Рожкова - про мирові угоди та списання боргів власників банків-банкрутів

Все про економіку та фінанси

В.о. глави НБУ Катерина Рожкова в інтерв’ю для агентства “Інтерфакс-Україна” таким чином описала своє бачення щодо мирових угод з власниками банків-банкрутів, можливість чого прописана в меморандумі з МВФ:

“Ми дуже давно говорили, що такий інструмент потрібен, тому що ніхто не застрахований від кризи і втрати в майбутньому. Якщо позичальник, який потрапив у важку ситуацію, може з банком про щось домовитися, то в такій ситуації потрібно мати такий же інструмент і у випадку з державою. Але цей інструмент повинен бути прозорим, принципи врегулювання повинні бути однаковими для всіх.

Об`єктивно кажучи, крім внутрішніх банківських причин, криза 2014-2015 років мала і дуже сильні зовнішні причини: кримські, донецькі, позичальники, які, очевидно, перестали обслуговувати кредити, а застави, що знаходяться на тій території недоступні. Була божевільна девальвація. Тому говорити, що ви всі негідники, я б не стала. Те, що погано працював нагляд, - це недобре. Але воно так працювало, це в минулому.

Що зробити? Перегорнути сторінку і повернути державі гроші - це перше. Друге, припинити всякі судові переслідування, так як це забирає час. Що нам говорять наші банкіри? Коли вони починають судитися з позичальником, щоб повернути якийсь кредит, то net present value - 20-30% в кращому випадку. Гроші ж мають ціну в часі плюс додаткові витрати. Йти шляхом війни завжди погано, і наше завдання ніколи таким не було.

- Тобто ви готові сісти за стіл переговорів і з Жеваго, і з Бахматюком?

- Ми запропонували варіант зовсім інший. Наша нацбанківському команда зараз розробила пропозиції до законопроекту про єдиний підхід до реструктуризації. Якщо ми домовимося з ФГВФО, з яким ми вже давно це обговорюємо, ми будемо пропонувати законопроект для внесення в парламент.

Я питала у наших міжнародних партнерів, чи існують у них такі інструменти. Так, оскільки кризи всюди відбуваються, і бувають точкові проблеми окремих галузей, які можуть впливати на банківський сектор. Тому я підтримую такий підхід. Але, щоб не дискредитувати жодну зі сторін, все має бути прозоро і публічно: і визначення суми боргу, і визнання боргу з боку екс-власників і багато іншого. Це повинно бути репутаційно чисто для НБУ, ФГВФО і держави в цілому.

- План відновлення платоспроможності ФГВФО, який згаданий в меморандумі МВФ. Про що мова?

- У Фонду сьогодні на рахунку зовсім небагато грошей. При цьому є борг перед Міністерством фінансів близько 45 млрд грн. Тобто ФГВФО має негативний капітал, а ми хочемо підвищити планку відшкодування за вкладами - хочемо зробити вище нинішніх 200 тис грн. Потім у нас на порядку денному питання включення до Фонду кредитних спілок, компаній страхування життя.

Зараз виходить, що погашати цей борг ФГВФО буде за рахунок того, що всі банки, а в перспективі лайфові страхові компанії та кредитні спілки будуть платити підвищені внески. Але таким чином знову не буде формуватися грошова маса, як гарантійний депозит в разі потреби комусь щось повернути.

Тому перш ніж робити якісь наступні кроки, нам потрібно вирішити питання платоспроможності Фонду. Коли Мінфін давав йому гроші в борг і Нацбанк кредитував (хоча нам Фонд все вже виплатив), то передбачалося, що ФГВФО буде реалізовувати майно банків-банкрутів та погашати ці борги. Зараз бачимо, яка ціна цих активів, ясно, що грошей не вистачить. Тому є пропозиція зробити ці зобов`язання умовними, очистити Фонд. Далі до нього приєднається Ощадбанк, почне платити, і Фонд почне накопичувати необхідну грошову масу для того, щоб ми могли говорити про підвищення гарантованої суми.

Питання: що робити з умовними зобов`язаннями? Для цього ми і говоримо про механізм врегулювання з колишніми власниками банків. Потрібен законний і прозорий механізм, щоб повернути якусь частину грошей в казну, щоб закрити ці умовні зобов`язання, вирішивши таким чином проблему.

Є кілька опцій. З Фондом працює і Lazard, і KPMG, залучалися і наші консультанти, фахівці з ЄБРР - всі, хто досвід має, хто в різних країнах проходив цей шлях. Наше завдання - до кінця липня всім разом (першу скрипку, звичайно, тут грає Мінфін, тому що це борг перед ним) прийняти якусь одну з опцій. Тобто погодитися на варіант: зробити ці зобов`язання умовними, заморозити або докапіталізувати ФГВФО”.