"Укрзалізниця" заявила про фіналізацію угоди зі Сбербанком "щодо часткової зміни графіка погашення заборгованості перед банком", пише "БізнесЦензор".
Нижче - заява "Укрзалізниці":
"Так, у постпандемічних умовах, за несприятливої ринкової кон’юнктури на міжнародному та внутрішньому фінансових ринках, Укрзалізниця скористалась можливостями, наданими Національним банком України шляхом продовження терміну дії постанови від 04.06.2020 №73 «Про деякі питання діяльності банків та банківських груп» до 31.12.2021.
Завдяки перенесенню терміну погашення більшої частини боргу, що припадав до погашення на травень поточного року, суттєво збалансовано грошовий потік та навантаження на ліквідність Укрзалізниці.
При цьому з кредитором досягнуто згоди щодо поступового зниження вартості фінансування. Компанія залишає за собою намір здійснити подальше рефінансування цього боргу, залучивши фінансування з міжнародного ринку капіталів або одного з українських банків.
Зміна умов фінансування стала можливою завдяки злагодженій і конструктивній позиції кредитора й Укрзалізниці та завдяки підтримці Національного банку та Міністерства фінансів України, які підтримують реалізацію заходів для зниження негативного впливу пандемії на транспортний сектор економіки.
Незважаючи на кризові явища у світовій економіці, Укрзалізниця виконує всі зобов’язання перед державою, суспільством та кредиторами вчасно та в повному обсязі".
Нагадаємо, в квітні 2021 року агентство S&P повідомляло, що “Укрзалізниця” в кінці травня поточного року має погасити борг перед одним банком на 116 млн дол.
УЗ уточнювала, що йдеться про Сбербанк. "Укрзалізниця" працює над декількома варіантами рефінансування зазначеного боргу та безсумнівно не допустить невиконання зобов`язань за запозиченнями", - констатували в держкомпанії.
27.07.2020 “Укрзалізниця” заявляла, що українська “дочка” Сбербанку реструктуризувала її борги на суму біля 200 млн дол, що підлягали погашенню до кінця липня. Як зазначалося, підписання угод відбулося впродовж тижня до вказаної дати з набранням остаточної чинності умов реструктуризації після прийняття відповідного рішення Нацбанком. Як уточнювалося, реструктуризація проведена на термін до 3 років з можливістю дострокового погашення.
22.12.2020 Госпсуд м. Києва відкрив провадження в справі №910/19891/20 за позовом Сбербанку до “Укрзалізниці” про стягнення 17,25 млн дол за нарахованими за період з 14.12.2017 по 23.11.2020 та несплаченими процентами за користування кредитною лінією за договором №70-В/11/66/ЮО від 29.12.2011.
Контекст
Як писав Finbalance, 18.05.2021 Східний апеляційний госпсуд відмовився задовольнити апеляційну скаргу “Укрзалізниці” (УЗ) та залишив без змін ухвалу Госпсуду Донецької області від 25.03.2021 (у справі №910/22858/17), якою держкомпанії було відмовлено в задоволенні скарги на бездіяльність Державної виконавчої служби Міністерства юстиції, яка відмовилася задовольнити заяву-прохання “Укрзалізниці” від 05.02.2021 про зупинення виконавчих дій у виконавчому провадженні №59296433, в рамках якого Сбербанк стягує з “Укрзалізниці” як правонаступника “Донецької залізниці” 68 млн дол заборгованості за договором про відкриття кредитної лінії №70-В/11/66/ЮО від 29.12.2011.
Згідно з судовими матеріалами, своє прохання про зупинення виконавчих дій "Укрзалізниця" мотивувала мораторієм на звернення стягнення на активи УЗ за зобов`язаннями Донецької залізниці, який був введений законом, що набув чинності 17.02.2017.
Східний апеляційний госпсуд констатував, що відповідно до цього закону, мораторій на звернення стягнення на активи “Укрзалізниці” втрачає чинність після проведення інвентаризації і оцінки майна Донецької залізниці, що розміщене на території проведення АТО та затвердження передавального акта щодо цього майна "Укрзалізниці". Водночас, зауважив суд, майно первісного боржника, на яке може бути здійснено примусове стягнення, знаходиться як на території проведення АТО, так і на території, що підконтрольна владі України.
