S&P: держбанкам не знадобиться фінпідтримка уряду в разі прогресу в їх реформуванні

Все про економіку та фінанси

Агентство Standard&Poor’s підтвердило довгострокові суверенні рейтинги України в іноземній та національній валюті на рівні "B", прогноз - стабільний.

S&P констатує, що незважаючи на зміцнення таких фундаментальних чинників, як нарощування валютних резервів, невеликий дефіцит бюджету та зменшення держборгу до ВВП, Україна стикається з ризиками, що виникають у зв`язку із погіршенням зовнішнього середовища та умов фінансування. Крім того, аналітики агентства вважають, що наслідки нещодавньої зміни уряду з точки зору імпульсу реформам та відносин з ключовими кредиторами є невизначеними. (щоправда, новий прем’єр-міністр вже закликав переглянути бюджет на 2020 рік для збільшення соціальних витрат).

S&P не виключає позитивну рейтингову зміну для України впродовж року, якщо уряд досягне прогресу в програмі реформ, зберігаючи попередні досягнення, включаючи незалежність НБУ, що є “критичним питання для уряду” в контексті доступу до фінансування на прийнятних умовах. “На наш погляд, якість та передбачуваність грошово-кредитної політики та нагляду за фінансовим сектором у НБУ, навіть за умови періодичного політичного тиску, є вагомим і позитивним трендом”, - зазначили в агентстві. Разом з тим, як зауважено, рейтинг може знизитися України в разі відмови від реформ, що обмежить доступ до пільгового фінансування міжнародних фінансових організацій та поставить під сумнів виконання валютних зобов’язань.

За розрахунками S&P, у 2020 році на виплату валютних боргів Україні потрібні 6,7 млрд дол (майже 4% прогнозованого ВВП). Аналітики очікують, що внутрішні облігації на 3 млрд дол будуть повністю рефінансовані, а решта суми може бути покрита за рахунок офіційних та комерційних позик (включаючи вже здійснений у січні випуск євробондів на 1,25 млрд євро).

Як наголошується, спалах коронавірусу в світі, з одного боку, несе ризики для українського експорту (з точки зору попиту й ціни), а з іншого боку - впливає на інтерес нерезидентів до ОВДП (при тому, що нерезиденти знову ж таки чутливі до згаданого питання незалежності НБУ).

Вирішення конфлікту між Україною та Росією в короткостроковій перспективі аналітики агентства вважають малоймовірним, адже попри обмін полоненими та контакти в нормандському форматі, є принципові розбіжності в позиціях, продовжуються порушення режиму припинення вогню та загибель людей. При цьому витрати України на оборону складають близько п’ятої частини бюджету. S&P вважає важливим кроком досягнення угоди в грудні щодо транзиту російського газу через Україну, однак відповідні надходження зменшаться (приблизно з 2% ВВП у 2019 році до 1% у 2020 році та нижче 1% у 2021-2024 роках). Крім того, є питання щодо євробондів на 3 млрд дол, які були випущені в часи Януковича: як зауважує агентство, в разі несприятливого судового рішення та відмови України щодо повної виплати можуть бути застосовані юридичні чи технічні обмеження щодо комерційного боргу України перед іншими кредиторами.

На думку аналітиків S&P, схвалення правлінням МВФ нової трирічної програми для України в розмірі 5,5 млрд дол малоймовірне, поки парламент не прийме законодавство, пов`язане із земельною реформою та, що ще важливіше, - поки не будуть посилені законодавчі рамки для врегулювання неплатоспроможності банків. Що в т.ч. має ускладнити повернення Приватбанку, націоналізація якого коштувала 6% ВВП, для його колишніх власників (в разі винесення відповідного судового рішення). Крім того, в S&P вважають, що потенційне скасування на референдумі мораторію на продаж сільгоспземель для іноземців було б важливим кроком для підвищення продуктивності агросектора.

У контексті банківської системи агентство вказує, з одного боку, на 30-відсоткове зростання чистих споживчих кредитів (при низькій базі), а з іншого боку - на скорочення корпоративного портфелю через списання старих позик й обмежене нове кредитування. Аналітики нагадують про проблему NPLs, яка особливо актуальна для держбанків. Щоправда, відповідні позики майже повністю зарезервовані. S&P не очікує додаткових потреб держбанків у докапіталізації за рахунок уряду впродовж року у випадку прогресу в реформуванні цих фінустанов (як зауважує агентство, досі відповідні перетворення в Ощадбанку та Укрексімбанку відбувалися повільнішими темпами).

