Суд заборонив "Київському метрополітену" повертати борги для фірми, яка належала Фуксу

Все про економіку та фінанси

17-25 липня Подільський райсуд м. Києва низкою своїх ухвал за клопотанням Київської місцевої прокуратури №7 в рамках кримінального провадження №12015100120001603 наклав арешт на кошти комунального підприємства «Київський метрополітен», які знаходяться на рахунках в Укрексімбанку, Ощадбанку, Промінвестбанку, Укрсиббанку, Індустріалбанк, Айбокс Банку. Суд підкреслив, що забороняє “Київському метрополітену” перераховувати кошти з відповідних рахунків для ТОВ «Австро-Угорська Лізингова Компанія» (попередня назва - ТОВ “Укррослізинг”, - ред.). Документи - тут, тут, тут, тут, тут, тут.

Відповідно до судових матеріалів, в ході розслідування кримінального провадження №12015100120001603 прокуратура та поліція дійшли висновку, що в 2017-2018 роках КП «Київський метрополітен» необґрунтовано перерахувало для ТОВ «Укррослізинг» 304,5 млн грн на погашення винагороди, комісії, штрафів та коригуючого коефіцієнта за лізинговим договором 2009 року (за яким столичне метро отримало 100 вагонів).

“При цьому, сума грошових коштів, які підлягають подальшому безпідставному стягненню з КП «Київський метрополітен» на користь ТОВ «Укррослізинг» станом на 15.07.2019 складає 629 325 878,61 гривень”, - йдеться в судових матеріалах.

Як писав Finbalance, в грудні 2018 року "Київський метрополітен" перерахував для ТОВ “Укррослізинг” (ТОВ "Австро-Угорська Лізингова Компанія") 478 млн грн на підставі мирової угоди від 20.11.2018, затвердженої ухвалою Госпсуду м. Києва від 28.11.2018.

Згідно з судовими матеріалами і текстом відповідної мирової угоди, на дату її підписання сума заборгованості КП “Київський метрополітен” перед ТОВ “Австро-Угорська Лізингова Компанія” становила 1,65 млрд грн. При цьому боржник зобов’язався погасити весь борг у наступні терміни: 656 млн грн - до 31 грудня 2018 року та 994 млн грн - до 31 грудня 2019 року.

Сторони мирової угоди домовились, що фінансування зобов`язань по виконанню мирової угоди буде здійснюватися за рахунок та в межах асигнувань, передбачених у бюджеті міста Києва, за рахунок власних коштів КП «Київський Метрополітен» та з інших джерел, передбачених законодавством.

“Відсутність передбачених у відповідних бюджетах міста Києва бюджетних асигнувань щодо фінансування зобов`язань за цією Мировою угодою не звільняє Боржника від виконання зобов`язань у розмірі та у терміни, встановлені Мировою угодою.

У випадку, якщо в ході виконання цієї Мирової угоди відбудуться реорганізація, зміна підпорядкованості чи форми власності однієї зі Сторін, то мирова угода зберігає силу для правонаступника такої Сторони”, - йшлося в мировій угоді.

У 2016-2017 рр. суди винесли рішення, згідно з якими КП “Київський метрополітен” мало погасити заборгованість перед ТОВ “Укррослізинг” у розмірі 1,97 млрд грн за договором про фінансові лізингові послуги, відповідно до якого фірма у 2009 році передала метрополітену в користування 40 головних та 60 проміжних вагонів.

Як повідомлялося, напередодні підписання угод з метрополітеном у 2008 році «Укррослізинг» перейшов у власність кіпрської «Impofirm Consulting Limited», близької до екс-регіонала Юрія Іванющенка. Також "Укррослізинг" пов`язували в т.ч. з російським "Внєшекономбанком" (власник Промінвестбанку).

У 2017 році російсько-український бізнесмен Павло Фукс придбав “Укррослізинг” у “Внєшекономбанка”. Разом з тим, у лютому 2019 року П. Фукс заявляв, що в 2018 році продав цю компанію для “австрійського фонду”.

Наразі в держреєстрі засновником ТОВ «Укррослізинг» (ТОВ "Австро-Угорська Лізингова Компанія") значиться кіпрська компанія «Укррослізинг Сайпрус Лімітед», бенефіціаром якої вказаний Уве Крістіан Ешнер.

