивідуального акту), обежується розміром реальних збитків.

<...> Такий розмір визначається із застосуванням міжнародних стандартів фінансової звітності як розмір капітау банку, з урахування якості його активів за умови врахування наслідків дострокового погашення усіх зобов`язань такого банку перед кредиторами на день прийняття відповідного рішення та повинен бути підтверджений міжнародно визнаною аудиторською фірмою.

<...> Обов`язок доведення шкоди, заподіяної протиправними (незаконними) індивыдуальними актами Національного банку України, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Міністерства фінансів України та рішеннями Кабінету Міністрів України, покладається на позивача, - йдеться в законопроекті.

Також документом розширюються повноваження НБУ з точки зору контролю та оцінки фінансового стану банків, віднесення їх до проблемних, неплатоспроможних.

Зокрема, документом вводяться поняття колективної придатності членів правління та ради банків, професійного судження НБУ. Передбачено право НБУ "визначати величину ризиків у діяльності банку, у т.ч. із застосуванням статистичних методів, зокрема, методу екстраполяції" (цитата). Крім того, регулятор матиме право "встановлювати для банку підвищені значення економічних нормативів, з огляду на бізнес-модель банку, притаманні його діяльності ризики, якість корпоративного управління та системи управління ризиками" (цитата).

Також посилюються операційні можливості ФГВФО, у т.ч. забороняється застосування заходів забезпечення позовів в інтересах опонентів Фонду шляхом заборони його службовим особам вчиняти певні дії; не допускається арешт активів виведених з ринку банків тощо.

Крім того, вносяться зміни в процедури виведення банків з ринку (в т.ч. в разі їх націоналізації).

Також документом пропонується надати право для виконавчої дирекції Фонду гарантування укладати мирову угоду з пов’язаними особами збанкрутілих банків - "зокрема, шляхом зменшення позовних вимог до них, продажу без проведення відкритих торгів (акціону) прав вимог банку до пов`язаних з банком боржників із затвердженням такої мирової угоди судом".

"Рішення про укладення мирової угоди має прийматися з урахуванням висновку аудиторської фірми, залученою Фондом для здійснення оцінки спроможності таких осіб забезпечити своєчасне та в повному обсязі виконання взятих на себе зобов`язань по мировій угоді та визначення строку виконання цих зобов`язань", - йдеться в законопроекті.

Також передбачається, що ФГВФО під час ліквідації банку має право здійснювати реструктуризацію заборгованості позичальника фінустанови, у т.ч.

- шляхом зміни строку користування активом (у т.ч. на строк, що перевищує строк ліквідації банку);
- прощення частини боргу;
- зміни процентної ставки за кредитом;
- зміни виду забезпечення;
- незастосування штрафних санкцій, пені, неустойки.