Від Finbalance: за результатами стрес-тесту, проведеного в 2019 році (для базового сценарію враховував курс 30 грн/дол, для несприятливого сценарію - 37 грн/дол), у Приватбанку та Укргазбанку не було виявлено потреби в докапіталізації.

Разом з тим, в Укрексімбанку за базовим макроекономічним сценарієм була встановлена потреба в капіталі на 9,8 млрд грн, а за несприятливим макросценарієм - на 17,5 млрд грн.

За даними Укрексімбанку, з урахуванням здійснених ним заходів, на 01.09.2019 потреба в капіталі за базовим макросценарієм зменшилася до 3,7 млрд грн, а за несприятливим макросценарієм - до 12,2 млрд грн. Укрексімбанк зауважував, що розробив та надав для Нацбанку Програму капіталізації/реструктуризації.

В Ощадбанку за результатами торішнього стрес-тесту за базовим макроекономічним сценарієм була встановлена потреба в капіталі на 13,5 млрд грн, а за несприятливим макросценарієм - на 28,25 млрд грн.

За даними держбанку, з урахуванням здійснених ним заходів (у т.ч. реструктуризації проблемних кредитів, - ред.), на 01.09.2019 потреба в капіталі за базовим макросценарієм зменшилася до 6,2 млрд грн, а за несприятливим макросценарієм - до 21,1 млрд грн.

Ощадбанк зауважував, що правління НБУ погодило оновлений план реструктуризації, який передбачає "покриття дефіциту капіталу навіть за несприятливого макроекономічного сценарію за рахунок внутрішніх джерел генерації капіталу” (цитата).

Раніше Міністерство фінансів заявляло, що одним з ключових завдань для наглядових рад держбанків є розробка та надання на розгляд Раді з фінансової стабільності планів по роботі з ключовими проблемними боргами з метою зменшення портфеля непрацюючих кредитів, які мають бути погодженими Нацбанком і Мінфіном. Як зазначалося, відповідне завдання, а також затвердження відповідних планів має бути завершено до кінця березня.

P.S.

Згідно з прогнозами агентства Standard&Poor`s, після збільшення реального ВВП України в 2019 році на 3,3% (стільки ж було у 2018 році), зростання української економіки в 2020 році сповільниться до 2,5%, у 2021 році - прискориться до 3,2%, а в 2022 році буде 3%.

Як зазначається, після зростання в 2019 році номінального ВВП України до 3,97 трлн грн (154 млрд дол) цей показник у 2020 році може зрости до 4,19 трлн грн (171 млрд дол), у 2021 році - до 4,57 трлн грн (180 млрд дол), у 2022 році - до 4,95 трлн грн (190 трлн грн).

За очікуваннями S&P, після того, як на кінець 2019 року курс був 23,81 грн/дол, на кінець 2020 року він становитиме 25,3 грн/дол, на кінець 2021 року - 25,5 грн/дол, на кінець 2022 року - 26,5 грн/дол.

На думку аналітиків агентства, після того, як в 2019 році середньорічна інфляція в Україні сповільнилася до 7,9%, у 2020 році вона складе 4%, у 2021 році - 5,5%, у 2022 році - 5%.

S&P прогнозує, що після завершення 2019 року (як і 2018 року) з дефіцитом держбюджету на рівні 2,1% вказаний показник за підсумками 2020 року складе 2,3%, за 2021 рік - 2,2%, за 2022 рік - 2,1%.

Експерти агентства вважають, що після зниження держборгу України в 2020 році з 60,9% ВВП до 50,3% ВВП, на кінець 2020 року цей показник дещо зросте - до 52,1% ВВП, на кінець 2021 року - знизиться до 50,2%, а на кінець 2022 року - до 49,8% ВВП.

S&P очікує, що дефіцит поточного рахунку - після зниження в 2019 році до 0,7% ВВП (з урахуванням платежу на 2,9 млрд дол, отриманого "Нафтогазом" від "Газпрому") - у 2020 році зросте до 2,7% ВВП, у 2021 році - до 2,9% ВВП, у 2022 році - до 3,6% ВВП.

Дефіцит торгового балансу, який у 2019 році скоротився до 9,1% ВВП, у 2020 році може збільшитися до 9,2% ВВП, у 2021 році - до 9,4% ВВП, у 2022 році - знову зменшитися до 9,2% ВВП.