Госпсуд м. Києва своїм рішенням від 21 липня відмовився задовольнити позов банку “Капітал” до Фонду гарантування (у справі №910/4922/20) про зобов’язання вчинити дії, в т.ч. передати печатки і штампи, бухгалтерську та іншу документацію банку; статутні документи банку; протоколи наглядової ради, правління, кредитного комітету; документи щодо права власності на рухоме і нерухоме майно; кредитні справи; документи на відкриття рахунків клієнтам банку; щодо претензійно-позовної роботи; звітність перед контролюючими органами; особові справи та трудові книжки співробітників тощо.
Позивач посилався на судові рішення, якими скасовано постанови НБУ, прийняті в 2015 році, про визнання банку “Капітал” неплатоспроможним і його ліквідацію.
Натомість Госпсуд м. Києва вказав, що визнання незаконним рішення про запровадження тимчасової адміністрації чи початок процедури ліквідації банку не означає автоматичного припинення управління банком Фондом гарантування.
Нижче - цитата з рішення суду від 21.07.2020:
“Управління банком Фондом у такому разі припиняється лише після прийняття НБУ рішення про визнання діяльності банку такою, що відповідає законодавству, відновлення банківської ліцензії і повернення банку під нагляд НБУ (Аналогічна правова позиція викладена в Постанові Верховного Суду від 10.12.2019 у справі №925/698/16).
В матеріалах справи відсутні докази того, що НБУ відносно ПАТ "АКБ "Капітал" прийняв рішення про визнання діяльності банку такою, що відповідає законодавству, відновлення банківської ліцензії і повернення банку під нагляд НБУ.
Таким чином, на час розгляду даної справи ПАТ “АКБ “Капітал” не має права здійснювати банківську діяльність, а його керівники є неповноваженими як керівники банку.
Законом України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» на Фонд покладено функції щодо збереження майна, активів та документації банку і недопущення їх втрати.
Діяльність ПАТ АКБ «Капітал» не приведено у відповідність до вимог законодавства, правомочність керівників останнього не підтверджені державним регулятором, а відтак ПАТ АКБ «Капітал» юридично залишається під контролем Фонду”.
Нагадаємо, в травні Верховна Рада прийняла, а президент Володимир Зеленський підписав закон про банки, який, за оцінкою НБУ, "гарантує невідворотність виведення банку з ринку" (цитата):
"Відтепер, у випадку, якщо суд скасує рішення НБУ про виведення банку з ринку, процедура неплатоспроможності або ліквідації банку не припиняється, продаж активів і розрахунки з кредиторами банку тривають.
Фактично, закон дозволяє прибрати «білі плями» у законодавстві, які раніше дозволяли судам реанімувати «зомбі» банки, виведені з ринку через неплатоспроможність. Здатність судів повертати банки «до життя» обмежено в багатьох країнах світу, в тому числі в країнах Євросоюзу.
Закон змінює процедуру оскарження рішень Національного банку, Кабінету Міністрів, Міністерства фінансів та Фонду гарантування вкладів фізичних осіб у процесі виведення банків з ринку. Суди не повинні перебирати на себе функції Національного банку. Вони мають розглядати рішення на відповідність законодавству, однак не повинні піддавати сумніву розрахунки, оцінки та висновки регуляторів, зроблені в межах їх дискреційних повноважень, та їх технічні судження.
Законом чітко визначено передумови та процедура отримання колишніми власниками виведених з ринку банків компенсацій та їх форма. Для того, щоб встановити гарантію справедливого та неупередженого розгляду питання про визначення розміру шкоди, основну роль у цьому питанні відіграватиме спеціальний суб’єкт – «міжнародно визнана аудиторська фірма».
По-четверте, закон вдосконалює процедуру прийняття рішень Національного банку. Змінюється низка норм, зокрема щодо «професійного судження» та процедурних прав. Зокрема, закон дозволить виявляти проблемність банків на більш ранніх стадіях, а значить зберігати активи неплатоспроможних банків і виводити банки з ринку з найменшими втратами.
По-п’яте, у держави відтепер більше опцій, якими способами здійснювати націоналізацію банків за потреби (включаючи інструменти зі створення перехідного банку чи передавання частини портфеля зобов`язань і активів приймаючому банку). Також закон визначає практичні кроки, які держава має робити під час та після націоналізації. Відтепер цей процес стане значно ефективнішим задля того, щоб такий банк міг розпочати свою роботу миттєво".