За словами П. Фукса, він купував компанію "Укррослізинг" з розрахунком, що київській владі буде вигідніше погасити борг, ніж купувати нові вагони. "Купуючи борги метро, ​​я приймав рішення спираючись на такі аргументи: наразі вартість вагонів українського виробництва становить близько 3,78 млрд грн (близько 1,3 млн євро за одиницю), виробництва ЄС - ще дорожче. При цьому борг становить близько 1,8 млрд грн. Сума повної виплати разом з уже виплаченими коштами буде меншою, ніж вартість аналогічної партії. На мій погляд, для Києва вигідніше погасити цей борг, ніж віддавати назад вагони і купувати нові", - зауважував П. Фукс у лютому 2019 року.

За його словами, пропозиція придбати "Укррослізинг" надійшла від російського "Внєшекономбанку". "Там брало участь багато компаній, які хотіли купити. Я запропонував дорожче за інших", - зазначав П. Фукс. Причиною подальшого продажу компанії бізнесмен назвав "токсичність" активу. "Я тому і продав цю компанію, саме через "токсичність". І заробив нормально. Прибуток мені заплатили. Вже вийшов з проекту - в минулому (2018) році", - запевняв П. Фукс.

P.S.

Нижче - витяг з ухвали Подільського райсуду м. Києва від 25.07.2019, в якому описується, які порушення, на думку правоохронців, були допущені при укладанні та подальшому виконанні лізингового договору між “Київським метрополітеном” та “Укррослізингом”:

“Досудовим розслідуванням встановлено, що відповідно до протоколу від 06.04.2009 № 158 тендерним комітетом КП «Київський Метрополітен» прийнято рішення затвердити тендерну документацію на закупівлю фінансових лізингових послуг (вагони метрополітену).

Згідно з тендерною пропозицією переможця торгів ТОВ «Укррослізинг» від 30.04.2009 № 23, ціна тендерної пропозиції включає: вартість предмета лізингу - 800 000,0 тис. грн. з ПДВ; розмір та склад платежу у відсотках річних за надання послуг фінансового лізингу (винагорода, комісія за послуги): щомісячні платежі методом ануїтету за ставкою 27% річних, сума винагороди за весь період лізингу (60 місяців) складає 590 804,9 тис. грн.; інші витрати, що безпосередньо пов`язані з наданням послуг фінансового лізингу (розкрити склад витрат, якщо такі мають місце).

Тендерною пропозицією ТОВ «Укррослізинг» будь-яких інших витрат, що безпосередньо пов`язані з наданням послуг фінансового лізингу, окрім відшкодування вартості предмета лізингу та сум винагороди, комісії за послуги, не передбачено.

Крім того, тендерною пропозицією ТОВ «Укррослізинг» не передбачено також і можливість застосування грошового еквіваленту зобов`язання в іноземній валюті.

Відповідно до абз. 2 п. 84 Положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2008 № 921, умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від умов тендерної (цінової) пропозиції учасника - переможця процедури закупівлі.

Досудовим розслідуванням установлено, що між ТОВ «Укррослізинг» (лізингодавець), в особі директора ОСОБА_2 , та КП «Київський метрополітен» (лізингоодержувач), в особі першого заступника начальника ОСОБА_3, на підставі рішення Київської міської ради від 28.05.2009 № 546/1602 та розпорядження КМДА від 25.06.2009 № 713, укладено договір на фінансові лізингові послуги (вагони метрополітену) від 16.07.2009 № 16-Упр-09 (надалі Договір), предметом якого є надання Лізингодавцем Лізингоодержувачу фінансових лізингових послуг (вагонів метрополітену).

Разом із цим, відповідно до п.1.7 Договору, лізинговий платіж - сума грошових коштів, що підлягають перерахуванню Лізингодавцю в день розрахунку, відповідно до графіку нарахування лізингових платежів, за користування предметом лізингу.

При цьому, в лізинговий платіж входять суми, що відшкодовують вартість предмета лізингу, скориговані на коефіцієнт коригування KNBU - коефіцієнт, що розраховується за фактом зміни офіційного курсу НБ України грн./дол. США між датою укладання Договору та датою, що передує даті сплати лізингового платежу, а також винагороди лізингодавця, включаючи відсотки за користування позиковими коштами з метою придбання предмету лізингу, податків, сплачувані відносно предмета лізингу лізингодавцем, інші витрати тощо.