Суд апеляційної інстанції додав, що “чинним законодавством передбачено можливість стягнення грошових коштів з АТ «Укрзалізниця» у будь-яких правовідносинах”, а “наявність мораторію, встановленого законом, не свідчить про неможливість примусового стягнення грошових коштів з боржника у виконавчому провадженні №59296433 АТ «Укрзалізниця», яке є правонаступником ДП «Донецька залізниця»” (цитата).
“Судова колегія погоджується з висновками суду першої інстанції про відсутність підстав для визнання неправомірними дій Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України, які полягають у незупиненні вчинення виконавчих дій у виконавчому провадженні №59296433”, - йдеться в постанові Східного апеляційного госпсуду від 18.05.2021.
Нагадаємо, в рамках вказаної судової справи (№910/22858/17) Госпсуд Донецької області своїм рішенням від 24.05.2018, яке було залишене без змін судами апеляційної та касаційної інстанції, задовольнив позов Сбербанку до Донецької залізниці та вирішив стягнути з відповідача на користь позивача 68 млн дол заборгованості за договором про відкриття кредитної лінії №70-В/11/66/ЮО від 29.12.2011.
10.12.2020 Верховний Суд відмовився розглядати касаційну скаргу “Укрзалізниці” на ухвалу Госпсуду Донецької області від 27.07.2020 та постанову Східного апеляційного госпсуду від 17.09.2020, якими було задоволено клопотання Державної виконавчої служби та визнано “Укрзалізницю” - як правонаступника “Донецької залізниці” - боржником у виконавчому провадженні №59296433, в рамках якого Сбербанк стягує з “Донецької залізниці” згадані 68 млн дол боргу.
17.02.2021 Госпсуд Донецької області частково задовольнив позов Сбербанку до “Укрзалізниці” (в справі №905/2043/18) та вирішив стягнути з відповідача на користь позивача 56,1 млн дол заборгованості “Донецької залізниці” за кредитними договорами №07-В/13/66/КЛ-КБ, №08-В/13/66/КЛ-КБ, №09-В/13/66/КЛ-КБ, №10-В/13/66/КЛ-КБ, №11-В/13/66/КЛ-КБ від 30.04.2013.
Сбербанк також просив суд стягнути з "Укрзалізниці" 149 млн грн пені, але в цій частині позовних вимог банку було відмовлено.
Раніше - 19.01.2021 - Східний апеляційний госпсуд відмовився задовольнити апеляційну скаргу “Укрзалізниці” та залишив без змін ухвалу Госпсуду Донецької області від 22.07.2020, якою було замінено держпідприємство “Донецька залізниця” на “Укрзалізницю” як відповідача в цій справі.
У червні 2020 року “Укрзалізниця” повідомила, що Велика Палата Верховного Суду визнала її правонаступником ДП «Донецька залізниця» з дати держреєстрації акціонерного товариства - 21.10.2015. Як зауважувала УЗ, це означає, що УЗ буде зобов’язана погасити всі борги ДП «Донецька залізниця», не отримавши при цьому від останнього жодного майна до статутного капіталу (при тому, що в ОРДЛО - понад 20 тис. вантажних вагонів УЗ, майже 6 тис. вагонів інших власників, майже 6 тис. пасажирських вагонів та понад 300 локомотивів).
Як уточнювала УЗ, за приблизними підрахунками сума зобов’язань ДП «Донецька залізниця» перед кредиторами перевищує 6,5 млрд грн, у т.ч. перед Сбербанком - 3,5 млрд грн, ВТБ Банком - 1,2 млрд грн.
Про борги “Донецької залізниці” перед ПУМБ - тут, Таскомбанком - тут, ВБР - тут, банком "Форум" - тут.
Про кредиторські вимоги VR Global Partners (які він викупив у Промінвестбанку) до "Укрзалізниці" - тут і тут.
У травні 2021 року президент Володимир Зеленський публічно заявив, що "Укрзалізниця" вже багато років є банкрутом, і раніше залучала кредити на сотні мільйонів доларів під 10-12%, на чому заробляли компанії-прокладки та керівництво "Укрзалізниці".
«Схема дуже проста, яка працювала. Одна з причин банкрутства Укрзалізниці це те, що накопичено кредити з дуже високою ставкою», - зауважив глава держави.
За словами В. Зеленського, проблеми "Укрзалізниці" триватимуть доти, доки її очільник не почне змінювати керівництво усіх ланок: від найнижчої до найвищої.
