Сологуб: МВФ може наполягати на суттєвому скороченні дефіциту бюджету-2021

Все про економіку та фінанси

Заступник глави НБУ Дмитро Сологуб в інтерв’ю для агентства “Інтерфакс-Україна” повідомив, що за підсумками 2020 року очікує менший дефіцит держбюджету, ніж заплановані 7,5% ВВП.

“Дефіцит бюджету в цьому році у нас закладений на рівні в 7,5% ВВП. Це абсолютно правильно з точки зору контрциклічності. Але, судячи з усього, фактичний дефіцит буде нижчим: витрати вже сильно недофінансовуються і "надолужити" їх в останні місяці буде непросто з урахуванням можливостей фінансування. Ми оцінюємо, що він [дефіцит] буде в районі 6-6,5% ВВП”, - зазначив Д. Сологуб.

З приводу дефіциту 6% ВВП, який закладений у проекті держбюджету на 2020 рік, заступник глави НБУ констатував таке:

“Прогноз номінального ВВП, закладений в бюджет, вищий від нашого прогнозу. В результаті, навіть якщо брати номінальний дефіцит в 270 млрд грн, який заклав уряд, за нашим прогнозом виходить 6,3% ВВП. Виходить, що в цьому році дефіцит складе 6-6,5% ВВП, а в наступному - 6,3% ВВП. Це при тому, що ми припускаємо, що у нас економіка перейде з падіння в 5-6% до умовного зростання в 4%. Тобто принцип контрциклічності порушується.

З макроекономічної точки зору тут має йтися про помірне зниження дефіциту. Я не кажу про 2% ВВП, але точно менше закладених 6%.

Крім того, є ще один фактор - можливість фінансування цього дефіциту. Ми бачили, що в бюджеті закладені випуски внутрішніх позик на 549 ​​млрд грн...

Велике питання, чи є для цього ємність внутрішнього ринку. Крім того, існує ризик, що спрацює ефект витіснення. Не можна одночасно хотіти, щоб банки кредитували економіку, кредитували іпотеку, і в той же час закладати такі обсяги боргового фінансування дефіциту бюджету”.

Коментуючи досягнуту в червні між МВФ та владою України домовленість, що дефіцит бюджету в 2021 році буде до 5,3%, Д. Сологуб зауважив наступне:

“Треба одну велику різницю бачити. МВФ прогнозував в цьому році падіння ВВП на рівні 8% і зростання в наступному на 1%. За їхньою логікою зростання ВВП на 1% припускало, що дефіцит бюджету буде зберігатися досить високим. Якщо МВФ буде переглядати свій прогноз у бік поліпшення, то тоді цей прогноз повинен буде відповідати принципу контрциклічності фіскальної політики, відповідно, повинен відповідати меншому розміру дефіциту ВВП. Це моє пояснення, але я ж не знаю насправді, як вони думають”.

Контекст

На минулому тижні міністр фінансів Сергій Марченко у Верховній Раді таким чином описав реакцію МВФ щодо проекту держбюджету на 2021 рік:

“МВФ не робить заяви про підтримку, але ми з ними працюємо. Ми обговорюємо параметри бюджету, доходну, видаткову частину. І на сьогодні немає ні категоричних заяв, що цифри, які в нас є, необгрунтовані, ні навпаки”.

Коментуючи досягнуту в червні домовленість між Україною та МВФ, що дефіцит держбюджету в 2021 році буде на рівні 5,3% ВВП, С. Марченко зауважував таке:

“Так, ми говорили на момент узгодження програми про таку цифру, але макроекономічні показники змінилися в Україні, як і в інших країнах світу з цього часу”.

За його словами, поки що йдеться про потребу позгодження з Фондом додаткового дефіциту на 0,5-1,0% ВВП:

“Коли ми узгоджували програму, для них ключовим була макростійкість України і загалом боргова стійкість. Ми за цей рік показали, що є надійними партнерами. Є взаємодія з НБУ. Дотримані маркери, які характеризують стабільність нашої політики - це і виконання бюджету, і інфляція, і макропоказники. Вони будуть навіть кращі, ніж очікує МВФ. У нас є хороший прогрес у витримуванні макропрогнозу”.