Як зазначено вище, умовами тендерної пропозиції ТОВ «Укррослізинг», відшкодування витрат, пов`язаних із коригуванням вартості предмету лізингу на коефіцієнт коригування KNBU, не передбачено.

Крім того, Договором також не визначено грошового еквіваленту вартості фінансових лізингових послуг (вагони метрополітену) в іноземній валюті.

Однак, слідством встановлено, що між ТОВ «Укррослізинг» (лізингодавець), в особі директора ОСОБА_2 , та КП «Київський метрополітен» (лізингоодержувач), в особі першого заступника начальника ОСОБА_3, укладено додаткову угоду від 15.10.2009 № 3-1 до Договору № 16-Упр-09 (надалі Додаткова угода), умовами якої, зокрема, змінено п.1.7 Договору та передбачено, що під час сплати, Лізинговий платіж підлягає коригуванню Лізингоодержувачем на коефіцієнт коригування KNBU шляхом множення цього коефіцієнту на відповідну поточну суму лізингового платежу, визначеного в графіку нарахування лізингових платежів, за користування предметом лізингу.

Також, Додатковою угодою передбачено, що лізингоодержувач при сплаті лізингових платежів зобов`язаний самостійно проводити коригування кожного поточного лізингового платежу згідно п.1.7 даного Договору. При цьому, застосування коефіцієнта коригування KNBU не змінює вартість предмета лізингу, а впливає лише на зміну розміру поточної винагороди Лізингодавця, який спрямовує кошти (різницю між фактично отриманими коштами та визначеною сумою в графіку нарахування лізингових платежів за користуванням предметом лізингу сумою поточного лізингового платежу) на відшкодування фінансових збитків, що виникають внаслідок зміни офіційного курсу НБ України української гривні до долару США між датою укладення цього договору та датою, що передує даті сплати поточного лізингового платежу.

<...> Починаючи з липня 2009 року по теперішній час, службові особи КП «Київський метрополітен», зокрема перший заступник начальника ОСОБА_3 , та інші особи, які на даний час не встановлені, перебуваючи у місті Києві, діючи умисно, реалізуючи єдиний злочинний умисел, спрямований на вчинення умисних дій всупереч інтересам КП «Київський метрополітен» та територіальної громади міста Києва з метою створення штучної для подальшого перерахування на користь ТОВ «Укррослізинг» необґрунтованої заборгованості по вказаним вище Договору та Додатковій угоді, в порушення вимог ч. 2 ст. 524, ч. 2 ст. 533 Цивільного кодексу України, абз. 2 п. 84 Положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти, зловживаючи у такий спосіб своїми повноваженнями, всупереч інтересам КП «Київський метрополітен» та територіальної громади міста Києва, уклав між КП «Київський метрополітен» та ТОВ «Укррослізинг» договір на фінансові лізингові послуги (вагони метрополітену) від 16.07.2009 № 16-Упр-09 та додаткову угоду від 15.10.2009 № 3-1 на умовах коригування лізингових платежів на коефіцієнт коригування KNBU, чим спричинено збитки КП «Київський метрополітен» та територіальній громаді міста Києва на суму 105 771, 1 тис. грн. та внаслідок чого продовжується по теперішній час настання збитків КП «Київський метрополітен» та територіальній громаді міста Києва шляхом необґрунтованого стягнення з рахунків КП «Київський метрополітен» коштів на користь ТОВ «Укррослізинг».

Так, за період 2017 - 2018 рр. КП «Київський метрополітен» на користь ТОВ «Укррослізинг» (перейменоване на ТОВ «Австро-Угорська Лізингова Компанія») необґрунтовано перераховано 304 519 986,34 гривень на погашення винагороди, комісії штрафів та коригуючого коефіцієнта.

При цьому, сума грошових коштів, які підлягають подальшому безпідставному стягненню з КП «Київський метрополітен» на користь ТОВ «Укррослізинг» станом на 15.07.2019 складає 629 325 878,61 гривень”.