25 червня в Єдиному реєстру судових рішень опубліковано судове рішення щодо скасування критеріїв блокування ПН та РК. Відповідно у ДФС є 30 к.дн для оскарження цього рішення, пише "Дебет-Кредит".
Йдеться про рішення Окружного адмінсуду м. Києва від 05.06.2019 у справі №826/12108/18 щодо визнання окремих положень постанови КМУ від 21.02.2018 р. №117 протиправними та нечинними.
Чи вважаються затверджені листом ДФС критерії дійсними?
Окружний адміністративний суд м. Києва звернув увагу на те, що листи міністерств, інших органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами, а відтак не можуть бути джерелом права відповідно до ст. 7 КАС.
При цьому Урядом в Порядку №117 не визначено конкретних підстав для зупинення реєстрації податкової накладної. Тільки в п.6 Порядку вказано про те, що у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено ПН/РК, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація такої ПН/РК зупиняється. На підставі цього суд прийшов до висновку, що Критерії ризиковості, як безпосередні та нерозривні складові Порядку відповідають поняттю регуляторного акта. Окремо суд зауважив, що ДРС доводила до відома Мінфіну, як розробника проекту постанови №117 від 21.02.2018 р. про те, що Критерії ризиковості підпадають під сферу дії Закону «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» в цілому та потребують обов`язкової установленої цим Законом процедури їх погодження.
До того ж, Державна регуляторна служба України висловила своє занепокоєння стосовно того, що у зв`язку з ігноруванням розробником принципів державної регуляторної політики, зокрема, прозорості, дана обставина створює підстави для його майбутнього оскарження в судовому порядку.
Однак, дані зауваження були залишені Міністерством фінансів України поза увагою.
Висновки суду:
- критерії ризиковості, затверджені листом ДФС, не можна вважати законодавством ;
- існування вказаних Критеріїв призводить до порушення прав позивача у формі зупинення поданих ним до реєстрації ПН та одночасно призводить до необхідності надання позивачем додаткових документів для підтвердження правомірності складення такої податкової накладної, п.10 Порядку №117 підлягає визнанню протиправним та нечинним.
Щодо відмови комісії ДФС у розблокуванні ПН та РК
Окружний адміністративний суд міста Києва зазначив у коментованому рішенні, що п. 20 Порядку передбачено право Комісії приймати рішення про відмову в реєстрації ПН/РК. В свою чергу, п. 21 Порядку визначає підстави для прийняття комісіями контролюючих органів рішень про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Але відповідно до п. 20.2 ПКУ ДФС має приймати рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН у порядку, визначеному Мінфіну.
Наразі такого порядку не затверджено Мінфіном. Тому Окружний адміністративний суд міста Києва прийшов до висновку про протиправність прийняття Комісіями рішень про відмову в реєстрації ПН/РК на підставі пп. 20, 21 Порядку №117. Відповідно дані пункти підлягають визнанню протиправними та нечинними.
Коли критерії розблокування та розгляд комісії ДФС щодо відмови у розблокуванні будуть скасовані
За ст. 255 КАС рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Відповідно до ст. 295 КАСУ ДФС має право подати апеляцію з 25 червня протягом 30 к.дн . І тільки на 31 день (18 липня), якщо податківці не подадуть її, норми Порядку №117 вважатимуться скасованими. Відповідно з 18 липня будуть скасовані:
- критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників податкової історії;
- правила та підстави прийняття рішень комісіями ДФС щодо реєстрації та відмови в розблокуванні ПН та РК.
Відповідно з цієї дати блокувати ПН та РК у податківців вже не буде підстав, оскільки в квитанції про зупинення реєстрації ПН та РК має бути зазначено відповідний критерій за п. 10 Порядку №117. А от якою буде доля заблокованих ПН та РК до цієї дати, без винесених рішень комісією, це відкрите питання.