У Верховній Раді зареєстровано законопроект №3508 “Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення врегулювання заборгованості за спожиті енергоносії теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання і водовідведення”.
Цей документ підтримує Мінрегіон. Законопроект передбачає
- перенесення дати врегулювання заборгованості з 01.07.2016 на 01.05.2020 та надання можливості реструктуризації та списання штрафних санкцій підприємствам тепло-, водопостачання та водовідведення, утворених (нарахованих) станом на 01.05.2020 р. терміном на 5 років рівними частинами (вже реструктуризований станом на 01.05.2020 р. борг повторній реструктуризації не підлягатиме);
- встановлення мораторію на нарахування та стягнення електропостачальниками та постачальниками природного газу неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних на заборгованість за енергоносії, спожиті підприємствами тепло-, водопостачання та водовідведення для надання послуг населенню, утворену після 01.05.2020 р.;
- уточнення процедури реструктуризації боргів суб’єктів господарювання, які розташовані на території Донецької та Луганської областей на період проведення Операції об’єднаних сил;
- створення законодавчих підстав для здійснення компенсації різниці в тарифах з державного бюджету – для заборгованості, що утворилася станом на 1 січня 2016 року; утвореної після 01.01.2016 р. станом на 1 травня 2020 року з державного та місцевого бюджетів в залежності від органів державної влади, НКРЕКП чи органів місцевого самоврядування, з вини яких така заборгованість утворилася.
Згідно з пояснювальною запискою, прийнятий у 2016 році закон №1730-VІІІ «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії» (далі - Закон № 1730), передбачав
зняття арештів та припинення виконавчих проваджень щодо учасників процедури врегулювання заборгованості;
поетапне зниження рівня кредиторської заборгованості за спожиті енергоносії шляхом
- реструктуризації такої заборгованості;
- списання пені, штрафних та фінансових санкцій, нарахованих на таку заборгованість (у разі дотримання вимог процедури реструктуризації та виплати усієї суми боргу);
- відшкодування з держбюджету заборгованості з різниці в тарифах для населення та бюджетних установ.
Відповідно до вимог закону, для участі у процедурі врегулювання заборгованості теплопостачальні та теплогенеруючі організації, підприємства централізованого водопостачання та водовідведення включаються до реєстру, який веде центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства. На сьогодні таким органом є Міністерство розвитку громад та територій України (Мінрегіон).
За даними Мінрегіону, на виконання Закону №1730, у травні 2017 року міністерством розпочато включення підприємств до реєстру підприємств, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості, при цьому НАК «Нафтогаз України» перші договори реструктуризації було укладено лише через 6 місяців - з 29.11.2017 року.
Затримка із початком укладання договорів відбулася через вимогу НАК «Нафтогаз України» стосовно необхідності укладання додаткових договорів гарантії всупереч положень Закону № 1730 та Типового договору про реструктуризацію заборгованості за спожитий природний газ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 року № 222.
Це призвело до погашення підприємствами ТКЕ заборгованості у обсязі 5,06 млрд грн без укладання договорів реструктуризації (54,4% від обсягу основного боргу, що підлягав реструктуризації) та унеможливило списання нарахованих на цю заборгованість пені та штрафних санкцій.
Станом на 1 січня 2020 року загальний борг теплопостачальних та теплогенеруючих організацій за спожитий природний газ становив 38,6 млрд грн, у тому числі 9,8 млрд грн пені та штрафні санкції.
Заборгованість утворена після 1 липня 2016 року, що не підлягає реструктуризації, становить 19,7 млрд грн та є об’єктом для нарахування штрафних санкцій.
Як зазначається, ця заборгованість утворилася внаслідок зарахування НАК «Нафтогаз України» коштів, сплачених підприємствами теплоенергетики за природний газ, в погашення боргів попередніх періодів. Лише у 2019 році з 41,5 млрд грн сплачених теплопостачальними організаціями за природний газ, 17,5 млрд грн або 42,2% віднесено НАК «Нафтогаз України» в оплату раніше утворених боргів.
В результаті такої черговості зарахування коштів:
- нарощено обсяг заборгованості, утвореної після 1 липня 2016 року, яка не підлягає врегулюванню, та зменшено обсяг основного боргу, що утворився до 1 липня 2016 року без процедури реструктуризації;
- унеможливлено списання пені та штрафних санкцій, нарахованих на основний борг утворений до 1 липня 2016 року та погашений без укладання договорів реструктуризації;
- отримана можливість постачальниками природного газу нараховувати штрафні санкції на заборгованість, утворену після 1 липня 2016 року.
“Слід зауважити, що включення штрафів, пені, неустойки до тарифів заборонено Законом України «Про природні монополії». Відповідно такі нарахування з боку газопостачальника не мають джерел відшкодування.
Негативно на рівень розрахунків підприємств теплоенергетики за спожитий природний газ впливає платіжна дисципліна з боку споживачів теплової енергії, зокрема населення.
Так, станом на 01.01.2020 борг зазначеної категорії споживачів становить 20,4 млрд грн. При цьому лише за опалювальний сезон 2018/2019 років заборгованість збільшилась на 9,4 млрд гривень”, - йдеться в пояснювальній записці до законопроекту.