АП: думаємо про нову програму з МВФ на 3-4 роки, яку можна було б запустити в кінці 2019-го

Все про економіку та фінанси

Заступник голови Адміністрації президента Олексій Гончарук в інтерв`ю для "НВ Бізнес" розповів, що в АП "почали думати над новою програмою з МВФ на 3−4 роки, щоб можна було запустити її в кінці року, якщо для цього будуть необхідні умови" (цитата).

Нижче - витяг з інтерв`ю О. Гончарука:

"Є чинна програма МВФ «stand-by», і коли ми говоримо про зобов’язання перед МВФ, ми говоримо про дуже конкретну програму.

Вона в процесі виконання, і МВФ позитивно оцінює ступінь її виконання. Україна добре робить свою домашню роботу, хоча недоліки, звичайно, є.

Програма була спеціально спланована на період трохи більше року, щоб допомогти Україні стабільно пережити вибори. Але коли були призначені дострокові вибори, ситуація змінилася. Основні умови, в яких ця програма проектувалася, стали іншими.

Представники Фонду нещодавно зустрічалися з президентом, і він їм пояснив логіку, якою керувався, коли ініціював дострокові вибори. Ця логіка полягає в тому, що для впровадження складних реформ має бути високий рівень довіри населення до влади — перш за все, до парламенту та уряду. Зараз її немає. Це факт. В таких умовах робити реформи дуже важко.

Тому, розпустивши парламент, президент лише зменшив період невизначеності та наблизив нас до необхідних реформ. Бо якщо вибори були б восени, то уряд ми отримали б лише в грудні. А весь цей період часу були б вибори, історія навколо виборів, що, скоріше, створювало би нестабільність, а не сприяло реформам. Ми фактично втратили б цілий рік.

І я бачив, що ця логіка була сприйнята нашими міжнародними партнерами. Спостерігаю це зараз і в робочих моментах.

Ми зараз дійсно почали думати над новою програмою з МВФ на 3−4 роки, щоб можна було запустити її в кінці року, якщо для цього будуть необхідні умови. У неї ми спробуємо закласти структурні реформи, які за ці роки виведуть країну на якісно інший рівень.

Ми маємо зараз непогану стартову базу: протягом останніх чотирнадцяти кварталів економіка стабільно, хоч і повільно, зростає. Маємо прийнятний рівень інфляції та зростання резервів. Протягом п’яти років поспіль зростаємо в рейтингу Doing Business. Маємо позитивне очікування на ринках.

Тобто глобально інвестори очікують, що Україна буде рухатися у правильному напрямку, і очікування від нас позитивні. І цю ситуацію, в умовах добре підготовленої програми МВФ, можна використати для того, щоб здійснити економічний стрибок та стати «східноєвропейським тигром».

Але для цього нам треба влітку та восени дуже добре попрацювати для збереження фінансової стабільності. У нас хороша команда, прекрасний робочий контакт з Національним банком України та Міністерством фінансів України. Тож, все необхідне у нас для цього є.

Тому, на мій погляд, нам зараз потрібно бути дуже обережним з будь-якими кроками, які можуть спричинити нестабільність, нерозуміння з боку міжнародних партнерів, або призвести до втрати надходжень до державного бюджету.

Реформи — це дуже конкретні зміни: відкриття ринку землі та вільний рух капіталів, нормальний доступ до електромереж та рівний доступ до природних ресурсів. Насправді, багато реформаторських законопроектів уже написано, і їх потрібно просто прийняти та імплементувати.

Давайте візьмемо, наприклад, оренду державного майна. Через недбале і безтолкове використання державного майна ми з вами, як платники податків, щодня втрачаємо. Є законопроект, який може це досить швидко змінити, його готувала низка експертів, і якби у цієї Верховної Ради була готовність цей законопроект прийняти, я був би щасливий. Але наразі це виглядає не дуже реалістично.

Приблизно те ж саме з законопроектом про громадський контроль за діяльністю силових органів, про декомунізацію нормативного поля, про уповноважених економічних операторів, який, до речі, нам потрібен і для виконання програми МВФ. І так далі.

Тому, коли ми говоримо про пакет економічних реформ, я можу назвати як мінімум 20 законопроектів, які вже готові і чекають на прийняття. Якісь більше вплинуть, якісь менше вплинуть, але це дуже конкретні речі.

Загалом ідеологія команди президента щодо блоку економічних реформ — робити все, щоб ставало більше свободи і конкуренції, щоб мінімізувати тиск та бюрократичне навантаження на людину та бізнес.

Президенту Зеленському дуже подобається ідея «держави в смартфоні». Мені вона знайома давно. Ми уже досить давно сповідуємо і реалізовуємо її в BRDO. За цим, безумовно, майбутнє.

Запровадження ринку електроенергії в існуючих умовах, на нашу думку, спричиняє надто багато ризиків через відсутність на ринку реальної конкуренції. Не зроблена ціла низка підготовчих дій для його запровадження, тому президентом внесено до Верховної Ради невідкладний законопроект про перенесення дати введення ринку електроенергії на рік. У нас є чіткий план, що має бути зроблено для запровадження ринку, і якщо парламент дослухається до позиції президента, ми матимемо рік на його виконання.

АМКУ має бути незалежним органом, який здатен давати адекватні оцінки для захисту конкуренції. Зараз там є професійні і незалежні члени, але є і ті, до незалежності яких є багато питань. Це підриває довіру до всього комітету, що робить перезавантаження базовим сценарієм для відновлення довіри. Чи є інші сценарії, покаже час.

Роттердам+ - це дуже токсична політична історія, яка стала символом корупції часів Порошенка. Звичайно, вона має піти в історію — чим скоріше, тим краще. Якщо цього не станеться, для людей це буде сигналом, що нічого не змінилося. Загалом нам потрібно прагнути створити конкуренцію на енергетичних ринках, щоб випадки втручання держави в ціноутворення були мінімальними і потреби у подібних формулах не виникало.

Саме тому нам вкрай важливо максимально швидко лібералізувати ринок електроенергії. Тільки щоб він був не лише на папері, а і в реальності".