«Я вважаю, що це стратегічне підприємство, але треба думати, як мати там партнерство з реальними, приватними інвесторами. Без них буде складно, тому що це підприємство банкрут вже багато років. І тільки силою та посадками ви можете навести там порядок», - наголосив глава держави.
Довідково
"Укрзалізниця" за підсумками 2020 року звітувала про збиток 11,9 млрд грн (за 2019 рік декларувався прибуток 2,99 млрд грн).
УЗ вказувала на значний вплив пандемії та карантинних обмежень на її діяльність, що в 2020 році призвело до зниження доходів від вантажних та пасажирських перевезень у порівнянні з 2019 роком на 10,3% та 58,3% відповідно, а також звертала увагу на "значне коливання курсових різниць, внаслідок чого отримано чистий збиток від курсових різниць у розмірі 5,5 млрд грн проти 4,3 млрд грн чистого прибутку у 2019 році" (цитата).
Фінплан “Укрзалізниці” на 2021 рік передбачає залучення запозичень у сумі 50,9 млрд грн, повернення позик - на 47,2 млрд грн (при середньорічному курсі 29,1 грн/дол).
За словами в.о. глави "Укрзалізниці" Івана Юрика, наразі загальний кредитний портфель цієї держкомпанії складає близько 37 млрд грн.
“Більшість запозичень, які складають цю суму, були здійснені у 2010-2012 роках перед Євро-2012 під високі відсотки. Наразі компанія докладає зусилля, щоб рефінансувати цей борг під нижчі ставки. Власне, рефінансування боргових зобов’язань, а також згенерований вільний грошовий потік від операцій компанії і є джерелами, за рахунок яких компанія розраховуватиметься за кредити, взяті у минулі роки. Кожна боргова лінія має свій графік погашення від одного до 7 років. Тому основна задача полягає у плануванні майбутніх періодів”, - зауважував І. Юрик.
Відповідно до звітності "Укрзалізниці", на кінець 2020 року її заборгованість за довгостроковими запозиченнями становила 18,3 млрд грн (на кінець 2019 року - 18,15 млрд грн), а за короткостроковими - 16,4 млрд грн (на кінець 2019 року - 14,5 млрд грн).
Як зазначалося, на 01.01.2021 залишок за фінансовими зобов’язаннями “Укрзалізниці” оцінювався на суму 41,9 млрд грн (при курсі 28,3 грн/дол), на кінець 2021 року залишок планується в сумі 45,9 млрд грн (при курсі 28,8 грн/дол).
В 2021 році передбачено залучення запозичень у сумі 50,9 млрд грн, у т.ч. довгострокових запозичень - 50,7 млрд грн, з яких:
- 0,5 млрд грн – кредитні кошти МФО (на електрифікацію дільниці Долинська-Миколаїв-Колосівка);
- 35,6 млрд грн – вибірка по довгострокових відновлювальних кредитних лініях українських банків, у т.ч. державних, що залучаються для покриття тимчасових розривів ліквідності;
- 14,6 млрд грн – залучення нового фінансування;
- 0,2 млрд грн фінансового лізингу.
Погашення запозичень передбачено на 47,2 млрд грн, у т.ч. довгострокових кредитів у сумі 46,8 млрд грн, з яких:
- 4,5 млрд грн – погашення заборгованості перед Сбербанком;
- 0,7 млрд грн – погашення боргу "Фінінпро" та боргу, залученого на будівництво Бескидського тунелю;
- 38,7 млрд грн – погашення запозичень по відновлювальних кредитних лініях українських банків, у т.ч. державних, що залучаються для покриття тимчасових розривів ліквідності;
- 2,9 млрд грн – чергова виплата за єврооблігаціями Шортлайн Пі-Ел-Сі;
- 0,4 млрд грн по фінансовому лізингу;
Збільшення кредитного портфелю "Укрзалізниці" на кінець 2021 року має відбутися здебільшого за рахунок залучення нових фінансових зобов’язань у розмірі 14,6 млрд грн.
Фінансові витрати “Укрзалізниці” за фінансовими борговими зобов’язаннями заплановані у сумі 4,48 млрд грн, у т.ч.
- витрати по довгострокових кредитах передбачені в сумі 4,13 млрд грн;
- витрати на сплату відсотків по договорах фінансового лізингу 350 млн грн;
Крім того на 2021 рік заплановані витрати від дисконтування довгострокових позик працівникам, які складають 322,7 млн грн.