"Укрзалізниця" не виключає, що знову попросить кредиторів реструктуризувати її борги

Все про економіку та фінанси

Відповідно до звітності АТ "Українська залізниця", за підсумками 2018 року компанія задекларувала прибуток 203,8 млн грн (за 2017 рік - 114,5 млн грн).

Дохід від реалізації торік зріс на 12,9% до 83,4 млрд грн, а операційні витрати - на 16,3% до 79,8 млрд грн (передусім, за рахунок збільшення витрат на персонал на 27,3% до 40,6 млрд грн).

Як зазначається, на кінець 2018 року активи "Укрзалізниці" становили 265,5 млрд грн (у т.ч. активи на неконтрольованих територіях на 13,6 млрд грн).

Статутний капітал - 229,9 млрд грн.

За даними "Укрзалізниці", на кінець 2018 року її сукупні зобов`язання були на рівні 55,4 млрд грн (на кінець 2017 року - 53,7 млрд грн).

Довгострокові зобов`язання - 23,97 млрд грн (на кінець 2017 року - 29,97 млрд грн), у т.ч. процентні кредити та запозичення - 14,9 млрд грн (на кінець 2017 року - 22,6 млрд грн), зобов`язання з неконтрольованих територій - 5,2 млрд грн (на кінець 2017 року - 4,97 млрд грн).

Короткострокові зобов`язання на кінець 2018 року становили 31,4 млрд грн (на кінець 2017 року - 23,7 млрд грн), у т.ч. процентні кредити та запозичення - 17,1 млрд грн (на кінець 2017 року - 10,9 млрд грн).

Як констатує “Укрзалізниця”, у 2019 році вона повинна сплатити частину основної суми зобов’язання за єврооблігаціями у розмірі 300 млн дол, а також здійснити виплати за іншими кредитами та позиками.

Як підкреслюється, в березні “Укрзалізниця” своєчасно та в повному обсязі погасила першу частину основного боргу за єврооблігаціями в сумі 150 млн дол та виплатила черговий купонний дохід за ними. Кредитні ресурси для рефінансування заборгованості “за підтримки уряду” (цитата) були залучені з внутрішнього ринку від державного банку (Ощадбанку, - ред.) та Державного агентства інфраструктурних проектів України (Укрінфрапроект).

За оцінками “Укрзалізниці”, вжиття низки заходів (як-то підвищення урядом тарифів на вантажні перевезення з 30.03.2019 на 14,2%, оптимізація операційних витрат, реалізація металобрухту та надлишкового майна) “може бути не достатнім для
здійснення виплат за вищезазначеними зобов’язаннями у 2019 році” (цитата).

Нижче - цитата зі звітності “Укрзалізниці”:

“Управлінський персонал продовжує розробляти варіанти з рефінансування поточної частини такої заборгованості. Пріоритетним напрямком є отримання необхідних дозволів для розміщення нового випуску єврооблігацій у 2-3 кварталі 2019 року. Також Група проводить роботу із залучення запозичень з альтернативних комерційних джерел. Крім того, управлінський персонал опрацьовує можливість залучення коштів від державних банків та механізми державної підтримки у разі неможливості вчасного залучення коштів з міжнародного ринку капіталу.

Однак, є ризик, що група не зможе вчасно отримати необхідне рефінансування з огляду на можливі складнощі з отриманням відповідного погодження від цілого ряду органів державної влади. В такому разі управлінський персонал готовий у якості останнього засобу ініціювати перемовини з кредиторами щодо реструктуризації заборгованості. Управлінський персонал вважає, що група зможе погодити прийнятні умови реструктуризації заборгованості.

Реструктуризація поточної заборгованості може вважатися подією невиконання зобов’язань (дефолту) за іншими кредитними договорами. Внаслідок цього, у певних кредиторів може виникнути право вимоги дострокового погашення стосовно більшої частини довгострокових кредитів. Управлінський персонал вважає, що має необхідний досвід та засоби для врегулювання зазначеної можливої події невиконання зобов’язань (дефолту)”.

“Укрзалізниця” нагадує, що в березні 2016 року здійснила реструктуризацію (репрофілювання) єврооблігацій на 500 млн дол, яка включала пролонгацію терміну погашення до 15 вересня 2021 року, зростання річної процентної ставки з 9,5% до 9,875% з 21 листопада 2015 року та зміну графіку погашення основної суми позики – 60% підлягає сплаті у 2019 році, 20% – у 2020 році та 20% – у 2021 році.

У 2016 році більшість банків кредиторів ДП «Донецька залізниця» подали позови до суду з метою визнання АТ «Укрзалізниця» в якості правонаступника підприємства та стягнення боргу. У лютому 2017 року були внесені деякі зміни до законодавства про реорганізацію, що передбачали мораторій на звернення стягнення на активи та зобов’язання ДП «Донецька залізниця» до припинення антитерористичної операції та завершення процедур правонаступництва (інвентаризація активів та зобов’язань, їх оцінка та офіційна передача та прийняття товариством).

“Судові рішення, що приймалися після цих змін до законодавства, визнали, що група не є правонаступником щодо позик та запозичень ДП «Донецька залізниця» на підставі зазначеного вище. З 1 січня 2016 року Група перестала визнавати фінансові витрати та збитки від курсових різниць, пов’язаних з кредитами та позиками ДП «Донецька залізниця», а станом на 31 грудня 2017 року перекласифікувала їх до зобов’язань неконтрольованих територій.

Таким чином, станом на 31 грудня 2018 року зобов’язання неконтрольованих територій включали процентні кредити та запозичення, деноміновані у доларах США, у розмірі 116 340 тис. доларів США з фіксованою відсотковою ставкою 10%-12% річних, та процентні кредити та запозичення, деноміновані у гривні, у розмірі 871 725 тис. грн. з фіксованою відсотковою ставкою 11%-18% річних”, - констатує “Укрзалізниця”.

Як додається, на 31 грудня 2018 та 2017 років тривало порушення за довгостроковими кредитними угодами, які група не мала змоги вчасно реструктурувати, на непогашену суму 4,9 млрд грн та 4,5 млрд грн відповідно.

“У 2017 році це порушення викликало перехресний дефолт по деяких інших позиках. Таким чином, позикодавці отримали право вимагати дострокового погашення процентних кредитів та запозичень балансовою вартістю 3 926 119 тис. грн. станом на 31 грудня 2017 року. У 2018 році перехресний дефолт було усунуто, оскільки до звітної дати від кредиторів отримано письмові відмови від права на прискорене повернення позик та застосування будь-яких штрафних санкцій у зв’язку з таким порушенням. Управлінський персонал здійснює заходи для врегулювання зазначеного порушення та очікує, що до 31 грудня 2019 року порушення буде врегульовано”, - зауважує “Укрзалізниця”.

Вона також нагадує, що в лютому 2018 року підписала договір фінансового лізингу з “Укрексімбанком” на постачання 30-ти дизельних локомотивів виробництва «Дженерал Електрик Компані» (США) з терміном погашення зобов’язань до лютого 2026 року. До кінця 2018 року Група отримала 15 локомотивів, ще 15 локомотивів були отримані в І кварталі-2019.

Про продаж Промінвестбанком 5-мільярдних боргів "Укрзалізниці" для партнера групи ICU - тут.

Про судові спори “Укрзалізниці” зі Сбербанком - тут, з ПУМБ і Таскомбанком - тут, зі збанкрутілим банком "Форум" і "Всеукраїнським банком розвитку" - тут